Terapia pedagogiczna [0800-OS1-3TPE]
Rok akademicki 2018/19
Wykład,
grupa nr 4
Przedmiot: | Terapia pedagogiczna [0800-OS1-3TPE] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2018/19 [2018]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 24 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Irena Parfieniuk |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bogdanowicz M. O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu. Lublin:1995. 3. Bogdanowicz M. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu –dysleksja rozwojowa. [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 1999. s. 815-862. 4. Bogdanowicz M, Krasowicz-Kupis G. Czytanie i pisanie jako formy komunikacji językowej. [w:] Gałkowski T. Szeląg E. Jastrzębowska G. Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki. Opole 2005, s.986-1015. 5. Głodkowska, J. (red.). Model kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – różnice nie mogą dzielić. (W:) Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Część 1. Ministerstwo Edukacji Narodowej.Warszawa 2010, s. 33-88. 6. Kijowska J.M, Sorokosz I. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Wybrane aspekty metodyczne. Elbląg, 2014. 7. Stankowski A. Terapia pedagogiczna-wprowadzenie. [w:] Stankowski A (red,) Terapia pedagogiczna, Chowanna, T1(32), Wyd. Un. Śląskiego, Katowice 2009. 9-32. Literatura uzupełniająca: 1. Bogdanowicz M, Krasowicz-Kupis G. Diagnoza dysleksji rozwojowej. [w:] Gałkowski T. Szeląg E. Jastrzębowska G. Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki. Opole 2005. s.967-985. 2. Bogdanowicz M, Bućko A, Czabaj R.: Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksją. Gdynia 2003. 3. Czajkowska I., Herda K. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa 1999. 1. Dąbrowska-Jabłońska I. Terapia pedagogiczna : wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Opole, 2012. 2. Górniewicz E. Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Toruń 1995. 3. Krasowicz - Kupis G. Język, czytanie i dysleksja. Lublin, 2001. 4. Rudzińska-Rogoża A. Wspomaganie rozwoju dziecka z ryzyka dysleksji. Kraków 2011. |
Zakres tematów: |
1. Terapia pedagogiczna – pojęcie, cele i zadania. podmiot i przedmiot oddziaływań 2. Psychoterapeutyczny aspekt terapii pedagogicznej jako interwencji wychowawczej 3. 4. Specyficzne trudności w uczeniu się – objawy, typy oraz wybrane teorie wyjaśniające i ich implikacje dla terapii pedagogicznej. 5. Dysleksja a inne zaburzenia (ADHD, zaburzenia zachowania, zaburzenia emocjonalne) 6. Funkcjonowanie uczniów z dysleksją w środowisku społecznym 7. Ja cielesne i jego znaczenie w rozwoju dziecka. Teoretyczne podstawy metod wykorzystujących ruch jako środek terapii |
Metody dydaktyczne: |
wykład, opis, prezentacja multimedialna |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin: test wiedzy zawierający pytania zamkniete (jednokrotnego wyboru) i otwarte |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.