Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening umiejętności komunikowania się [380-DS5-1IAG] Rok akademicki 2019/20
Ćwiczenia, grupa nr 5

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Trening umiejętności komunikowania się [380-DS5-1IAG]
Zajęcia: Rok akademicki 2019/20 [2019] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Irena Parfieniuk
Literatura:

Adler R.B., L.B. Rosenfeld, R.F. Proctor; Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2006

Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Hansa Communication, Warszawa 2001

Knapp M., J. A. Hall; Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich. Astrum, Wrocław 2008

Nęcki Z.; Komunikacja międzyludzka, Oficyna Wydawnicza Drukarnia Antykwa, Kraków 2000

Sikorki W.; Niewerbalna komunikacja interpersonalna doskonalenie przez trening, wyd. DIFIN, 2011

Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice, GWP, Gdańsk 2005

Stewart J. (red.); Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. PWN, Warszawa 2008

Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, ASTRUM, Wrocław 2001,

Zakres tematów:

Zagadnienia:

1. Komunikacja niewerbalna (cechy mowy niewerbalnej, kontakt wzrokowy, niewerbalna ekspresja emocji)

2. Modele komunikacji werbalnej (błędy zakłócające przepływ informacji i budowania relacji, diagnoza własnego stylu komunikowania się)

3. Kształtowanie umiejętności komunikowania się (reguły i sposoby aktywnego słuchania, komunikat typu „ja“, pytania otwarte i zamknięte, informacje zwrotne, odkrywanie ukrytych znaczeń wypowiedzi)

4. Bariery komunikacyjne (indywidualny styl rozmawiania, kształtowanie empatii, czyli rozszerzanie własnej perspektywy o perspektywę innych)

5. Zdolności precyzyjnego wypowiadania swoich myśli i uczuć (zwiększanie jasności wypowiedzi, stopniowanie ekspresji swoich emocji, porozumiewanie się w sytuacjach trudnych i niejasnych)

6. Komunikacja problemów (prowadzenie rozmowy bez stosowania przemocy, wg zasady F-fakty, U-uczucia, K-konsekwencje, O-oczekiwania.

7. Świadomość siebie w komunikowaniu się (przyjmowana postawa, model: otwarte, ślepe, ukryte, nieznane JA, zwiększanie swojej atrakcyjności komunikacyjnej,

8. Konflikty komunikacyjne (warunki i etapy konstruktywnego rozwiązywania konfliktów)

9. Asertywne komunikowanie się (asertywność vs agresywność, asertywność vs bierność, asertywne wyrażanie próśb i odmowy oraz konstruktywne udzielanie krytyki i asertywne radzenie sobie z krytyką innych)

Metody dydaktyczne:

Metody aktywizujące, analiza testów wykonywanych w trakcie ćwiczeń

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia są prowadzone metodą warsztatową.

1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności usprawiedliwione)

2. Aktywne uczestnictwo na zajęciach (realizacja zadań, udział w dyskusji)

3. Znajomość wskazanej literatury przedmiotu

3. Opracowanie scenariusza zajęć warsztatowych skierowanych do dzieci i młodzieży rozwijających ich umiejętności komunikowania się

Uwagi:

sem. zimowy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)