Trening umiejętności komunikowania się [380-DS5-1IAG]
Rok akademicki 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Trening umiejętności komunikowania się [380-DS5-1IAG] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2019/20 [2019]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 22 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Irena Parfieniuk |
Literatura: |
Adler R.B., L.B. Rosenfeld, R.F. Proctor; Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2006 Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Hansa Communication, Warszawa 2001 Knapp M., J. A. Hall; Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich. Astrum, Wrocław 2008 Nęcki Z.; Komunikacja międzyludzka, Oficyna Wydawnicza Drukarnia Antykwa, Kraków 2000 Sikorki W.; Niewerbalna komunikacja interpersonalna doskonalenie przez trening, wyd. DIFIN, 2011 Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice, GWP, Gdańsk 2005 Stewart J. (red.); Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. PWN, Warszawa 2008 Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, ASTRUM, Wrocław 2001, |
Zakres tematów: |
Zagadnienia: 1. Komunikacja niewerbalna (cechy mowy niewerbalnej, kontakt wzrokowy, niewerbalna ekspresja emocji) 2. Modele komunikacji werbalnej (błędy zakłócające przepływ informacji i budowania relacji, diagnoza własnego stylu komunikowania się) 3. Kształtowanie umiejętności komunikowania się (reguły i sposoby aktywnego słuchania, komunikat typu „ja“, pytania otwarte i zamknięte, informacje zwrotne, odkrywanie ukrytych znaczeń wypowiedzi) 4. Bariery komunikacyjne (indywidualny styl rozmawiania, kształtowanie empatii, czyli rozszerzanie własnej perspektywy o perspektywę innych) 5. Zdolności precyzyjnego wypowiadania swoich myśli i uczuć (zwiększanie jasności wypowiedzi, stopniowanie ekspresji swoich emocji, porozumiewanie się w sytuacjach trudnych i niejasnych) 6. Komunikacja problemów (prowadzenie rozmowy bez stosowania przemocy, wg zasady F-fakty, U-uczucia, K-konsekwencje, O-oczekiwania. 7. Świadomość siebie w komunikowaniu się (przyjmowana postawa, model: otwarte, ślepe, ukryte, nieznane JA, zwiększanie swojej atrakcyjności komunikacyjnej, 8. Konflikty komunikacyjne (warunki i etapy konstruktywnego rozwiązywania konfliktów) 9. Asertywne komunikowanie się (asertywność vs agresywność, asertywność vs bierność, asertywne wyrażanie próśb i odmowy oraz konstruktywne udzielanie krytyki i asertywne radzenie sobie z krytyką innych) |
Metody dydaktyczne: |
Metody aktywizujące, analiza testów wykonywanych w trakcie ćwiczeń |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia są prowadzone metodą warsztatową. 1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności usprawiedliwione) 2. Aktywne uczestnictwo na zajęciach (realizacja zadań, udział w dyskusji) 3. Znajomość wskazanej literatury przedmiotu 3. Opracowanie scenariusza zajęć warsztatowych skierowanych do dzieci i młodzieży rozwijających ich umiejętności komunikowania się |
Uwagi: |
sem. zimowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.