Badania ilościowe z elementami statystyki [380-S2-1YGKG]
Rok akademicki 2020/21
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Badania ilościowe z elementami statystyki [380-S2-1YGKG] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2020/21 [2020]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 111 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Marta Kowalczuk-Walędziak |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Sixth Edition. http://gtu.ge/Agro-Lib/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf Creswell, J. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. 4th Edition. Los Angeles, London, New Dehli: SAGE. Ferguson G.A., Takane Y., (2019). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa: PWN. Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Literatura uzupełniająca: Salkind. N. (2016). Statistics for People Who (Think They) Hate Statistics. SAGE. Biecek, P. (2014). Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych. http://biecek.pl/Eseje/ Notatki i materiały prowadzącego uzyskane w toku szkoleń przekazywane bezpośrednio Studentkom i Studentom na zajęciach. |
Zakres tematów: |
1) Podstawowe pojęcia statystyczne. Pomiar – istota i właściwości. Charakterystyka skal pomiarowych – nominalna, porządkowa, przedziałowa i stosunkowa. Przekształcanie skal. Umieszczanie w pamięci komputera danych z badań ilościowych-wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel, dysk Google. Zasady wpisywania i czyszczenia danych pochodzących z narzędzi badawczych. Budowanie tabel przestawnych. Graficzne formy prezentacji danych. 2)Obliczanie i interpretacja niektórych miar rozkładu jednozmiennego, chrakteryzujących procesy i zjawiska społeczne: średnia arytmetyczna, mediana, dominanta, odchylenie standardowe. Związek korelacyjny i funkcjonalny. Warunki stosowania, obliczanie i interpretacja współczynnika korelacji miarowej Pearsona – kiedy można obliczać wartość współczynnika, jakie wartości współczynnik może przyjmować, wartość współczynnika a kierunek i siła liniowego związku dwóch zmiennych w próbie. 3-4) Wnioskowanie statystyczne – procedura wnioskowania statystycznego. Hipotezy statystyczne – ich rodzaje i weryfikacja. Kryteria doboru testów statystycznych. Błąd I i II rodzaju, poziom istotności. Istotność współczynników korelacji – test istotności współczynnika korelacji r Pearsona. Zastosowanie testów parametrycznych – Test t-Studenta dla dwu prób niezależnych, test t-Studenta dla dwu prób zależnych. 5) Test niezależności chi kwadrat. Współczynnik kontyngencji C. |
Metody dydaktyczne: |
wykład z elementami dyskusji via MS TEAMS |
Metody i kryteria oceniania: |
- Test sprawdzający wiedzę Studentów i Studentek na platformie Teams składający się z pytań zamkniętych i otwartych (maks. 15 pkt.). - 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia pisemnego wymagane do zaliczenia; - Punktacja/oceny: 15pkt=bdb 14.75-13.75=db+ 13.50-12.50=db 12.25-11.00=dst+ 10.75-8.00=dst <8.00 = ndst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.