Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa 380-DN5-1HEU
Rok akademicki 2020/21
Wykład,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa 380-DN5-1HEU | |||||||||||
Zajęcia |
Rok akademicki 2020/21 (2020)
(w trakcie)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 48 | |||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | |||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Bilewicz | |||||||||||
Literatura: |
Izdebska J. (2015). , Dziecko – dzieciństwo – rodzina – wychowanie rodzinne: kategorie pedagogiki rodziny w perspektywie pedagogiki personalistycznej, Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Białystok. Jarosz E. (2017). Dziecko i dzieciństwo - pejzaż współczesny. Rzecz o badaniach nad dzieciństwem. "Pedagogika Społeczna" nr 2. Sitarska B. (2012) Dziecko współcześnie. "Kultura i Wychowanie" nr 4. Segiet K. (2010), Dziecko i dzieciństwo jako wartość a współczesność, Chowanna nr 1, s. 129 – 137. Waloszek D. (2006) Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Klus – Stańska D. (2018), Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa. Monika Nawrot-Borowska, Dariusz Zając. (red.) (2017), Dziecko i dzieciństwo: wybrane konteksty badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Waloszek D. (2006), Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków. Karwowska – Struczyk M. (20120, Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. |
|||||||||||
Zakres tematów: |
1. Dziecko i dzieciństwo - metamorfoza znaczeń. 2. Kategoria dziecka i dzieciństwa w nowożytnej myśli pedagogicznej. 3. Współczesne badania nad dzieciństwem i dobrostanem dziecka. 4. Prawa dziecka. 5. Istota i sposoby indywidualizacji pracy z dzieckiem z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka. 6. Koncepcje wspierania rozwoju dziecka. 7. Zagrożenia dzieciństwa w XXI wieku. 8. Paradygmaty interpretatywno – konstruktywistyczne w procesie uczenia się dzieci. |
|||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład informacyjny, wykład problemowy i konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna |
|||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne na ocenę. Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu. Punktacja: 91% -100% bdb 81% - 90% db+ 71% - 80% db 61% - 70 % dst+ 51% - 60% dst 50 % - ndst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.