Resocjalizacja w środowisku otwartym [380-ZS1-3RES]
Rok akademicki 2021/22
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Resocjalizacja w środowisku otwartym [380-ZS1-3RES] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2021/22 [2021]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (parzyste), 8:30 - 10:45
sala B224 (cwi) Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Beata Boćwińska-Kiluk | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Bałandynowicz A., Probacja. System sprawiedliwego karania, Code, Warszawa 2002. 2. Gawęcka M., Resocjalizacja w środowisku otwartym. Koincydencja probacji i pracy socjalnej, Probacja 3−4, 2009. 3. Hanulewicz M., Profilaktyka społeczna w środowisku otwartym: konteksty krajowe i zagraniczne, Wyd. Instytut Śląski, Opole 2007. 4. Konopczyński M., Metody Twórczej resocjalizacji. Teoria i praktyka wychowawcza, Warszawa 2007. 5. Kozaczuk F. (red.), Optymalizacja oddziaływań resocjalizacyjnych w Polsce i w niektórych krajach europejskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006. 6. Pospiszyl I., Konopczyński M., Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Warszawa 2007. 7. Urban. B., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży w środowisku otwartym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007. Literatura uzupełniająca: 1. Bałandynowicz, Resocjalizacja wobec skazanych w warunkach kurateli sądowej [w:] Z. Bartkowicz, A. Węgliński (red),Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie -Skłodowskiej, Lublin 2008. 2. Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne w praktyce resocjalizacyjnej, (w:) Urban B., Stanik J. M. (red.), Resocjalizacja. Teoria i Praktyka Pedagogiczna, Warszawa 2008. 3. Będkowska Heine V., Heine M., Rozwijanie poczucia odpowiedzialności u młodzieży objętej oddziaływaniami resocjalizacyjnymi [w:] A. Kamiński (red.) Uwarunkowania procesu resocjalizacji, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna "KONIKA", Warszawa 2011. 4. Bielecka E. (red.):, Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2005. 5. Cueff D., Dziecko na ulicy, przewodnik metodologiczny dla pedagogów ulicy: praca w środowisku otwartym – dokument PDF 6. Gulczyńska A. Empowerment młodzieży z sąsiedztw społecznie niejednorodnych. Diagnoza i koncepcja działania, Gulczyńska A., Granosik M. (red) Empowerment i partycypacja w pracy socjalnej, WYG International, Warszawa, 2014 7. Kalinowski M., Pełka J., Zarys Dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2003. 8. Kozaczuk F., Urban B. (red.), Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Rzeszów 2001. 9. Michel M., Streetworking. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2011. 10. Misztal M. (2013), Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych 11. Paszkiewicz A., Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Norbertinum, Lublin 2006. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Rodzinne formy pracy resocjalizacyjnej: rodziny zastępcze, adopcyjne, domy dziecka, wioski dziecięce, praca socjalna, asysta rodzinna, placówki wsparcia dziennego. 2. Reintegracja skazanych poprzez wolontariat w ośrodkach paliatywno-hospicyjnych: ośrodki paliatywno-hospicyjne, zadania, metody pracy, wolontariat. 3. Probacja jako proces nadzoru (kontrola, opieka) i zarządzania zmianą społeczną 4. Środki probacyjne i metody resocjalizacji w środowisku otwartym 5. Metody twórczej resocjalizacji: znaczenie kultury i sportu w resocjalizacji w środowisku otwartym 6. Zastosowanie monitoringu elektronicznego w resocjalizacji otwartej 7. Profilaktyka i prewencja przestępczości nieletnich |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, wykład problemowy, dyskusja, prezentacja multimedialna, film |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładach - 80% Zaliczenie ćwiczeń Test jednokrotnego wyboru, zalicza 51% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.