Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Resocjalizacja w środowisku otwartym [380-ZS1-3RES] Rok akademicki 2021/22
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Resocjalizacja w środowisku otwartym [380-ZS1-3RES]
Zajęcia: Rok akademicki 2021/22 [2021] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (parzyste), 8:30 - 10:45
sala B224 (cwi)
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Beata Boćwińska-Kiluk
Literatura:

Literatura podstawowa

1. Bałandynowicz A., Probacja. System sprawiedliwego karania, Code, Warszawa 2002.

2. Gawęcka M., Resocjalizacja w środowisku otwartym. Koincydencja probacji i pracy socjalnej, Probacja 3−4, 2009.

3. Hanulewicz M., Profilaktyka społeczna w środowisku otwartym: konteksty krajowe i zagraniczne, Wyd. Instytut Śląski, Opole 2007.

4. Konopczyński M., Metody Twórczej resocjalizacji. Teoria i praktyka wychowawcza, Warszawa 2007.

5. Kozaczuk F. (red.), Optymalizacja oddziaływań resocjalizacyjnych w Polsce i w niektórych krajach europejskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.

6. Pospiszyl I., Konopczyński M., Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Warszawa 2007.

7. Urban. B., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży w środowisku otwartym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.

Literatura uzupełniająca:

1. Bałandynowicz, Resocjalizacja wobec skazanych w warunkach kurateli sądowej [w:] Z. Bartkowicz, A. Węgliński (red),Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie -Skłodowskiej, Lublin 2008.

2. Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne w praktyce resocjalizacyjnej, (w:) Urban B., Stanik J. M. (red.), Resocjalizacja. Teoria i Praktyka Pedagogiczna, Warszawa 2008.

3. Będkowska Heine V., Heine M., Rozwijanie poczucia odpowiedzialności u młodzieży objętej oddziaływaniami resocjalizacyjnymi [w:] A. Kamiński (red.) Uwarunkowania procesu resocjalizacji, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna "KONIKA", Warszawa 2011.

4. Bielecka E. (red.):, Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2005.

5. Cueff D., Dziecko na ulicy, przewodnik metodologiczny dla pedagogów ulicy: praca w środowisku otwartym – dokument PDF

6. Gulczyńska A. Empowerment młodzieży z sąsiedztw społecznie niejednorodnych. Diagnoza i koncepcja działania, Gulczyńska A., Granosik M. (red) Empowerment i partycypacja w pracy socjalnej, WYG International, Warszawa, 2014

7. Kalinowski M., Pełka J., Zarys Dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2003.

8. Kozaczuk F., Urban B. (red.), Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Rzeszów 2001.

9. Michel M., Streetworking. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2011.

10. Misztal M. (2013), Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych

11. Paszkiewicz A., Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Norbertinum, Lublin 2006.

Zakres tematów:

1. Rodzinne formy pracy resocjalizacyjnej: rodziny zastępcze, adopcyjne, domy dziecka, wioski dziecięce, praca socjalna, asysta rodzinna, placówki wsparcia dziennego.

2. Reintegracja skazanych poprzez wolontariat w ośrodkach paliatywno-hospicyjnych: ośrodki paliatywno-hospicyjne, zadania, metody pracy, wolontariat.

3. Probacja jako proces nadzoru (kontrola, opieka) i zarządzania zmianą społeczną

4. Środki probacyjne i metody resocjalizacji w środowisku otwartym

5. Metody twórczej resocjalizacji: znaczenie kultury i sportu w resocjalizacji w środowisku otwartym

6. Zastosowanie monitoringu elektronicznego w resocjalizacji otwartej

7. Profilaktyka i prewencja przestępczości nieletnich

Metody dydaktyczne:

Wykład, wykład problemowy, dyskusja, prezentacja multimedialna, film

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na wykładach - 80%

Zaliczenie ćwiczeń

Test jednokrotnego wyboru, zalicza 51%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)