Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy metodologii nauk społecznych [380-RS1-2GJH] Rok akademicki 2021/22
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy metodologii nauk społecznych [380-RS1-2GJH]
Zajęcia: Rok akademicki 2021/22 [2021] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (parzyste), 13:45 - 15:15
sala A111 (kom)
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Marta Kowalczuk-Walędziak
Literatura:

Literatura podstawowa:

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN.

Kubinowski, D., Nowak, M. (red.) (2006). Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: "Impuls".

Lukenchuk, A. (ed.) (2011). Paradigms of research for the 21st century. Perspectives and examples from practice. New York, Washington, Bern, Frankfurt, Berlin, Brussels, Vienna, Oxford: Peter Lang.

McLaughin, H. (2011). Understanding Social Work Research. SAGE.

Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: GWP.

Palka, S. (red.) (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: GWP.

Palka, S. (2018). Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej. Kraków: „Impuls”.

Pilch, T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: "Żak".

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Literatura uzupełniająca:

Bauman, T. (red.). (2013). Praktyka badań pedagogicznych. Karków: "Impuls".

Palaiologou, I., Needham, D., Male, T. (2016). Doing research in education. Theory and practice. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE.

Zalecenia Rady Narodowego Centrum Nauki dotyczące badań z udziałem ludzi

https://ncn.gov.pl/sites/default/files/pliki/2016_zalecenia_Rady_NCN_dot_etyki_badan.pdf

Zakres tematów:

1 Omówienie zakładanych efektów kształcenia w zakresie przedmiotu, podstawowej literatury przedmiotu i określenie sposobów oceny wiedzy, umiejętności i kompetencji nabywanych w toku zajęć. Analiza zagadnień ogólnometodologicznych – wyjaśnienie znaczenia podstawowych terminów stosowanych w metodologii badań społecznych.

2 Etapy badania naukowego a etapy postępowania w badaniach społecznych. Istota, rodzaje i właściwości problemów i hipotez badawczych. Procedura formułowania problemów badawczych. Pojęcie i rodzaje zmiennych i wskaźników.

3 Elementy projektu badawczego w badaniach ilościowych. Prezentacja przykładu projektu badawczego. Układ problemów i hipotez badawczych a struktura pracy promocyjnej. Analiza najczęściej popełnianych błędów. Wykonywanie przypisów i układ bibliografii.

4 Gromadzenie materiału badawczego. Metody, techniki i narzędzia badawcze w naukach społecznych – pojęcie i rodzaje. Charakterystyka wybranych metod, technik i narzędzi badawczych: sondaż diagnostyczny i obserwacja. Budowa kwestionariusza ankiety z wykorzystaniem formularza google.

5 Budowa tabel i wykresów. Analiza zmiennych zawartych w tabeli, charakteryzujących procesy i zjawiska społeczne, na podstawie wskaźników procentowych.

6. Badania jakościowe - podstawowe założenia, cele, różnice, sposoby gromadzenia danych. Wiązanie badań ilościowych z jakościowymi.

7. Dylematy etyczne w prowadzeniu badań naukowych. Kodeks etyki badacza.

8. Prezentacja projektów badawczych. Ocena i podsumowanie efektów pracy na ćwiczeniach.

Metody dydaktyczne:

Metody aktywizujące, problemowe, case studies

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń na ocenę, na podstawie wyników punktowych uzyskanych przez Studentkę/Studenta za:

- wykonanie zadań przedmiotowych indywidualnych i zespołowych (5 zadań po 7 punktów – maks. 35 pkt);

- opracowanie i przedstawienie na forum grupy zespołowego projektu badawczego - maks. 20 pkt.

Razem: 55 pkt.

------

Ilość punktów wymagana do zaliczenia ćwiczeń: 30.25 pkt., czyli 55% maksymalnej liczby punktów (55 pkt.) możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przedmiotowych i projektu badawczego.

Punktacja/oceny:

55.00-52.00 – bdb (5.0)

51.75-48.00 – db+ (4.5)

47.75-42.25 – db (4.0)

42.00-35.75 – dst+ (3.5)

35.50-30.25 – dst

mniej niż 30.25 – ndst

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)