Podstawy metodologii nauk społecznych [380-RS1-2GJH]
Rok akademicki 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy metodologii nauk społecznych [380-RS1-2GJH] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2021/22 [2021]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (parzyste), 13:45 - 15:15
sala A111 (kom) Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||
Prowadzący: | Marta Kowalczuk-Walędziak | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. Kubinowski, D., Nowak, M. (red.) (2006). Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: "Impuls". Lukenchuk, A. (ed.) (2011). Paradigms of research for the 21st century. Perspectives and examples from practice. New York, Washington, Bern, Frankfurt, Berlin, Brussels, Vienna, Oxford: Peter Lang. McLaughin, H. (2011). Understanding Social Work Research. SAGE. Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: GWP. Palka, S. (red.) (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: GWP. Palka, S. (2018). Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej. Kraków: „Impuls”. Pilch, T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: "Żak". Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Literatura uzupełniająca: Bauman, T. (red.). (2013). Praktyka badań pedagogicznych. Karków: "Impuls". Palaiologou, I., Needham, D., Male, T. (2016). Doing research in education. Theory and practice. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE. Zalecenia Rady Narodowego Centrum Nauki dotyczące badań z udziałem ludzi https://ncn.gov.pl/sites/default/files/pliki/2016_zalecenia_Rady_NCN_dot_etyki_badan.pdf |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1 Omówienie zakładanych efektów kształcenia w zakresie przedmiotu, podstawowej literatury przedmiotu i określenie sposobów oceny wiedzy, umiejętności i kompetencji nabywanych w toku zajęć. Analiza zagadnień ogólnometodologicznych – wyjaśnienie znaczenia podstawowych terminów stosowanych w metodologii badań społecznych. 2 Etapy badania naukowego a etapy postępowania w badaniach społecznych. Istota, rodzaje i właściwości problemów i hipotez badawczych. Procedura formułowania problemów badawczych. Pojęcie i rodzaje zmiennych i wskaźników. 3 Elementy projektu badawczego w badaniach ilościowych. Prezentacja przykładu projektu badawczego. Układ problemów i hipotez badawczych a struktura pracy promocyjnej. Analiza najczęściej popełnianych błędów. Wykonywanie przypisów i układ bibliografii. 4 Gromadzenie materiału badawczego. Metody, techniki i narzędzia badawcze w naukach społecznych – pojęcie i rodzaje. Charakterystyka wybranych metod, technik i narzędzi badawczych: sondaż diagnostyczny i obserwacja. Budowa kwestionariusza ankiety z wykorzystaniem formularza google. 5 Budowa tabel i wykresów. Analiza zmiennych zawartych w tabeli, charakteryzujących procesy i zjawiska społeczne, na podstawie wskaźników procentowych. 6. Badania jakościowe - podstawowe założenia, cele, różnice, sposoby gromadzenia danych. Wiązanie badań ilościowych z jakościowymi. 7. Dylematy etyczne w prowadzeniu badań naukowych. Kodeks etyki badacza. 8. Prezentacja projektów badawczych. Ocena i podsumowanie efektów pracy na ćwiczeniach. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody aktywizujące, problemowe, case studies |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę, na podstawie wyników punktowych uzyskanych przez Studentkę/Studenta za: - wykonanie zadań przedmiotowych indywidualnych i zespołowych (5 zadań po 7 punktów – maks. 35 pkt); - opracowanie i przedstawienie na forum grupy zespołowego projektu badawczego - maks. 20 pkt. Razem: 55 pkt. ------ Ilość punktów wymagana do zaliczenia ćwiczeń: 30.25 pkt., czyli 55% maksymalnej liczby punktów (55 pkt.) możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przedmiotowych i projektu badawczego. Punktacja/oceny: 55.00-52.00 – bdb (5.0) 51.75-48.00 – db+ (4.5) 47.75-42.25 – db (4.0) 42.00-35.75 – dst+ (3.5) 35.50-30.25 – dst mniej niż 30.25 – ndst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.