Podstawy dydaktyki 380-DN5-1JAZ
Rok akademicki 2021/22
Laboratorium,
grupa nr 2
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Podstawy dydaktyki 380-DN5-1JAZ | |||||||||||||||
Zajęcia |
Rok akademicki 2021/22 (2021)
(zakończony)
Laboratorium (LAB), grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | |||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | |||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk | |||||||||||||||
Literatura: |
* Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994. * Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015. * Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018. * Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007. * Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2019 lub Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 2, PWN, Warszawa 2004 * Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt, Warszawa 2002 lub Kupisiewicz C., Dydaktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012. * Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007. * Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: * Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w kontekście zmian szkolnego środowiska uczenia się, Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2015. *Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Trans Humana, Białystok 2013. Karpińska A., Szwarc A., Wróblewska W. (red.), Edukacja całożyciowa - wybrane obszary, Toruń 2019. *Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk, Kowalczuk K. (red.), Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia, Toruń 2019. *Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Oblicza edukacji w prospektywnym oglądzie, Toruń 2019. * Wróblewska W., Trendy we współczesnej dydaktyce, Wydawnictwo UwB, Białystok 2019. |
|||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Analiza procesu kształcenia. 2. Projektowanie dydaktyczne – cele kształcenia i ich operacjonalizacja. 3. Współczesne treści kształcenia w perspektywie rozwoju kompetencji kluczowych uczniów. 4. Strategie i metody kształcenia – procesy stymulowania partycypacyjnego, proaktywnego, i refleksyjnego uczniów. 5. Formy organizacji kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem kooperatywnego uczenia się. 6. Planowanie dydaktyczne i zasady tworzenia autorskich programów kształcenia. 7. Uczeń w procesie kształcenia – poznawanie uczniów, indywidualizacja procesu kształcenia (uczeń zdolny, uczeń trudny). |
|||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
praca z tekstem, pogadanka, dyskusja, gry dydaktyczne, metoda ćwiczebna, metody praktyczne |
|||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie laboratorium na ocenę na podstawie: - aktywności na zajęciach, - oceny referatów, - zaliczenia zadań praktycznych, - pozytywnej oceny z kolokwium pisemnego (test) - ocena dostateczna przy uzyskaniu 51% punktów. - frekwencji (jedna dopuszczalna nieobecność, każdą następną należy zaliczyć w w formie uzgodnionej z prowadzącą ćwiczenia, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację przedmiotu), |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.