Historia literatury polskiej po 1956 r. [340-PS1-3HLPP]
Rok akademicki 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia literatury polskiej po 1956 r. [340-PS1-3HLPP] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2021/22 [2021]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Kamila Budrowska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Zajęcia organizacyjne, omówienie tematyki zajęć. 2. Wprowadzenie do przedmiotu metodami aktywizującymi studentów. 3. M. Białoszewski, Obroty rzeczy (1956) - J. Potkański, Wiersz choreograficzny Białoszewskiego, w: idem, Sens nowoczesnego wiersza: wersyfikacja Białoszewskiego, Przybosia, Miłosza i Herberta, Warszawa 2004, s. 63-93. - M. Gołąb, Komponent barwy jako reprezentacja indywidualnych cech świata przedstawionego, w: idem, Język i rzeczywistość w twórczości Mirona Białoszewskiego, Warszawa 1997, s. 21-78. - Miron. Wspomnienia o poecie, opr. H. Kirchner, Warszawa 1996. 4. Z. Herbert, Struna światła (1956) - K. Wyka, Składniki świetlnej struny, w: Poznawanie Herberta, cz. I, wyb. wst. A. Franaszek, Kraków 1998, s. 25-48. - R. Przybylski, Między cierpieniem a formą, W: Poznawanie Herberta, op. cit., s. 80-127. - T. Skubalanka, Styl poetycki Zbigniewa Herberta, w: idem, Herbert, Szymborska, Różewicz. Studia stylistyczne, Lublin 2008, s. 9-42. 5. J. Andrzejewski, Bramy raju (1959) - Z. Mitosek, Morał i historia (transformacje sensu w genezie „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego), w: „Twórczość 1993, nr 12, s. 85-93. - A. Synoradzka, Andrzejewski, Kraków 1997 - A Gawron, Sublimacje współczesności. Powieściopisarstwo Jerzego Andrzejewskiego wobec przemian prozy XX wieku, Łódź 2003, s. 93-163. 6. S. Lem, Eden (1959) - S. Bereś, Pasja filozofowania, W: tegoż, Rozmowy ze Stanisławem Lemem, Kraków 1987, s. 341-400. - J. Jarzębski, Kosmogonia i konsolacja, w: idem, Wszechświat Lema, Kraków 2002, s. 68-102. - J. Jarzębski, wstęp do wydania krytycznego Edenu, w: S. Lem, Dzieła. 7. W. Gombrowicz, Kosmos (1965) - A. Okopień-Sławińska, Wielkie bergowanie, czyli hipoteza jedności „Kosmosu”, W: Gombrowicz i krytycy, red. Z. Łapiński, Kraków, 1984, s. 693-706. - M. Głowiński, Gombrowiczowska nadliteratura, w: idem, Gombrowicz i nadrealizm, Kraków 2002, s. 5-15. - M. P. Markowski, Czarny nurt. Gombrowicz, świat, literatura, Kraków 2004; tu: s. 15-53. 8. E. Stachura, Siekierezada (1971) - H. Bereza, Życiopisanie [w:] Sposób myślenia, t. I, Warszawa 1989, s. 467-471, 474-476. - G. Borkowska, Edward Stachura: nie wszystko jest poezją [w:] Sporne postaci polskiej literatury współczesnej. Następne pokolenie, Pod red. A. Brodzkiej, L. Burskiej, Warszawa 1995, s. 115-129. 9. Bogdan Wojdowski, Chleb rzucony umarłym (1971) - A.Molisak, „Chleb rzucony umarłym” – żydowski <<Bildungsroman>>?, [w:] Literatura polska wobec Zagłady, praca zbiorowa pod red., A. Brodzkiej-Wald, D. Krawczyńskiej, J. Leociaka, Warszawa 2000, s. 223-241. - K. Sokołowska, „I dziś jestem widzem”. Narracje dzieci Holokaustu, Białystok 2010 (rozdziały o Wojdowskim). 10. T. Różewicz, Białe małżeństwo (1975) - M. Fik, Teatr Tadeusza Różewicza, w: „Pamiętnik Teatralny” 1974, nr 1. - T. Szczukowski, Ciało, płeć, tekst, w: idem, Tadeusz Różewicz wobec niewyrażalnego, Kraków 2008, s. 55-125. - T. Drewnowski, Walka o oddech. Bio –poetyka. O pisarstwie Tadeusz Różewicza, Kraków 2002, tu: Laboratorium teatralne bez sceny, s. 192-205, Duszyczka i wyzwolone ciało, s. 258-271. 11. S. Barańczak, Tryptyk z betonu, zmęczenia i śniegu (1980) - J. Kandziora, Czytanie Barańczaka, w: idem, Ocalony w gmachu wiersza. O poezji Stanisława Barańczaka, Warszawa 2007, s. 395-411. - R. Chojnacki, Od „mówienia wprost” do „nowej prywatności”. O poezji lat siedemdziesiątych, Warszawa 1984, s. 76-103. - J. Hobot, Gra z cenzurą w poezji Nowej Fali (1968-1976), Kraków 2000. 12. Wiesław Myśliwski, Kamień na kamieniu (1984) - B. Kaniewska, Świat przez pryzmat „ja”. O sposobach i funkcjach mityzacji, [w:] Świat w granicach „ja”. O narracji pierwszoosobowej, Poznań 1997 lub [w:] „Pamiętnik Literacki” 1990, z. 3. - Zygmunt Ziątek, Głód syntezy. Wiesław Myśliwski i proza chłopska, [w:] Sporne postaci polskiej literatury współczesnej. Następne pokolenie, Warszawa 1995, s. 151-168. 13.P. Huelle, Weiser Dawidek (1987) - B. Kaniewska, Proza inicjacyjna – Między formą a doświadczeniem, w: tejże: Śladami Tristama Shandy, Poznań 2000, s. 147-166. - P. Czapliński, Nowa proza i rytuały inicjacji, w: „Kresy” 1996, nr 1. - A. Wojcieszuk, Dzieciństwo o dorosłość – opozycja przestrzeni, W: Konflikty współczesnej kultury, red. K. Budrowska, A. Kietlińska, Białystok 1995, s. 79-90. 14. A. Stasiuk, Mury Hebronu (1989) - Na czym opiera się pisanie. Z Andrzejem Stasiukiem rozmawia Michał Okoński, w: „Tygodnik Powszechny” 1995, nr 45. - L. Burska, Sprawy męskie i nie, w: „Teksty Drugie” 1996, nr 5. 15. Zaliczenie |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Przełom roku 1956 - destalinizacja w literaturze i kulturze. Literatura emigracyjna, krajowa i drugi obieg. Cenzura. Proza II wojny światowej i Holokaustu. Proza kobieca. Proza homoseksualna. Fantastyka naukowa. Proza chłopska. Poezja lingwistyczna. Poezja nowofalowa. "Czarna dziura" w literaturze lat 80. XX wieku. Przełom roku 1989. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone stacjonarnie, z czynnym udziałem studentów. Studenci czytają tekst podstawowy oraz wskazane opracowania. Każdy student przygotowuje jedną prezentację w semestrze (na wybrany przez siebie temat, związany z tematyką ćwiczeń). Prowadząca przygotowuje wprowadzenia do tematu omawianego na zajęciach. W czasie zajęć wprowadzone zostaną metody aktywizujące studentów: gry dydaktyczne, metoda "burzy mózgów", ""śnieżnej kuli", dyskusji panelowej i inne. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana jest aktywność studentów na zajęciach. Możliwa jest jedna nieobecność - pozostałe do zaliczenia. Oceniana jest ponadto przygotowana przez studenta prezentacja. Oceny cząstkowe po każdych zajęciach dla aktywnych studentów. Na ostatnich zajęciach omówione zostaną oceny cząstkowe, zaliczone ewentualne nieobecności i braki oraz wystawiona ocena końcowa z przedmiotu. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Grupa nr 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.