Współczesna polszczyzna - zjawiska i tendencje [340-PN2-1WPZ]
Rok akademicki 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesna polszczyzna - zjawiska i tendencje [340-PN2-1WPZ] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2021/22 [2021]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Elżbieta Awramiuk | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Dubisz S., Najnowsze dzieje języka polskiego. Rozwój polszczyzny w latach 1918-2018, Warszawa 2020 2. Język trzeciego tysiąclecia, red. G. Szpila, Kraków 2000 3. Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów 2001 4. 70 lat współczesnej polszczyzny. Zjawiska, procesy, tendencje, red. A. Dunin-Dudkowska, A. Małyska, Lublin 2013 5. Wileczek A., Język i komunikacja, Warszawa 2020 6. Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001 7. Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, red. J. Bralczyk i K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: Artykuły z zakresu polonistycznego językoznawstwa synchronicznego, dobrane do aktualnej tematyki zajęć („Język Polski”, „Poradnik Językowy”, „LingVaria”, „Prace Językoznawcze”, „Białostockie Archiwum Językowe”, „BPTJ”). |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny 2. Wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny zmian językowych 3. Rozwój słownictwa polszczyzny najnowszej 4. Internacjonalizacja leksyki 5. Tendencje i zjawiska w gramatyce 6. Tendencje i zjawiska w ustnej odmianie języka ogólnego 7. Tendencje i zjawiska w pisowni 8. Potocyzacja i brutalizacja jako efekt demokratyzacji języka 9. Przemiany etykiety językowej 10. Zmiany w języku polityki 11. Komunikacja medialna 12. Komunikacja internetowa 13. Biolekt młodzieżowy – okno na język przyszłości? 14. Językowe przeobrażenia w obrębie różnych gatunków tekstu 15. Kondycja współczesnej polszczyzny – podsumowanie |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, analiza tekstu, heureza |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji i oceny efektów kształcenia: ocenianie ciągłe – obecność na zajęciach, aktywność (analiza tekstów, udział w dyskusji, wypowiedzi będące efektem samodzielnego opracowania problemu, zadania pisemne – praktyczne); egzamin pisemny |
||||||||||||
Uwagi: |
Grupa nr 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.