Diagnostyka pedagogiczna [380-RS1-2DPD]
Rok akademicki 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnostyka pedagogiczna [380-RS1-2DPD] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala C2.2 (wyk) Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 56 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jerzy Nikitorowicz | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ewa Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Impuls, Kraków 2013. Ewa Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, PWN, Warszawa 2008. Ewa Wysocka, Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Wyd. UŚ, Katowice 2015 Ewa Wysocka, Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka, Wyd. UŚ, Katowice 2019. Maria Deptuła (red.) Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz 2006. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego.; 2006 Kawula S. , Człowiek w relacjach socjopedagogicznych; Toruń 1999 Kmiecik-Baran K., Młodzież i przemoc. Mechanizmy socjologiczno-psychologiczne. Warszawa 1999 Lepalczyk I., (red) Elementy diagnostyki pedagogicznej. Warszawa 1987 Łobocki M., Metody badań pedagogicznych. Kraków 2000 Nalaskowski S., Metody badań i diagnozowania w edukacji; Toruń 2000 Palka S., Diagnozowanie w działalności dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli., W: Edukacja jutra. XI Tatrzańskie seminarium naukowe. (red) F. Berezyński, K. Denek Szczecin 2005Marta Guziuk-Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Zak, Warszawa 2011. Pospiszyl K., Resocjalizacja nieletnich. Doświadczenia i koncepcje. Warszawa 1990 Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2000 Tomczak J., Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. 2005 Sujak-Lesz K., (red) Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna. 2002 Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa 1973 Wigocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci 6 letnich. Warszawa 2003 J. Nikitorowicz ,K. Sawicki, T. Bajkowski (red.):Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko 2003 S. Ziemski: Problemy dobrej diagnozy. Warszawa S. Kawula ,Z .Dąbrowski ,M. Gałaś: Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i kulturalnych środowiska. Toruń 1980 Literatura uzupełniająca G. Krasowicz-Kupis: Psychologia dysleksji. Warszawa 2008 E. Górniewicz: Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci. Olsztyn 2000 H. Sęk: Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność. Poznań 1984. S. Palka: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998 J. Mickiewicz: Jedynka z ortografii- rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii starszym wieku szkolnym. Toruń 1998. M. Stierlin,I.Rucker- Embden,N.Wetzel,M.Wirsching: Pierwszy wywiad z rodziną. Gdańsk 1999 M. Łopatkowa: Jak pracować z dzieckiem i rodziną zagrożoną. Warszawa 1983 A. Frydrychowicz: Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996. W .Socha: Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego. Lublin 1984 T .Pilch, I .Lepalczyk (red.):Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Warszawa 1995 G .Gajewska: Problemy- dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem. Zielona Góra 1997 B .Kaja: Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka. Bydgoszcz 2001. A .Kozłowska: Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
- Interpretacja podstawowych pojeć (diagnoza; diagnozowanie; diagnostyka pedagogiczna; etiologia, symptomatologia; klasyfikacja; typologia; prakseologia; geneza diagnozy w naukach społecznych i pedagogice; tok postępowania diagnostycznego wg S. Ziemskiego i A. Podgóreckiego; diagnoza a metodyczne postępowanie; istota działań profilaktycznych, naprawczych, projektujących; metody, techniki i narzędzia diagnostyczne; błędy diagnostyczne; kompetencje dobrego diagnosty; diagnoza wybranych zjawisk społeczno-wychowawczych). - Diagnozowanie potrzeb; potrzeba opiekuńcza; czynniki potrzeb opiekuńczych; uwarunkowania potrzeb opiekuńczych; klasyfikacje potrzeb opiekuńczych; potrzeby dziecka z uwzględnieniem potrzeb dominujących w danym okresie życia; konsekwencje niezaspokojonych potrzeb dziecka; - Przykłady diagnoz indywidualnych przypadków w kontekście postępowania prakseologicznego (diagnoza przyporządkowująca, genetyczna, celowościowa, fazy, prognostyczna). Diagnozowanie dzieci ze specyficznymi trudnościami szkolnymi; konsekwencje, profilaktyka i terapia specyficznych trudności szkolnych. Diagnoza funkcjonowania rodziny problemowej, alkoholowej. Diagnoza dziecka w rodzinach problemowych. - Diagnoza wybranych problemów społeczno-wychowawczych, grup społecznych . Postępowanie diagnostyczne w socjotechnice, psychologii w kontekście sytuacji dzieci z innych kultur w szkole, w rodzinie, w społeczności lokalnej. - Przedstawienie wybranych indywidualnych przypadków na bazie literatury, filmów dydaktycznych. Diagnoza, terapia, profilaktyka, projektowanie. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: egzamin pisemny, zaliczenie na ocenęForma zaliczenia: egzamin pisemny, zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.