Doskonalenie warsztatu historyka [260-SDH3-1DWH]
Rok akademicki 2022/23
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Doskonalenie warsztatu historyka [260-SDH3-1DWH] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 13:15 - 14:45
sala 74 Budynek Wydziału Filologicznego jaki jest adres?
wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 15:00 - 16:30
sala 74 Budynek Wydziału Filologicznego jaki jest adres? |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Cezary Kuklo, Adam Miodowski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Lektury zajęciowe (cz. 1 realizowana przez CK): Jędruszczak T., Historiografia polska dziejów II RP, ,,Kw. Hist.'' 94, 1987, nr 1, s. 195-224 Madajczyk Cz., Osiągnięcia historiografii polskiej w badaniach II wojny światowej i Polski Ludowej, tamże, s. 225-242 Kawalec K., Historia najnowsza po roku 1989 - problemy, wyzwania, bariery, w: Spojrzenie w przeszłość, t. 2: Wiek XIX, XX. Konferencja Muzeum Historii Polski, Jadwisin, 25-26 października 2007 r., Warszawa 2009, s. 157-166 Chojnowski A., Społeczeństwo i gospodarka, tamże, s. 167-173 Brzostek B., Kultura duchowa, tamże, s. 174-180 + dyskusja Kornat M., Historia polityczna, tamże, s. 209-218 Jarosz D., Historiografia dziejów społecznych Polski w XX wieku po 1989 r.: perspektywy i możliwości badawcze, metodologia, tamże, s. 219-227 + dyskusja Roszkowski W. , tamże, s. 265-271 Machcewicz P., tamże, s. 272-280 Żaryn J., tamże, s. 281-288 + dyskusja STRONA INTERNETOWA XX POWSZECHNEGO ZJAZDU HISTORYKÓW POLSKICH W LUBLINIE Zamorski K., Doświadczenia historiografii PRL-u z perspektywy przełomu 1989 roku Wiślicz T., Nowe tendencje w historiografii polskiej po 1989 roku Mędrzecki W., Wokół syntezy dziejów II RP. Społeczeństwo i gospodarka Sioma M., Wokół syntezy dziejów II RP. Państwo. Polityka zagraniczna i wewnętrzna Brzostek B., Polska Ludowa - trwanie i zmiana Mazurek M., Polska Ludowa - typowa czy wyjątkowa Lektury zajęciowe (cz. 2 realizowana przez AM): Bibliografia. Historia, teoria, praktyka, red. J. Franke, J. Woźniak-Kasperek, Warszawa 2016. Bibliologia i informatologia, pod red. D. Kuźminy, Warszawa 2011. Dembowska M., Bibliologia, bibliografia, bibliotekoznawstwo, informacja naukowa, Warszawa 1999. Osiński Z., Narzędzia pracy historyka w świecie cyfrowym, [w:] Historia 2.0, red. A. Sobczak, M. Cichocka, P. Frąckowiak, Lublin 2014, s. 15-30. Ihnatowicz I., Biernat A., Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, Warszawa 2003. Ihnatowicz I., Nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku, Warszawa 1990. Ihnatowicz I., Projekt instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych XIX i początku XX wieku, "STUDIA ŹRÓDŁOZNAWCZE" , t. VII: 1962, s. 99-123. Instrukcja wydawnicza dla źródeł historycznych od XVI w. do poł. XIX w., red. K. Lepszy, Wrocław 1953 Metodologiczne problemy narracji historycznej. Red. J. Pomorski, Lublin 1990. Metodyka pracy archiwalnej, wyd. 2, pod red. S. Nawrockiego i in., Poznań 1995. Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1995. Radomski A., Historiografia „dwóch prędkości” czyli jak narzędzia cyfrowe zmieniły Klio, [w:] Historia 2.0, red. A. Sobczak, M. Cichocka, P. Frąckowiak, Lublin 2014, s. 55-60. Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2002. Tandecki J., Kopiński K., Edytorstwo źródeł historycznych, Warszawa 2014. Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1996. Winek T., Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007. Wojtkowiak Z., Nauki pomocnicze historii najnowszej - źródłoznawstwo : źródła narracyjne. cz. 1: Pamiętnik, tekst literacki, Poznań 2001. Ziomek J., Retoryka opisowa, Wrocław 1990. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Tematyka zajęć (cz. 1 realizowana przez CK): Zajęcia wstępne Bibliografie historii Polski, ze szczególnym uwzględnieniem bibliografii specjalistycznych Przeglądy i omówienie stanu badań w zakresie historii II RP i Polski powojennej w historiografii minionego półwiecza Podstawowe braki i usterki rozpraw doktorskich Kryteria ocen i recenzje prac naukowych Tematyka zajęć (cz.2 realizowana przez AM): Cyfrowa bibliologia w warsztacie historyka (KaRo, NUKAT, FIDKAR, Publish or Perish) Internetowe pomoce archiwalne (szukajwarchiwach, InternetArchive) Aplikacje komputerowe stosowane w obliczeniach z zakresu metrologii i chronologii (calculla oraz calendarhome) Wykorzystanie funkcjonalności edytorów office’owych przydatnych we współczesnym warsztacie historyka (word, pages, excel, ppt, adobe) Agregatory bibliografii i webografii (Mendeley, Zotero, RefWorks) we współczesnym warsztacie historyka Współczesne pisanie akademickie (academic writing) i strategie publikacyjne Wykorzystanie internetowych narzędzi upubliczniających badania historyczne (academia.edu, ResearchGate, SAGE, baz indeksujących i repozytoriów) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metodyka zajęciowa (cz. 2 realizowana przez AM): Typowy dla konwersatorium tryb realizacji zajęć, uwzględniający ćwiczenia grupowe, dyskusję a także konsultacje indywidualne studiujących z prowadzącym Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie (cz. 2 realizowana przez AM): Zajęcia konwersatoryjne kończą się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest aktywność zajęciowa. Studiujący zobowiązani są do przygotowania się na każde zajęcia w oparciu o rekomendowaną literaturę. Ocena z aktywności zajęciowej stanowi 40% oceny końcowej, a 60% oceny końcowej zależna jest od stopnia uzyskanego za realizację zadania praktycznego w postaci przygotowania krótkiego opracowania naukowego (artykułu) na wybrany temat, dodania do niego za pomocą aplikacji ZOTERO przypisów i bibliografii, a finalnie zamieszczenia preprintu tak przygotowanego artykułu naukowego na platformie academia.edu Progi punktowe przy ocenie realizacji zadania: bardzo dobry 5,0 (co najmniej 91%) dobry plus 4,5 (co najmniej 81%) dobry 4,0 (co najmniej 71%) dostateczny plus 3,5 (co najmniej 61%) dostateczny 3,0 (co najmniej 51%) Studiujący mają prawo do jednej nieobecności, niezależnie od powodu absencji, która nie wpływa na zaliczenie przedmiotu. Każda następna nieobecność musi być zaliczona podczas dyżuru. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Grupa nr 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.