Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Doskonalenie warsztatu historyka [260-SDH3-1DWH] Rok akademicki 2022/23
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Doskonalenie warsztatu historyka [260-SDH3-1DWH]
Zajęcia: Rok akademicki 2022/23 [2022] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 13:15 - 14:45
sala 74
Budynek Wydziału Filologicznego jaki jest adres?
wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 15:00 - 16:30
sala 74
Budynek Wydziału Filologicznego jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 6
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Cezary Kuklo, Adam Miodowski
Literatura:

Lektury zajęciowe (cz. 1 realizowana przez CK):

Jędruszczak T., Historiografia polska dziejów II RP, ,,Kw. Hist.'' 94, 1987, nr 1, s. 195-224

Madajczyk Cz., Osiągnięcia historiografii polskiej w badaniach II wojny światowej i Polski Ludowej, tamże, s. 225-242

Kawalec K., Historia najnowsza po roku 1989 - problemy, wyzwania, bariery, w: Spojrzenie w przeszłość, t. 2: Wiek XIX, XX. Konferencja Muzeum Historii Polski, Jadwisin, 25-26 października 2007 r., Warszawa 2009, s. 157-166

Chojnowski A., Społeczeństwo i gospodarka, tamże, s. 167-173

Brzostek B., Kultura duchowa, tamże, s. 174-180 + dyskusja

Kornat M., Historia polityczna, tamże, s. 209-218

Jarosz D., Historiografia dziejów społecznych Polski w XX wieku po 1989 r.: perspektywy i możliwości badawcze, metodologia, tamże, s. 219-227 + dyskusja

Roszkowski W. , tamże, s. 265-271

Machcewicz P., tamże, s. 272-280

Żaryn J., tamże, s. 281-288 + dyskusja

STRONA INTERNETOWA XX POWSZECHNEGO ZJAZDU HISTORYKÓW POLSKICH W LUBLINIE

Zamorski K., Doświadczenia historiografii PRL-u z perspektywy przełomu 1989 roku

Wiślicz T., Nowe tendencje w historiografii polskiej po 1989 roku

Mędrzecki W., Wokół syntezy dziejów II RP. Społeczeństwo i gospodarka

Sioma M., Wokół syntezy dziejów II RP. Państwo. Polityka zagraniczna i wewnętrzna

Brzostek B., Polska Ludowa - trwanie i zmiana

Mazurek M., Polska Ludowa - typowa czy wyjątkowa

Lektury zajęciowe (cz. 2 realizowana przez AM):

Bibliografia. Historia, teoria, praktyka, red. J. Franke, J. Woźniak-Kasperek, Warszawa 2016.

Bibliologia i informatologia, pod red. D. Kuźminy, Warszawa 2011.

Dembowska M., Bibliologia, bibliografia, bibliotekoznawstwo, informacja naukowa, Warszawa 1999.

Osiński Z., Narzędzia pracy historyka w świecie cyfrowym, [w:] Historia 2.0, red. A. Sobczak, M. Cichocka, P. Frąckowiak, Lublin 2014, s. 15-30.

Ihnatowicz I., Biernat A., Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, Warszawa 2003.

Ihnatowicz I., Nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku, Warszawa 1990.

Ihnatowicz I., Projekt instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych XIX i początku XX wieku, "STUDIA ŹRÓDŁOZNAWCZE" , t. VII: 1962, s. 99-123.

Instrukcja wydawnicza dla źródeł historycznych od XVI w. do poł. XIX w., red. K. Lepszy, Wrocław 1953

Metodologiczne problemy narracji historycznej. Red. J. Pomorski, Lublin 1990.

Metodyka pracy archiwalnej, wyd. 2, pod red. S. Nawrockiego i in., Poznań 1995.

Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1995.

Radomski A., Historiografia „dwóch prędkości” czyli jak narzędzia cyfrowe zmieniły Klio, [w:] Historia 2.0, red. A. Sobczak, M. Cichocka, P. Frąckowiak, Lublin 2014, s. 55-60.

Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2002.

Tandecki J., Kopiński K., Edytorstwo źródeł historycznych, Warszawa 2014.

Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1996.

Winek T., Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007.

Wojtkowiak Z., Nauki pomocnicze historii najnowszej - źródłoznawstwo : źródła narracyjne. cz. 1: Pamiętnik, tekst literacki, Poznań 2001.

Ziomek J., Retoryka opisowa, Wrocław 1990.

Zakres tematów:

Tematyka zajęć (cz. 1 realizowana przez CK):

Zajęcia wstępne

Bibliografie historii Polski, ze szczególnym uwzględnieniem bibliografii specjalistycznych

Przeglądy i omówienie stanu badań w zakresie historii II RP i Polski powojennej w historiografii minionego półwiecza

Podstawowe braki i usterki rozpraw doktorskich

Kryteria ocen i recenzje prac naukowych

Tematyka zajęć (cz.2 realizowana przez AM):

Cyfrowa bibliologia w warsztacie historyka (KaRo, NUKAT, FIDKAR, Publish or Perish)

Internetowe pomoce archiwalne (szukajwarchiwach, InternetArchive)

Aplikacje komputerowe stosowane w obliczeniach z zakresu metrologii i chronologii (calculla oraz calendarhome)

Wykorzystanie funkcjonalności edytorów office’owych przydatnych we współczesnym warsztacie historyka (word, pages, excel, ppt, adobe)

Agregatory bibliografii i webografii (Mendeley, Zotero, RefWorks) we współczesnym warsztacie historyka

Współczesne pisanie akademickie (academic writing) i strategie publikacyjne

Wykorzystanie internetowych narzędzi upubliczniających badania historyczne (academia.edu, ResearchGate, SAGE, baz indeksujących i repozytoriów)

Metody dydaktyczne:

Metodyka zajęciowa (cz. 2 realizowana przez AM):

Typowy dla konwersatorium tryb realizacji zajęć, uwzględniający ćwiczenia grupowe, dyskusję a także konsultacje indywidualne studiujących z prowadzącym

Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów.

Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie (cz. 2 realizowana przez AM):

Zajęcia konwersatoryjne kończą się zaliczeniem na ocenę.

Warunkiem otrzymania zaliczenia jest aktywność zajęciowa.

Studiujący zobowiązani są do przygotowania się na każde zajęcia w oparciu o rekomendowaną literaturę.

Ocena z aktywności zajęciowej stanowi 40% oceny końcowej, a 60% oceny końcowej zależna jest od stopnia uzyskanego za realizację zadania praktycznego w postaci przygotowania krótkiego opracowania naukowego (artykułu) na wybrany temat, dodania do niego za pomocą aplikacji ZOTERO przypisów i bibliografii, a finalnie zamieszczenia preprintu tak przygotowanego artykułu naukowego na platformie academia.edu

Progi punktowe przy ocenie realizacji zadania:

bardzo dobry 5,0 (co najmniej 91%)

dobry plus 4,5 (co najmniej 81%)

dobry 4,0 (co najmniej 71%)

dostateczny plus 3,5 (co najmniej 61%)

dostateczny 3,0 (co najmniej 51%)

Studiujący mają prawo do jednej nieobecności, niezależnie od powodu absencji, która nie wpływa na zaliczenie przedmiotu. Każda następna nieobecność musi być zaliczona podczas dyżuru.

Uwagi:

Grupa nr 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)