Praktyczna znajomość języka rosyjskiego [340-ON2-1PZR]
Rok akademicki 2022/23
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyczna znajomość języka rosyjskiego [340-ON2-1PZR] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022]
(zakończony)
Laboratorium [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 8 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Eugenia Maksimowicz, Maryna Michaluk, Robert Szymula |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - I. Januszkiewicz, Architektura. Materiały do ćwiczeń leksykalnych dla studentów filologii rosyjskiej, Wrocław 1981. - Ю. А. Вьюнов, Русские: штрихи к портрету, Москва 1998. - Л. Г. Емоханова. Мировая художественная культура. Художественная культура России: архитектура, наука, Москва 2000. - Ю. С. Рябцев, С. И. Козленко, История русской культуры Х-ХVII вв., Москва 2003. - Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1 и 2, Москва 1999. - Учебники по русскому языку с упражнениями следующих авторов: Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, М. Бройде А. Г. Богданова и др. Literatura uzupełniająca: - L. Bazylow, Historia Rosji, Tom l i II, Warszawa 1985. - L. Bazylow, Historia nowożytnej kultury rosyjskiej, Warszawa 1986. - Z. Burniewicz, L. Górska, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego. Kultura - Sztuka – Tradycje, Gdańsk 1996. - J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2001. - О. Е. Белянко, Л. Б. Трушина, Русские с первого взгляда, Москва 2001. - Т. Е. Сартаева, Е. Г. Лукашевия, Русский язык в схемах, Минск 1999. - artykuły prasowe, materiały wybrane w oparciu o sieć Intemet. |
Zakres tematów: |
Tematyka: - Kultura rosyjska i jej rozwój (X w. – pierwsza połowa XVIII w.): cechy charakterystyczne kultury staroruskiej, architektura drewniana (chata, spichlerz, kaplica), miasto średniowieczne (Kijów, Nowogród, Włodzimierz, Moskwa), klasztor, ikony (cechy charakterystyczne, tworzenie ikon, twórczość F. Greka, A. Rublowa, S. Uszakowa), malarstwo naścienne (freski, mozaiki). - Moskwa - stolica Federacji Rosyjskiej (historia, rozwój, atrakcje). - Trasa turystyczna "Złoty pierścień Rosji". - Sankt-Petersburg (historia, rozwój, atrakcje) i rezydencje podmiejskie. - Rosyjska kultura nowożytna i jej rozwój (pierwsza połowa XVIII w. - XIX w.): cechy charakterystyczne, rozwój architektury i ubranistyki , miasto nowożytne, malarstwo (malarstwo portretowe, pejzaże, malarstwo historyczne, malarstwo rodzajowe), muzyka ludowa, muzyka klasyczna. Gramatyka i ortografia: powtórzenie zasad gramatycznych, opanowanych przez studentów na studiach pierwszego stopnia. Powyższy zakres tematów dotyczy 2 semestrów. |
Metody dydaktyczne: |
Proces dydaktyczny realizowany jest z wykorzystaniem metody aktywizującej (ćwiczenia). Z uwagi na specyfikę kierunku i fakt, iż zajęcia prowadzone są w języku rosyjskim, istotna rolę w dydaktyce odgrywają metody związane z nauczaniem języków obcych, takie jak: metoda bezpośrednia, podejście komunikacyjne, metoda kognitywna, metoda gramatyczno-tłumaczeniowa oraz inne metody aktywizujące. |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu i kryteria: - zaliczenie na ocenę po obu semestrach: ocena wystawiana jest w oparciu o oceny z prac pisemnych (wypracowania, testy, dyktanda) i z wypowiedzi ustnych, z uwzględnieniem systematycznego udziału w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności) i aktywności podczas zajęć; - egzamin w semestrze letnim, warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Ocena z egzaminu wystawiana jest w oparciu o oceny uzyskane z części pisemnej i części ustnej. Forma pisemna sprawdzająca znajomość zasad ortografii i interpunkcji rosyjskiej; test gramatyczny – sprawdzenie znajomości zasad gramatyki rosyjskiej (ćwiczenia gramatyczne) i opanowania słownictwa związanego z tematyką zajęć; praca stylistyczna – ocena wystawiana w oparciu o ocenę zawartości merytorycznej wypowiedzi (wiedza na temat danego zagadnienia), konstrukcji wypowiedzi (logiczna struktura wypowiedzi, argumentacja), zakresu i poziomu użytego słownictwa (bogactwo słownictwa, nasycenie leksyką specjalistyczną), poprawności gramatycznej i syntaktycznej; egzamin ustny - ocena wystawiana w oparciu o ocenę zawartości merytorycznej wypowiedzi (wiedza na temat danego zagadnienia), konstrukcji wypowiedzi (logiczna struktura wypowiedzi, argumentacja), zakresu i poziomu użytego słownictwa (bogactwo słownictwa, nasycenie leksyką specjalistyczną), poprawności gramatycznej i syntaktycznej, poprawności wymowy, poprawności akcentuacyjnej i intonacyjnej). |
Uwagi: |
Grupa nr 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.