Dylematy tożsamości współczesnego człowieka [270-PES3-3DTWC]
Rok akademicki 2022/23
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dylematy tożsamości współczesnego człowieka [270-PES3-3DTWC] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 2 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Jerzy Nikitorowicz | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura: Anna Szyfer, Zapisane w pamięci. Z badań etnografa, Poznanń 2006, Wyd. Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk Dariusz Rott (red.) Ludzie w drodze. Migracje, granice, tożsamość, Łomoża-Siedlce 2022, Wyd. „Stopka” i Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im F. Karpińskiego Jakub Knap, Magdalena Roszczynialska, Katarzyna Wydolny-Tatar (red.) Tropy biograficzne. Bieg życia w narracjach literackich i kulturowych, Kraków 2017, Wyd. Naukowe UP Irena Szlachcicowi (red.) Biografia a tożsamość, Wyd Szyfer Wrocławskiego, Wrocław 2003 Mirosława Nowak-Dziemianowicz, Adam Konopnicki (red.) Pamięć – Historia – Tożsamość. Edukacja i polityka historyczna w procesie konstruowania narracji naszej wspólnoty, „Impuls” Kraków 2019. Jerzy Nikitorowicz, Etnopedagogika w kontekście wielokultuowosci i ustawicznie kształtującej się tożsamości, „Impuls”, Kraków 2017 Jerzy Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020 Marcin Starnawski, Socjalizacja i tożsamość żydowska w Polsce powojennej. Narracje emigrantów z pokolenia marca ’68, Wyd Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2016 Zygmunt Bauman, Sztuka życia, Wyd Literackie, Karkó1) 2009 Bronisław Gołębiowski (red.), Siedem granic, osiem kultur i Europa, „Stopka”. Łomża 2001 Anna Szyfer, Ludzie pogranicza. Kulturowe uwarunkowania osobowości, Wyd Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, Poznanń 2005 Margaret Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 2000 Justyna Pilarska, Wielowymiarowa tożsamość współczesnych Bośniaków, Wrocław 2014, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe Zbyszko Melosik, Mirosław J. Szymański (red.) Tożsamość w warunkach zmiany społecznej, Wyd. Akademii Pedagogik Specjalnje , W-wa 2016 Czasopisma: „Edukacja międzykulturowa” wyd. „Adam Marszałek, wybrane numery z ostatnich lat „Pedagogika społeczna” „Kultura i Edukacja” Z zakresu projektowania uniwersalnego: • Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696) • Norma ISO 21542:2011 Building construction – Accessibility and usability of the built environment • „Standardy dostępności dla polityki spójności 2014 – 2020”. Załącznik nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2014-2020 dotyczące takich obszarów jak: cyfryzacja, transport, architektura, edukacja, szkolenia, informacja i promocja wydany przez Ministerstwo Z zakresu projektowania uniwersalnego: • Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696) • Norma ISO 21542:2011 Building construction – Accessibility and usability of the built environment • „Standardy dostępności dla polityki spójności 2014 – 2020”. Załącznik nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2014-2020 dotyczące takich obszarów jak: cyfryzacja, transport, architektura, edukacja, szkolenia, informacja i promocja wydany przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Warszawa, 11.04.2018. Dostęp online: http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/55001/Zalacznik_nr_2_do_Wytycznych_w_zakresie_rownosci_zatwiedzone_050418.pdf • „Włącznik projektowanie bez barier”. Kamil Kowalski, Fundacja Integracja. Warszawa, wydanie 11.2017. Dostęp online: http://www.integracja.org/wp-content/uploads/2017/12/W%C5%82%C4%85cznik-projketowanie-bez-barier.pdf Efekty kształcenia/Efekty uczenia się: Należy wskazać kierunkowe efekty kształcenia/efekty uczenia się zakładane do realizacji w ramach danego przedmiotu. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
Wyjaśnienie takich pojęć jak: tożsamość indywidualna, społeczna, kulturowa, wielokulturowość, międzykulturowość Zapoznanie z teoriami i koncepcjami kształtowania się tożsamości Teoria Wielozakresowej i Wielowymiarowej Tożsamości (TWiWT) Przedstawienie zjawisk współczesnego świata w kontekście różnic kulturowych, stereotypów, uprzedzeń oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi Prezentacja dylematów tożsamości na podstawie biografii i autobiografii Analiza dylematów tożsamościowych w kontekście pokoleniowym i różnic kulturowych |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie eseju w kontekście problemów tożsamościowych współczesnego człowieka i wyzwań edukacyjnych w tym zakresie |
||||||||||||
Uwagi: |
SDNS_PED |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.