Podstawy dydaktyki ogólnej [380-RS5-2PDY]
Rok akademicki 2023/24
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy dydaktyki ogólnej [380-RS5-2PDY] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2023/24 [2023]
(w trakcie)
Laboratorium [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala C1.6 (muzyczna) Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994. Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, IMPULS, Kraków 2015. Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018. Kruszewski K.(red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007. Kupisiewicz C., Dydaktyka, IMPULS, Kraków 2012. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003. Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Wyd. Naukowe NOVUM, Płock 2002. Literatura uzupełniająca: Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w kontekście zmian szkolnego środowiska uczenia się, Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2015. Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Szwarc A. (red.), Edukacja w przestrzeni społecznej - paradygmaty zmian, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021. Karpińska A., M. Zińczuk, K. Kowalczuk (red.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021. Karpińska A., Wróblewska W., Remża P. (red.), Edukacja zorientowana na ucznia i studenta, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Analiza procesu nauczania-uczenia się w ujęciu zróżnicowanych paradygmatów dydaktycznych. 2. Cele kształcenia i ich operacjonalizacja. 3. Metody kształcenia aktywizujące uczniów. 4. Wybrane formy organizacji uczenia się. 5. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. 6. Planowanie procesu kształcenia - plan, program, konspekt lekcji. 7. Indywidualizacja procesu kształcenia. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
praca z tekstem, pogadanka, dyskusja, burza mózgów, metoda ćwiczebna, pokaz z wykorzystaniem treści multimedialnych |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę na podstawie: - frekwencji (jedna dopuszczalna nieobecność, każdą następną należy zaliczyć w czasie konsultacji) - aktywności na zajęciach, - oceny z prezentacji tematycznej, - pozytywnej oceny z kolokwium pisemnego (test; do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest 51% ogółu punktów z kolokwium pisemnego) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.