Polityka i prawo oświatowe [380-OS1-1GJJ]
Rok akademicki 2023/24
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Polityka i prawo oświatowe [380-OS1-1GJJ] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2023/24 [2023]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co druga środa (parzyste), 16:45 - 18:15
sala C2.3 (wyk) Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 47 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Bożena Tołwińska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, C.H. Beck, Warszawa 2015. Budajczak M., Edukacja domowa, GWP, 2004. Dorczak R., Modele współpracy szkoły z organizacjami w środowisku lokalnym, https://www.npseo.pl/data/various/files/dorczak.pdf Kędra M., Włączanie rodziców w edukację dzieci, Ośrodek Rozwoju Edukacji. Korolewska M., Osiecka-Chojnacka J. (red.), Polityka oświatowa, Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, „Studia BAS” 2(22) 2010. Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, IMPULS, Kraków 2013. Śliwerski B.,Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. IMPULS, Kraków 2014. Informacje ze strony internetowej MEN - https://www.gov.pl/web/edukacja Akty prawne: Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 oraz z 2022 r. poz. 935, 1116, 1700 i 1730), tekst ujednolicony na 28-02-2023, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19820030019/U/D19820019Lj Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 59, z późn. zm. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 2022 poz. 1914 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 2017 r., poz. 1658 z późn. zm. – (Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 września 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej poz. 1611 oraz z 2019 r. poz. 1575; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200002198/O/D20202198. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r. poz. 1591, z 2018 r. poz. 1647 oraz z 2019 r. poz. 323. (z późn. zm. z 2022 poz. 1594); Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. (poz. 1280)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z dnia dnia 28 lipca 2020 r. Poz. 1309 (Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. poz. 1309) |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia z zakresu polityki i prawa oświatowego, podstawowe źródła prawa oświatowego, statut szkoły jako źródło prawa wewnątrzszkolnego. 2. Założenia polityki oświatowej w Polsce (cele, wartości, struktura systemu oświaty). 3. Podmioty uprawnione do prowadzenia szkół i zadania organów prowadzących,. 4. Status prawny dyrektora szkoły i rady pedagogicznej. 5. Nadzór pedagogiczny w systemie oświaty (wymagania państwa wobec placówek, organy nadzoru pedagogicznego, formy nadzoru). 6. Demokratyzacja i uspołecznienie – stan prawny i faktyczny (organy społeczne w systemie oświaty). 7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w publicznych szkołach i przedszkolach. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody ukierunkowane są na aktywny udział studenta w toku zajęć, dzielenie się własnymi poglądami, wyrażanie opinii z poszanowaniem zasad kultury, udział w dyskusjach. wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, samodzielna praca z tekstem, |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu na ocenę w formie pisemnego kolokwium. Obecność na wykładach jest obowiązkowa, do zaliczenia może przystąpić student, który był obecny na minimum 51% wykładów, usprawiedliwianie nieobecności na podstawie zwolnienia lekarskiego, jedna nieobecność dozwolona bez usprawiedliwienia. Do otrzymania pozytywnej oceny z zaliczenia wymagane jest uzyskanie przez studenta minimum 51% punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.