Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologia informacyjna [340-PS1-3TIN] Rok akademicki 2023/24
Laboratorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Technologia informacyjna [340-PS1-3TIN]
Zajęcia: Rok akademicki 2023/24 [2023] (w trakcie)
Laboratorium [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (nieparzyste), 13:15 - 14:45
sala 54
Budynek Wydziału Filologicznego jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2024-03-05 13:15 : 14:45 sala 54
Budynek Wydziału Filologicznego
WG
2024-03-19 13:15 : 14:45 sala 54
Budynek Wydziału Filologicznego
WG
2024-04-16 13:15 : 14:45 sala 54
Budynek Wydziału Filologicznego
WG
2024-04-30 13:15 : 14:45 sala 54
Budynek Wydziału Filologicznego
WG
2024-05-14 13:15 : 14:45 sala 54
Budynek Wydziału Filologicznego
WG
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 8
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Wiktor Gardocki, Katarzyna Zimnoch
Literatura:

Ze względu na charakter przedmiotu najistotniejsze: bazy danych, biblioteki i repozytoria cyfrowe, publikacje elektroniczne dostępne w internecie (omawiane podczas zajęć).

Literatura uzupełniająca

- centrumcyfrowe.pl

- A. Grycuk, Fake newsy, trolle, boty i cyborgi w mediach społecznościowych, „Analizy. Biuro Analiz Sejmowych” 2021, nr 1 (152) [dostęp online]

E. Bowdur, Usługi w sieciach informatycznych, Katowice, 2007.

B. Gaworska, H. Szantula, Podstawy technik informatycznych, Katowice, 2007.

M. Kopertowska, Przetwarzanie tekstów, Warszawa 2007.

M. Kopertowska, Arkusze kalkulacyjne, Warszawa 2007.

A. Trawka, Użytkowanie komputerów, Katowice, 2007

Zakres tematów:

Rozwijanie umiejętności z zakresu obsługi komputera

1. Rozwijanie umiejętności korzystania z zasobów internetowych dla potrzeb nauki i pozyskiwania wiedzy

1.1. Open Access – nowy model komunikacji naukowej. Biblioteki i repozytoria cyfrowe Polskie i zagraniczne biblioteki i repozytoria cyfrowe. Federacja bibliotek cyfrowych. Elektroniczne czasopisma naukowe. Serwisy czasopism i książek. Digitalizacja zbiorów. Technologie i narzędzia WEB 2.0. E-learning.

Społeczeństwo informacyjne. Aspekty rozwoju informatyki (społeczne, gospodarcze, prawne)

1.2. Gromadzenie informacji dla potrzeb nauki i pozyskiwania wiedzy. Wyszukiwarki naukowe. Katalogi stron www. Wyszukiwarki, agregatory, wyszukiwanie zaawansowane. Wyszukiwarki naukowe (Google Scholar, Scirus, Microsoft Academic Search, CiteSeer). Multiwyszukiwarki. Portale i serwisy dziedzinowe, wyszukiwarki i katalogi specjalistyczne, wyszukiwarki dziedzinowe.

1.3. Źródła informacji dla humanisty

Bibliograficzne bazy danych. Bazy danych. Katalogi naukowe. Katalogi centralne. Zintegrowany dostęp do informacji. Literaturoznawcze

bazy danych, np. BazHum, Polska Literatura Humanistyczna – ARTON, Polska Bibliografia Literacka. Bazy BN. Wirtualna Biblioteka Nauki. Projekty: Polska Bibliografia Naukowa; POL-on; SYNAT; bazy prac naukowych.

1.4. Praktyczne aspekty wyszukiwania

Strategie wyszukiwawcze. Ćwiczenie modyfikacji zapytań. Ocena wiarygodności znalezionych dokumentów.

Zagrożenia związane z korzystaniem z internetu i sposoby zapobiegania tym zagrożeniom.

1.5. Aspekty rozwoju informatyki (społeczne, gospodarcze, prawne). Wolność słowa a prawa autorskie w internecie. Licencje CC. Społeczeństwo informacyjne.

2. Prezentacja programów, aplikacji przydatnych w dydaktyce i pracy naukowej. Prezentacje studenckie. Edytory tekstów. Komunikatory.

3.Podstawy technologii informacyjnej oraz użytkowanie komputera

4. Rozwijanie umiejętności obsługi edytora tekstu

a) tworzenie oraz redagowanie dokumentów – formatowanie tekstu (zaawansowane operacje na czcionkach i akapitach; ustawianie marginesów, akapity punktowane i numerowane; nagłówek i stopka; tabulatory);

Elementy liternictwa, zwłaszcza w odniesieniu do prezentacji dużych bloków tekstu drukowanego i prezentowanego na ekranie.

b) tworzenie oraz redagowanie dokumentów (skróty klawiaturowe; blokowanie tekstu za pomocą myszy i klawiatury; wypunktowanie, numeracja i konspekty wielopoziomowe; obramowanie i cieniowanie krawędzi; sortowanie danych; opcje języka i dzielenie wyrazów; funkcja znajdź/zamień; korespondencja seryjna);

c) tabele; wstawianie grafiki i autokształty;

d) stosowanie przypisów; automatyczny spis treści; skorowidz haseł; recenzowanie i komentarze; hiperłącza: wstawianie, usuwanie,

modyfikowanie zakładek i hiperłączy;

e) standardy techniczne prac licencjackich.

5. Rozwijanie umiejętności obsługi arkusza kalkulacyjnego

a) Zarządzanie skoroszytami i arkuszami (podstawowe dane dotyczące organizacji arkuszy); Komórki: blokowanie wierszy i kolumn, formatowanie wyglądu i argumentów komórki; Formuły: podstawowe formuły niezbędne w pracy, funkcjonowanie podstawowych formuł w praktyce; operacje na formułach.

b) Wykresy: wstawianie wykresów z szablonów i modyfikacja ich elementów składowych; zmiana zakresu danych;

Operacje zaawansowane: pole kombi; lista; formatowanie warunkowe.

6. Rozwijanie umiejętności tworzenia prezentacji multimedialnej

Przygotowanie prezentacji, estetyka prezentacji (podstawowe błędy), typy dedykowanych narzędzi.

7. Narzędzia online przydatne w pracy filologa (edytory PDF, programy OCR i inne). Formy publikacji cyfrowej – głównie ePub, PDF – różnice; typy stron internetowych (blogi, wiki).

Metody dydaktyczne:

zadania praktyczne (wyszukiwanie treści, redagowanie, edycja tekstów), przygotowanie dwóch prac, wystąpień

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie wykonanych zadań podczas zajęć. Przygotowanie dwóch prac. Dopuszczalne są dwie nieobecności.

Uwagi:

Grupa nr 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0 (2024-02-26)