Mediacja i negocjacje w administracji [370-AN2-2MNA]
Rok akademicki 2024/25
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Mediacja i negocjacje w administracji [370-AN2-2MNA] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2024/25 [2024]
(w trakcie)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Wenclik | ||||||||||||||||
Literatura: |
J. Steward (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2003 J. Gut, W. Hamman, Docenić konflikt. Od rywalizacji do współpracy, Warszawa 1993 Ch. W. Moore, Mediacje, praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009. E. Gmurzyńska, R. Morek, Mediacje – teoria i praktyka, Warszawa 2009. D. A. Lax, J. K. Sebenius, Negocjacje w trzech wymiarach. Jak wygrać najważniejsze gry, Warszawa 2010. R. Fisher, D. Shapiro, Emocje w negocjacjach. Jak je wykorzystać w biznesie, Warszawa 2009. E. Kruk, H. Spasowska, Mediacja, wybór źródeł, wzory dokumentów i pism, statystyki, bibliografia, Warszawa 2008. I. Mulak, M. Szeroczyńska, Jak uczyć prawników dobrej komunikacji z klientem, warszawa 2006. E. Gmurzyńska, Mediacja w sprawach cywilnych w amerykańskim systemie prawnym, zastosowanie w Europie i w Polsce, Warszawa 2007. A. Gójecka, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007. R. Morek, ADR w sprawach gospodarczych, Warszawa 2004. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej – pojęcie komunikacji, schemat komunikacyjny, umiejętności komunikacyjne mediatora, pojęcie komunikacji niewerbalnej i jej rodzaje. 2. Trening negocjacji – praktyczne zajęcia mające na celu przetrenowanie wszystkich etapów postępowania negocjacyjnego, praca w grupach z wykorzystaniem technik informacyjno- komunikacyjnych. 3. Trening mediacji - praktyczne zajęcia mające na celu przetrenowanie wszystkich etapów postępowania mediacyjnego, praca w grupach z wykorzystaniem technik informacyjno- komunikacyjnych.1. Wprowadzenie do mediacji w administracji publicznej 4. Definicja mediacji: czym jest, jak działa, jaką rolę pełni w administracji rządowej. Historia i ewolucja mediacji w Polsce i na świecie. Zalety i wady mediacji w administracji publicznej. Różnice między mediacją a innymi formami rozwiązywania sporów (np. negocjacje, arbitraż). 5. Podstawy prawne mediacji administracyjnej Specyfika mediacji administracyjnej w kontekście prawa administracyjnego. Aktorzy postępowania mediacyjnego w administracji rządowej – mediatorzy, strony, przedstawiciele administracji. Omówienie przepisów i regulacji dotyczących mediacji w administracji rządowej. 6. Rola mediatora w administracji publicznej Kompetencje i kwalifikacje mediatora. Rola neutralności i bezstronności mediatora. Techniki i metody pracy mediatora: aktywne słuchanie, zadawanie pytań, tworzenie atmosfery zaufania. Przykłady trudnych sytuacji w mediacji i jak mediator je rozwiązuje. 7. Przykłady i case studies Praca na przykładach rzeczywistych przypadków mediacji w administracji publicznej. Analiza i omówienie ugód mediacyjnych zawartych w administracji. Przykłady sukcesów mediacji w administracji rządowej i porażek. 8. Zagadnienia etyczne i wyzwolenie potencjału mediacji Etyczne dylematy mediacji administracyjnej: czy mediacja może wpływać na decyzje administracyjne? Efektywność mediacji w administracji: kiedy mediacja jest skuteczna, a kiedy nie? Szanse i zagrożenia związane z rozwojem mediacji w administracji rządowej. 9. Umiejętności praktyczne mediacji administracyjnej Symulacje sesji mediacyjnych: przygotowanie i prowadzenie mediacji, rozwiązywanie problemów w czasie rzeczywistym. Rozmowy praktyczne z przedstawicielami administracji: jak negocjować i przeprowadzać mediacje w sytuacjach konfliktowych. Scenariusze konfliktowe |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- prace indywidualne, - prace grupowe, - symulacje mediacji, - dyskusja |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Prace indywidualne oceniane punktowo od 1do 3 punktów Prace grupowe od 1 do 3 punktów Symulacje mediacji od 1 do 3 punktów. Ocena jest wynikiem podsumowania prac grupowych i idywidualnych w trakcie prowadzonych zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.