Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną głęboką niepełnosprawnością intelektualną [380-RS5-5JKA]
Rok akademicki 2024/25
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną głęboką niepełnosprawnością intelektualną [380-RS5-5JKA] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2024/25 [2024]
(w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Agata Mrówka | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Harwas-Naperała B., Trempała Janusz (red.) (2020). Psychologia rozwoju człowieka t. 2. Warszawa: PWN. 2. Kielin, J., Klimek-Markowicz, K. (2021). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 3. Kijak, R. (2011). W stronę rozumienia seksualności osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, Forum Oświatowe, 1(44), s. 137-151. 4. Kijak, R. (2014). Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną a rodzina. Warszawa: PZWL. 5. Konarska, J. (2019). Niepełnosprawność w ujęciu interdyscyplinarnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM. 6. Niedbalski, J.(2013). Żyć i pracować w domu pomocy społecznej. Socjologiczne studium interakcji personelu z upośledzonymi umysłowo. e-book: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. 2013 poz. 529) 8. Strycharczyk, D., Clough, P. (2020). Odporność psychiczna. Strategie i Narzędzia rozwoju. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 9. Wrona, S. (2008). Dziecko głęboko upośledzone umysłowo w systemie edukacji – analiza porównawcza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Literatura uzupełniająca: 1. Bouras, N., Holt, G. (red.) (2010). Zaburzenia psychiczne I zaburzenia zachowania u osób niepełnosprawnych intelektualnie. Wrocław: Edra Urban & Partner. 2. Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP. 3. Parchomiuk, M. (2016). Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna Wydawnicza Impuls. 4. Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cybulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 5. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 1964 nr 9 poz. 59). |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zasady pracy z osobami z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną na podstawie analizy dokumentów i przepisów regulujących pracę rewalidacyjno-wychowawczą. 2. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną. 3. Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej. 4. Obserwacja, diagnoza funkcjonalna oraz wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Funkcjonowanie rodziny z osobą z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną. Wsparcie i metody pomocy. 7. Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w społeczeństwie. 8. Śmierć opiekunów - dalsze losy osoby z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną. 9. Trudne zachowania osób z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną. 10. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną. 11. Odporność psychiczna nauczyciela/terapeuty i sposoby radzenia sobie ze stresem oraz wypaleniem zawodowym. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: wykład z elementami dyskusji. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: egzamin pisemny - test (ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia podczas egzaminu). Warunek przystąpienia do egzaminu: - zaliczenie ćwiczeń - obecność na wykładach (dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność - 2 godz., pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację przedmiotu). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.