Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną głęboką niepełnosprawnością intelektualną [380-RS5-5JKA] Rok akademicki 2024/25
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną głęboką niepełnosprawnością intelektualną [380-RS5-5JKA]
Zajęcia: Rok akademicki 2024/25 [2024] (w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45
sala A203 (cwi)
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Agata Mrówka
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Harwas-Naperała B., Trempała Janusz (red.) (2020). Psychologia rozwoju człowieka t. 2. Warszawa: PWN.

2. Kielin, J., Klimek-Markowicz, K. (2021). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

3. Kijak, R. (2011). W stronę rozumienia seksualności osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, Forum Oświatowe, 1(44), s. 137-151.

4. Kijak, R. (2014). Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną a rodzina. Warszawa: PZWL.

5. Konarska, J. (2019). Niepełnosprawność w ujęciu interdyscyplinarnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.

6. Niedbalski, J.(2013). Żyć i pracować w domu pomocy społecznej. Socjologiczne studium interakcji personelu z upośledzonymi umysłowo. e-book: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. 2013 poz. 529)

8. Strycharczyk, D., Clough, P. (2020). Odporność psychiczna. Strategie i Narzędzia rozwoju. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

9. Wrona, S. (2008). Dziecko głęboko upośledzone umysłowo w systemie edukacji – analiza porównawcza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Literatura uzupełniająca:

1. Bouras, N., Holt, G. (red.) (2010). Zaburzenia psychiczne I zaburzenia zachowania u osób niepełnosprawnych intelektualnie. Wrocław: Edra Urban & Partner.

2. Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP.

3. Parchomiuk, M. (2016). Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna Wydawnicza Impuls.

4. Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cybulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

5. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 1964 nr 9 poz. 59).

Zakres tematów:

1. Zasady pracy z osobami z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną na podstawie analizy dokumentów i przepisów regulujących pracę rewalidacyjno-wychowawczą.

2. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną.

3. Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej.

4. Obserwacja, diagnoza funkcjonalna oraz wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

5. Funkcjonowanie rodziny z osobą z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną. Wsparcie i metody pomocy.

7. Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w społeczeństwie.

8. Śmierć opiekunów - dalsze losy osoby z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną.

9. Trudne zachowania osób z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną.

10. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną.

11. Odporność psychiczna nauczyciela/terapeuty i sposoby radzenia sobie ze stresem oraz wypaleniem zawodowym.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne: wykład z elementami dyskusji.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu: egzamin pisemny - test (ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia podczas egzaminu).

Warunek przystąpienia do egzaminu:

- zaliczenie ćwiczeń

- obecność na wykładach (dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność - 2 godz., pozostałe nieobecności

należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację przedmiotu).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)