Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną głęboką niepełnosprawnością intelektualną [380-RS5-5JKA]
Rok akademicki 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną głęboką niepełnosprawnością intelektualną [380-RS5-5JKA] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2024/25 [2024]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agata Mrówka |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bogdanowicz, M. (2014). Metoda dobrego startu we wspomaganiu rozwoju edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia. 2. Czyżewska, Z., Katner I. A. (2023). Funkcjonowanie rodziny dziecka z niepełnosprawnością po diagnozie. Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy. nr 23(16). 3. Frohlich, A. (2015). Edukacja bazalna. Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 4. Janus, E. (2018). Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: PZWL. 5. Kielin, J. (2022). Profil osiągnięć ucznia. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 6. Kielin, J. (red.) (2013) Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 7. Knill, M., Knill, Ch. (1995). Programy aktywności. Świadomość ciała. Kontakt i komunikacja. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo MEN. 8. Kokocińska, A. M., Kaleta, T., Lewczuk, D. (2017). Zooterapia z elementami etologii. Kraków: Impuls. 9. Kosińska, A., Polak A., Żiżka, D. (1999). Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP. 10. Szmalec, J. (2022). Metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością. Ruch i rozwój. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Literatura uzupełniająca: 1. Markowska, D. (2012). Uczę się przez ruch. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 2. Prysak, D. (2015). Codzienność osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w domu pomocy społecznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. 3. Różańska-Gał, A., Kuś, J. (2017). Ja i moje potrzeby. Program kinestetyczno-komunikacyjny dla dzieci ze znaczną lub głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. |
Zakres tematów: |
1. Metody pracy wykorzystywane podczas zajęć z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną (poranny krąg, edukacja bazalna, metoda ośrodków pracy, metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, terapia zajęciowa, zooterapia i inne). 2. Osoby z sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną – ocena funkcjonowania i planowanie drogi po zakończeniu edukacji. 3. Współpraca z rodziną i opiekunami - trudne decyzje życiowe dotyczące opieki nad osobami z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną. 4. Projektowanie programu w oparciu o indywidualne potrzeby edukacyjne. Organizacja i metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. 4. Współpraca w zespole specjalistów (pedagog, psycholog, logopeda, rehabilitant i inni). Umiejętność komunikacji i oceniania postępów uczniów/osób dorosłych z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną. 5. Alternatywne metody komunikacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. 6. Samorozwój nauczyciela sposobem na zabezpieczenie potrzeb osób z niepełnosprawnościami i własnych. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: • dyskusja, • prezentacja multimedialna, • praca z tekstem, • metody praktyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia ćwiczeń: • obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach – 2 godz., przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń); • przygotowanie zadań praktycznych; • aktywność na zajęciach. Student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość uzyskanej oceny z ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.