Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną głęboką niepełnosprawnością intelektualną [380-RS5-5JKA] Rok akademicki 2024/25
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną głęboką niepełnosprawnością intelektualną [380-RS5-5JKA]
Zajęcia: Rok akademicki 2024/25 [2024] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Agata Mrówka
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bogdanowicz, M. (2014). Metoda dobrego startu we wspomaganiu rozwoju edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia.

2. Czyżewska, Z., Katner I. A. (2023). Funkcjonowanie rodziny dziecka z niepełnosprawnością po diagnozie. Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy. nr 23(16).

3. Frohlich, A. (2015). Edukacja bazalna. Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

4. Janus, E. (2018). Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: PZWL.

5. Kielin, J. (2022). Profil osiągnięć ucznia. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

6. Kielin, J. (red.) (2013) Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

7. Knill, M., Knill, Ch. (1995). Programy aktywności. Świadomość ciała. Kontakt i komunikacja. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo MEN.

8. Kokocińska, A. M., Kaleta, T., Lewczuk, D. (2017). Zooterapia z elementami etologii. Kraków: Impuls.

9. Kosińska, A., Polak A., Żiżka, D. (1999). Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP.

10. Szmalec, J. (2022). Metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością. Ruch i rozwój. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Literatura uzupełniająca:

1. Markowska, D. (2012). Uczę się przez ruch. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

2. Prysak, D. (2015). Codzienność osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w domu pomocy społecznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

3. Różańska-Gał, A., Kuś, J. (2017). Ja i moje potrzeby. Program kinestetyczno-komunikacyjny dla dzieci ze znaczną lub głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Zakres tematów:

1. Metody pracy wykorzystywane podczas zajęć z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną (poranny krąg, edukacja bazalna, metoda ośrodków pracy, metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, terapia zajęciowa, zooterapia i inne).

2. Osoby z sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną – ocena funkcjonowania i planowanie drogi po zakończeniu edukacji.

3. Współpraca z rodziną i opiekunami - trudne decyzje życiowe dotyczące opieki nad osobami z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną.

4. Projektowanie programu w oparciu o indywidualne potrzeby edukacyjne. Organizacja i metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

4. Współpraca w zespole specjalistów (pedagog, psycholog, logopeda, rehabilitant i inni). Umiejętność komunikacji i oceniania postępów uczniów/osób dorosłych z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną.

5. Alternatywne metody komunikacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

6. Samorozwój nauczyciela sposobem na zabezpieczenie potrzeb osób z niepełnosprawnościami i własnych.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

• dyskusja,

• prezentacja multimedialna,

• praca z tekstem,

• metody praktyczne.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia ćwiczeń:

• obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach – 2 godz., przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń);

• przygotowanie zadań praktycznych;

• aktywność na zajęciach.

Student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość uzyskanej oceny z ćwiczeń.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)