Edukacja międzykulturowa [380-OS2-1EMK]
Rok akademicki 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Edukacja międzykulturowa [380-OS2-1EMK] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2024/25 [2024]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Dorota Misiejuk |
Literatura: |
MisiejukD., Kontekst kulturowy wychowania, Białystok 2021 Nikitorowuicz J., Edukacja miedzykulturowa w perspektywie paradygmatu wspólistnienia kultur, Białystok 2020 Misiejuk D., Dziedzictwo i dziedziczenie w kontekscie procesów socjalizacji, Białystok 2013 Nussbaum M., Nie dla zysku Warszawa 2016 Nikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2005 |
Zakres tematów: |
1. Operacjonalizacja pojęcia kultury w układzie warunków edukacyjnych. Przedmiot analiz, konteksty społeczne, uwarunkowania wychowawcze. Wartości i wartościowanie; komunikacja. 2. Stereotyp i jego znaczenie ( funkcje) w procesie edukacji. Budowanie postaw otwartych. 3. Relacje międzygrupowe a kontekst międzykulturowy w perspektywie edukacyjnej. Pogranicze. Analizy: kulturowe zróżnicowanie Polski (kategoria mniejszości etnicznych, językowych i narodowych); prawne i obyczajowe źródła regulujące rzeczywistość edukacyjną w warunkach wielokulturowości 4. Wzory kulturowe i ich realizacje obyczajowe. Analizy: świętowanie Świat Bożego Narodzenia na Podlasiu; Świętowanie Świąt Bożego Narodzenia w Europie 5. Kategoria tradycji w wychowaniu a różnorodność kulturowa. Analizy: tradycji religijnych ( chrześcijaństwo: warianty wyznaniowe; islam, judaizm); liczenie czasu a dynamika życia społecznego; obchodzenie urodzin i imienin jako wyraz tradycji 6. Transkulturowość - nowe zjawisko w kulturze w perspektywie edukacyjnej. Analizy: źródła kulturowe obyczaju Walentynek; tradycje upamiętniania zmarłych 7. Tożsamość kulturowa jako zadanie wychowawcze w warunkach wielokulturowości. Tożsamość wielowymiarowa |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, mikroprezentacje studentów, ćwiczenia i doswiadczenia własne - refleksja |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach 90% aktywność - ocena ciągła przygotowanie mikroprezentacji ( w zespołach) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.