Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja międzykulturowa [380-OS2-1EMK] Rok akademicki 2024/25
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Edukacja międzykulturowa [380-OS2-1EMK]
Zajęcia: Rok akademicki 2024/25 [2024] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala A105 (war)
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00
sala A105 (war)
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Dorota Misiejuk
Literatura:

MisiejukD., Kontekst kulturowy wychowania, Białystok 2021

Nikitorowuicz J., Edukacja miedzykulturowa w perspektywie paradygmatu wspólistnienia kultur, Białystok 2020

Misiejuk D., Dziedzictwo i dziedziczenie w kontekscie procesów socjalizacji, Białystok 2013

Nussbaum M., Nie dla zysku Warszawa 2016

Nikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2005

Zakres tematów:

1. Operacjonalizacja pojęcia kultury w układzie warunków edukacyjnych. Przedmiot analiz, konteksty społeczne, uwarunkowania wychowawcze. Wartości i wartościowanie; komunikacja.

2. Stereotyp i jego znaczenie ( funkcje) w procesie edukacji. Budowanie postaw otwartych.

3. Relacje międzygrupowe a kontekst międzykulturowy w perspektywie edukacyjnej. Pogranicze. Analizy: kulturowe zróżnicowanie Polski (kategoria mniejszości etnicznych, językowych i narodowych); prawne i obyczajowe źródła regulujące rzeczywistość edukacyjną w warunkach wielokulturowości

4. Wzory kulturowe i ich realizacje obyczajowe. Analizy: świętowanie Świat Bożego Narodzenia na Podlasiu; Świętowanie Świąt Bożego Narodzenia w Europie

5. Kategoria tradycji w wychowaniu a różnorodność kulturowa. Analizy: tradycji religijnych ( chrześcijaństwo: warianty wyznaniowe; islam, judaizm); liczenie czasu a dynamika życia społecznego; obchodzenie urodzin i imienin jako wyraz tradycji

6. Transkulturowość - nowe zjawisko w kulturze w perspektywie edukacyjnej. Analizy: źródła kulturowe obyczaju Walentynek; tradycje upamiętniania zmarłych

7. Tożsamość kulturowa jako zadanie wychowawcze w warunkach wielokulturowości. Tożsamość wielowymiarowa

Metody dydaktyczne:

dyskusja, mikroprezentacje studentów, ćwiczenia i doswiadczenia własne - refleksja

Metody i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach 90%

aktywność - ocena ciągła

przygotowanie mikroprezentacji ( w zespołach)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)