2L stac. II st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019))
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2022 - Rok akademicki 2022/23 2023 - Rok akademicki 2023/24 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | |||||
340-PS2-1ALT |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot zajęć (o charakterze wykładu i ćwiczeń) stanowić będzie głównie zagadnienie podmiotowości; sposoby uobecnienia osoby w literaturze, tożsamość – odmienność, personalistyczne i formalistyczne koncepcje autora; poziomy identyfikacji biografii, podmiotu „społecznego” (osobowości społecznej), osobowości „zasadniczej”, podmiotu cielesnego oraz podmiotu kreacji; tożsamość a odmienność; zagadnienie „ja” – „Inny” – autokreacja, autobiografia, prywatność a instytucja, role autora. |
|
||||
340-PS2-1LEK1 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia mają na celu doskonalenie umiejętności analizy tekstu, wyrażania i uzasadniania opinii na dany temat oraz podejmowania dyskusji. W trakcie zajęć rozwijane są wszystkie sprawności językowe, wybrane struktury leksykalne (z zakresu lingwistyki, literatury, kultury, itp.) oraz gramatyczne. |
|
||||
340-PS2-2LEKP |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia mają na celu doskonalenie umiejętności analizy tekstu, wyrażania i uzasadniania opinii na dany temat oraz podejmowania dyskusji. W trakcie zajęć rozwijane są wszystkie sprawności językowe, wybrane struktury leksykalne (z zakresu lingwistyki, literatury, kultury, itp.) oraz gramatyczne. |
|
||||
340-PS2-1JWS |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest nakreślenie panoramy zainteresowań językoznawstwa współczesnego ze szczególnym zwróceniem uwagi na obszary, które w dotychczasowym programie studiów polonistycznych nie były poruszane. |
|
||||
340-PS2-1KJEZ |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot językoznawczy o charakterze praktycznym, prowadzony w formie ćwiczeń, obejmujących analizę i redagowanie tekstów r różnych odmianach stylowych. Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z teoretycznymi podstawami komunikacji językowej oraz kształcenie ich kompetencji nadawczo-odbiorczych poprzez wykorzystanie pozyskanej w czasie kursu wiedzy. |
|
||||
340-PS2-1LNGT |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami językoznawczej teorii tekstu i zasadami analizy tekstologicznej oraz kształcenie praktycznych umiejętności w zakresie rozpoznawania cech gatunkowo-stylistycznych różnego rodzaju tekstów; ich redagowania i przetwarzania Wykład (14 godz.) dotyczy gatunkowego zróżnicowania wypowiedzi w ramach stylów funkcjonalnych polszczyzny; funkcji tekstów jako złożonych aktów mowy; struktury tematyczno-rematycznej wypowiedzi; spójności treściowej, gramatycznej i stylistycznej tekstu; problematyki intertekstualności; zasad przekształcania tekstów. Ćwiczenia (15 godz.) uczą rozpoznawania wyznaczników gatunku, wskazywania w tekście funkcji elementów kompozycyjnych i metatekstowych; identyfikowania intencji i strategii komunikacyjnych nadawców; kształcą umiejętność analizy wskaźników koherencji treściowej, korygowania błędów w zakresie spójności wypowiedzi; redagowania planu tekstu; streszczeń i abstraktów. |
|
||||
340-PS2-1LOR |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem prowadzenia przedmiotu jest wskazanie studentowi źródeł oraz stworzenie mu warunków zdobycia specjalistycznej wiedzy historycznoliterackiej w zakresie oświecenia i romantyzmu, pogłębionej o najnowsze ustalenia i metody oraz poszerzonej o tematy rzadziej podejmowane, a także utrwalenie umiejętności służących dalszemu samodzielnemu, a także badawczemu jej rozwijaniu, przetwarzaniu i wykorzystywaniu do realizacji konkretnych zadań, w tym pisemnej i ustnej prezentacji wyników własnej pracy naukowej. |
|
||||
340-PS2-2LWST |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Historia literatury wobec tekstów, autorów, instytucji i wydarzeń z okresu po 1989 roku wydaje się niemożliwa niezależnie od stosunku do trwałości wielkiej, historycznoliterackiej narracji, ale nie zmienia to faktu, że przełom XX i XXI wieku da się opisać, uwzględniając nie tylko najważniejsze dzieła poszczególnych rodzajów literackich, ale także daty wyznaczające nasilenia, gaśnięcia lub zwroty o znaczeniu istotnym dla historycznoliterackiej całości. Literatura współczesna to nie tylko to, co najważniejsze "teraz", np. poezja Szczepana Kopyta, Konrada Góry, Kiry Pietrek, Tomasza Pułki, ale także wciąż uzupełniana spuścizna (nie)kontestowanych patronów poezji XXI wieku: Świetlickiego i Sosnowskiego. Podobnie jest z prozą i dramatem. A wykład ma te zależności nie tylko prezentować, ale także aktualizować. |
|
||||
340-PS2-2LPMP |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Celem zajęć jest wyrobienie umiejętności interpretacji utworów literackich epoki. Po skończonym cyklu zajęć student powinien umieć: - odnaleźć oraz zastosować do lektury utworów literackich polskiego pozytywizmu i Młodej Polski modernizmu kategorie epoki, - sproblematyzować refleksję zawartą w utworze w kontekście kluczowych dla jej literackiej świadomości nurtów światopoglądowych, estetycznych i filozoficznych, - wskazać w wybranych utworach podstawowe dylematy epoki, a jednocześnie te same dylematy pogłębić o ujęcie właściwe danej wypowiedzi literackiej Wymagania wstępne: Umiejętność: - wskazania na zjawiska literackie decydujące o specyfice dziewiętnastowiecznej kultury, - rozróżniania i opisu podstawowych zjawisk literackich lat 1863-1918 - analizy, interpretacji i wartościowania utworów literackich. |
|
||||
340-PS2-1LSB |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Treści zajęć stanowią uzupełnienie materiału przyswojonego w trakcie nauki w ramach studiów I stopnia i nie są ich powtórzeniem. |
|
||||
340-PS2-1MBJ |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodologią ogólna nauk oraz synchronicznymi i diachronicznymi aspektami metodologii badań językoznawczych (na tle historii dyscyplin), w tym z terminologią i najważniejszymi teoriami. |
|
||||
340-PS2-2OWI |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Własność intelektualna. Prawo autorskie i prawa pokrewne. Własność przemysłowa. |
|
||||
340-PS2-1SEMM1 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ramowy temat: Dwudziestolecie literackie – pisarki, pisarze w perspektywie przemian nowoczesnej kultury. Po zakończeniu Wielkiej Wojny dokonuje się modernizacja kultury i literatury.Uległy przyśpieszeniu procesy cywilizacyjne, jak industrializacja, urbanizacja, demokratyzacja. Modernizacji warunków życia społeczeństw towarzyszyły gwałtowne przemiany kultury i literatury: ukształtowanie masowego odbiorcy, demokratyzacja obyczaju, instytucjonalizacja życia literackiego i profesjonalizacja zawodu literata. Pisarze polscy podjęli powszechne wyzwanie nowoczesności.Warto przez pryzmat wymienionych wyżej, przykładowych zjawisk nowoczesnej kultury tamtego czasu, spojrzeć na upatrzonego przez siebie pisarza, pisarkę, środowisko artystyczne, instytucję życia artystycznego , czy wybitny bądź interesujący tekst literacki. Odnaleźć temat, który byłby indywidualnym spojrzeniem na zauważone oblicze nowoczesności Dwudziestolecia.Równoległy cel: przygotowanie warsztatu pracy magistranta. |
|
||||
340-PS2-1SEMM10 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Język w kulturze, kultura w języku Problematyka seminarium dotyczy wielostronnych związków między językiem a kulturą. Język to nie tylko narzędzie komunikacji, ale również nośnik zbiorowego doświadczenia danej społeczności, umożliwiający dotarcie do sposobów pojmowania, porządkowania i wartościowania rzeczywistości pozajęzykowej. Prace magisterskie, ukierunkowane na zgłębianie relacji język – człowiek – kultura, mogą podejmować kwestie rekonstrukcji uwarunkowanej kulturowo wizji świata, ukrytej w języku ogólnym, w języku poszczególnych grup społecznych, np. w języku młodzieży czy w subkulturach młodzieżowych (na podstawie ankiet), w języku autorów (współczesnych i dawnych), w tekstach artystycznych, publicystycznych, w reportażach, baśniach i innych. |
|
||||
340-PS2-1SEMM11 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Student poznaje założenia metodologiczne niezbędne do napisania pracy, opanowuje technikę pisania pracy naukowej,gromadzi literaturę, tworzy konspekt pracy, a następnie pisze pracę. |
|
||||
340-PS2-1SEMM12 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium w I etapie służy znalezieniu przez studenta - pod kierunkiem promotora - problemu badawczego i sformułowaniu tematu pracy magisterskiej, zgromadzeniu większości materiałów oraz sporządzeniu konspektu rozprawy. |
|
||||
340-PS2-1SEMM13 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
340-PS2-1SEMM14 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Student poznaje założenia metodologiczne niezbędne do napisania pracy, opanowuje technikę pisania pracy naukowej,gromadzi literaturę, tworzy konspekt pracy, a następnie pisze pracę. |
|
||||
340-PS2-1SEMM15 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Temat seminarium: Dyskursy społeczne w mediach – perspektywa lingwistyczna Seminarium będzie poświęcone analizie wybranych dyskursów społecznych, reprezentowanych w mediach (szczególnie w Internecie). Tematem pracy dyplomowej może być analiza słownictwa, gatunków tekstów, strategii komunikacyjnych czy wyznaczników językowego obrazu świata właściwych typowi wybranego dyskursu. |
|
||||
340-PS2-1SEMM16 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
340-PS2-1SEMM17 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
340-PS2-1SEMM18 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
340-PS2-1SEMM19 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
340-PS2-1SEMM2 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Język w kulturze, kultura w języku Problematyka seminarium dotyczy wielostronnych związków między językiem a kulturą. Język to nie tylko narzędzie komunikacji, ale również nośnik zbiorowego doświadczenia danej społeczności, umożliwiający dotarcie do sposobów pojmowania, porządkowania i wartościowania rzeczywistości pozajęzykowej. Prace magisterskie, ukierunkowane na zgłębianie relacji język – człowiek – kultura, mogą podejmować kwestie rekonstrukcji uwarunkowanej kulturowo wizji świata, ukrytej w języku ogólnym, w języku poszczególnych grup społecznych, np. w języku młodzieży czy w subkulturach młodzieżowych (na podstawie ankiet), w języku autorów (współczesnych i dawnych), w tekstach artystycznych, publicystycznych, w reportażach, baśniach i innych. |
|
||||
340-PS2-1SEMM20 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
340-PS2-1SEMM21 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
340-PS2-1SEMM3 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia w formie cotygodniowych konsultacji zdalnych. Studenci przygotowują zadania i przesyłają je promotorowi. Prace podlegają ocenie pisemnej (tryb "śledź zmiany") i ustnej. |
|
||||
340-PS2-1SEMM4 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia przygotowują do napisania pracy magisterskiej i zdania egzaminu magisterskiego. w ich trakcie student przygotowuje pod kierunkiem promotora rozprawę magisterską. |
|
||||
340-PS2-1SEMM5 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ramowy temat: Romantyzm polski i europejski - pisarki, pisarze w perspektywie głównych tematów, motywów, prądów polskich i europejskich. Równoległy cel: przygotowanie warsztatu pracy magistranta. Etapy badań i pisania pracy naukowej. Metodyka pracy z literaturą przedmiotu. Zasady katalogowania bibliografii. Podstawy teoretyczne i problematyka badawcza podejmowana w literaturze przedmiotu związanych z zainteresowaniami badawczymi studentów (przegląd dotychczasowego stanu badań). Określanie zakresu badań i formułowanie tematów prac magisterskich studentów. Określanie koncepcji metodologicznych podjętych tematów prac magisterskich. |
|
||||
340-PS2-1SEMM6 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem pierwszej części seminarium jest kształcenie umiejętności warsztatowych, umożliwiają napisanie pracy magisterskiej. |
|
||||