3L stac. I. st. studia filozofii i etyki - przedmioty fakultatywne (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Historyczno-Socjologiczny)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2020 - Rok akademicki 2020/21 2021 - Rok akademicki 2021/22 2022 - Rok akademicki 2022/23 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | |||||
410-FS1-2BJP4 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Pierwsze zajęcia będą dotyczyć prezentacji oryginalności nauki Buddy. Prezentacja identycznych lub zbliżonych zdań przypisywanych Buddzie przez pisma buddyjskie i Jezusowi przez pisma chrześcijańskie. Próba wyjaśnienia tych podobieństw i wzajemnych zależności między buddyzmem a chrześcijaństwem jako punkt wyjścia dla komparatystycznej analizy obu religijnych filozofii. |
|
||
410-FS1-2DWD3 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
4100-FS1-1EST |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
410-FS1-3ESI6 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
410-FS1-3FIB5 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest prezentacja głównych idei filozofii Boga ze szczególnym uwzględnieniem faktów empirycznych o charakterze paranormalnym mogące wskazywać na istnienie ponadludzkiej rzeczywistości duchowej. |
|
||
410-FS1-2FNA3 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest prezentacja głównych idei filozofii Boga. Szczególna uwaga zostanie poświęcona faktom empirycznym o charakterze paranormalnym, które mogłyby wskazywać na istnienie rzeczywistości nadprzyrodzonej. |
|
||
410-FS1-2FAL4 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
1. Historia filozofii latynoamerykańskiej 2. "Wyzwolenie" od zachodniej hegemonii kulturowej. 3. Polityczno-praktyczny wymiar filozofii. 4. Kategoria "Innego" jako ofiary. 5.Rola mitu w rozwoju kapitalizmu. 6. Krytyka eurocentryzmu. 7. Znaczenie teologii wyzwolenia. 8. Dialog między-kulturowy przyszłością filozofii światowej. |
|
||
410-FS1-3MYS5 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W okresie od XVI do XIX wieku choć instytucjonalne kształcenie ciągle było ograniczone lub wręcz niedostępne dla kobiet, to w dyskurs filozoficzny włączyło się wiele myślicielek. Kilka z nich pozostawiło po sobie istotny ślad w postaci dzieł oraz korespondencji. W XVII wieku pierwsza kobieta uzyskała stopień doktora filozofii na europejskim uniwersytecie. Tematem zajęć będą biografie filozofek tego okresu, ich pisma oraz poglądy, a także kwestia dostępu kobiet do kształcenia. |
|
||
410-FS1-2NIE3 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z filozofią Nietzschego. |
|
||
410-FS1-3BIJ5 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Prezentacja identycznych lub zbliżonych zdań przypisywanych Buddzie przez pisma buddyjskie i Jezusowi przez pisma chrześcijańskie. Próba wyjaśnienia tych podobieństw i wzajemnych zależności między buddyzmem a chrześcijaństwem jako punkt wyjścia dla komparatystycznej analizy obu religijnych filozofii. |
|
||
410-FS1-3SSP6 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
410-FS1-3SMY6 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wiek XVII to czas wielkich nowożytnych systemów filozoficznych, to czas, który kojarzy się z R. Descartes’em, B. Spinozą, J. Lockiem czy G.W. Leibnizem. W okresie tym w dyskurs filozoficzny włączyło się także wiele kobiet. Kilka z nich pozostawiło po sobie istotny ślad w postaci dzieł oraz korespondencji. To w XVII wieku pierwsza kobieta uzyskała stopień doktora filozofii na europejskim uniwersytecie. Sylwetki myślicielek tego okresu, ich pisma oraz poglądy, a także kwestia dostępu kobiet do kształcenia, zwłaszcza instytucjonalnego, będzie tematem niniejszych zajęć. |
|
||
410-FS1-3SOK5 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ukazanie postaci Sokratesa na tle zmian społeczno-politycznych w Grecji w V wieku p.n.e. Omówienie wzajemnego związku magii i religii w Grecji starożytnej i na ich tle prezentacja postaci Sokratesa jako filozofa, mistyka, postaci charyzmatycznej i maga. Rola autsajderstwa i charyzmy Sokratesa w wykorzystywanych przez niego strategiach wywierania wpływu. Problem daimoniona (osobistego bóstwa Sokratesa) a kwestia jego zdrowia psychicznego. |
|
||
410-FS1-2SDF3 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia polegają na przedstawieniu i charakterystyce form relacji poglądów filozoficznych oraz ich komunikacji. |
|
||
410-FS1-3TUF5 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zasadniczym celem zajęć jest analiza twórczości Hannah Arendt, jednej z najwybitniejszych myślicielek ubiegłego wieku, uczennicy Martina Heideggera i Karla Jaspersa. Na zajęciach zamierzam przybliżyć sens jej twórczości rozpatrywanej na przykładzie – poprzez pryzmat – jej najważniejszych utworów filozoficznych, szczególną uwagę poświęcając analizie Korzeni Totalitaryzmu. |
|
||
410-FS1-2UMZ3 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs "Umysły zwierząt" poświęcony jest filozoficznym i kognitywistycznym badaniom nad zdolnościami poznawczymi zwierząt pozaludzkich. W trakcie kursu szczególną uwagę zwracamy na to, jak klasyczne filozoficzne spory na temat poznania, świadomości, poznania innego umysłu i etyki zostają przeformułowane w odniesieniu do zwierząt pozaludzkich. Zadajemy pytania o to, jak można prowadzić badania empiryczne na temat umysłów zwierząt w świetle filozoficznych ustaleń, i jak interpretować ich wyniki. Staramy się szukać drogi między dwiema skrajnościami - paradygmatem behawiorystycznym kierującym się tzw. kanonem Morgana i odmawiającym zwierzętom wszelkich zdolności psychicznych, i nadmiernie entuzjastycznym antropomorfizowaniem. |
|
||
410-FS1-3UAT6 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
410-FS1-3WPA6 |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Barbara Skarga pisała, że „zapanował kryzys wyobraźni”. Podczas zajęć zastanowimy się nad tym, czy antropocen – epoka, w której człowiek wywiera wpływ na życie (na) Ziemi na bezprecedensową skalę – pobudza naszą wyobraźnię do działania i wyciąga ją z zapaści, czy wprost przeciwnie – pogłębia jej kryzys. Jak wyobrażamy sobie samych siebie i nasze relacje ze światem dziś? Jak mierzymy się z wyzwaniami środowiskowymi i społecznymi? Jak i czy wyobrażamy sobie naszą przyszłość? Czym owa przyszłość może się stać? Na pytania te odpowiedzi poszukamy u dzisiejszych utopistów, pisarek science fiction, cyborgów i transhumanistów oraz posthumanistek. |
|
||
410-FS1-2WFB3 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
(1) Zajęcia wprowadzające: tryb zaliczenia przedmiotu (2) Różnice w mentalności między ludźmi Wschodu i Zachodu: kluczowe pojęcia systemu wartości w Indii, Chinach i Japonii. Filozofia buddyjska a filozofia grecka – wzajemne wpływy (3) Podstawowe pojęcia filozofii buddyjskiej: umysł, karma, oświecenie itp. (4) Filozofia buddyzmu therawady: szkoły filozoficzne w Indii i Sri Lance (5) Filozofia buddyzmu mahajany: szkoły filozoficzne w Indii i Chinach (6) Indyjska filozofia madhjamaki (Nagardżuna) i jogaćary (Wasubandhu) (7) Filozofia chińskiego buddyzmu (8) Filozofia japońskiego buddyzmu (9) Filozofia tantrajany i buddyzmu tybetańskiego (10) Filozofia mahamudry i dzogczien (11) Etyka buddyjska: usprawiedliwianie wojny, zabójstw, aborcji, eutanazji i samobójstwa; tolerancja a nietolerancja |
|
||