Oferta przedmiotowa jednostki Szkoła Doktorska Nauk Społecznych
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2021 - Rok akademicki 2021/22 2022 - Rok akademicki 2022/23 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | |||||
270-NSS3-2AND | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
270-NPS3-2KSBI |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką badań ilościowych i jakościowych oraz znaczeniem badań ilościowych i jakościowych w naukach prawnych. Doktorant, po pozytywnym ukończeniu zajęć uzyskuje kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności oraz postaw społecznych, które są niezbędne do samodzielnego rozwiązywania problemów związanych ze stosowaniem wymienionych metod badawczych. Rozumie specyfikę metodologii nauk prawnych oraz istotę badań empirycznych. Cele przedmiotu - zdobycie/uzyskanie przez doktoranta (absolwenta studiów III stopnia): 1. Pogłębionej wiedzy na temat metodologii nauk prawnych, ze szczególnym uwzględnieniem faktualnego wymiaru zjawisk prawnych. 2. Pogłębionej wiedzy na temat specyfiki badań ilościowych i jakościowych w naukach prawnych oraz ich stosowalności w praktyce tworzenia i stosowania prawa. 3. Umiejętności dokonywania analizy case studies. |
|
||
270-OS3-1BHP |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zgodnie z art. 51 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668 z późn. zm.) i § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 30 października 2018 r. w sprawie sposobu zapewnienia w uczelni bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i kształcenia (Dz.U. z 2018 r. poz. 2090) w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu w Białymstoku przeprowadza się szkolenie ( w formie wykładów konwersatoryjnych w wymiarze 4 godzin dydaktycznych) z Bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie bezpiecznych i higienicznych warunków kształcenia i pracy doktorantów, którzy rozpoczynają kształcenie w tej Szkole. |
|
||
270-NSS3-2CYBS | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie doktorantów z najnowszymi badaniami w obszarze cyberbezpieczeństwa oraz powiązania tych badań z innymi obszarami nauk społecznych. |
|
||
270-NSS3-1DEMSPO |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Z-1. zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu demografii społecznej oraz źródłami danych demograficznych Z-2. rozwijanie wiedzy na temat koncepcji demograficznych i ich zastosowania do analiz socjologicznych. C-3. Pogłębienie wiedzy na temat demograficznych uwarunkowań w przebiegu Z procesów ludnościowych na różnych poziomach życia społecznego |
|
||
270-NSS3-3DIISS |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
270-DZS3-2DYDSZW |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Skrócony opis: Założenia i cele przedmiotu: Założenia: doktorant uzyskuje kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności oraz postaw społecznych, które są niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole wyższej oraz dokonywania ich ewaluacji Cele przedmiotu: zdobycie/uzyskanie przez doktoranta: wiedzy z zakresu nowoczesnych tendencji w dydaktyce szkoły wyższej, wiedzy w zakresie teorii procesu kształcenia akademickiego, wiedzy i umiejętności w zakresie metodyki prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole wyższej, kompetencji społecznych w zakresie odpowiedzialności nauczyciela za planowanie, realizację oraz kontrolę i ocenę efektów procesu kształcenia Zakres treści: Dydaktyka szkoły wyższej – terminologia i teoria procesu kształcenia; Organizacja procesu dydaktycznego: planowanie, realizacja, kontrola i ocena efektów uczenia się studentów; ewaluacja procesu kształcenia; Jakość kształcenia – pojęcie, koncepcje teoretyczne, uwarunkowania. |
|
||
270-DZS3-1DYDSZW |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: zdobycie/uzyskanie przez doktoranta: - wiedzy z zakresu nowoczesnych tendencji w dydaktyce szkoły wyższej, - wiedzy w zakresie teorii procesu kształcenia akademickiego, - wiedzy i umiejętności w zakresie metodyki prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole wyższej, - kompetencji społecznych w zakresie odpowiedzialności nauczyciela za planowanie, realizację oraz kontrolę i ocenę efektów procesu kształcenia Zakres treści: Dydaktyka szkoły wyższej – terminologia i teoria procesu kształcenia; Organizacja procesu dydaktycznego: planowanie, realizacja, kontrola i ocena efektów uczenia się studentów; ewaluacja procesu kształcenia; Jakość kształcenia – pojęcie, koncepcje teoretyczne, uwarunkowania. |
|
||
270-PES3-2DTWC | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele: - wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na kształtowanie się tożsamości - postawa tolerancji dla niejednoznaczności tożsamości - przygotowanie studentów do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych ze złożonością i dynamiką tożsamości - doskonalenie umiejętności dialogicznych zakresów i wymiarów tożsamości |
|
||
270-PES3-3DTWC | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele: - wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na kształtowanie się tożsamości - postawa tolerancji dla niejednoznaczności tożsamości - przygotowanie studentów do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych ze złożonością i dynamiką tożsamości - doskonalenie umiejętności dialogicznych zakresów i wymiarów tożsamości Jednym z dodatkowych celów zajęć będzie również zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania i diagnozowania dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej dla wszystkich grup użytkowników (z uwzględnieniem psychofizjologicznych możliwości i ograniczeń użytkowników). Celem jednych z zajęć stanie się wyróżnienie zasad projektowania uniwersalnego oraz zapoznanie z przykładami dobrych praktyki zastosowań rozwiązań opartych na zasadach projektowania uniwersalnego. |
|
||
270-PES3-1EPKS |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z aktualnymi tendencjami, trendami i problemami edukacyjnymi kształtujących się społeczeństw. W szczególności: przybliżenie zagadnień związanych z edukacją i socjalizacją w dobie przemian społeczno-kulturowych, globalizacji, cyfryzacji i kryzysu zmiany edukacyjnej oraz współczesnych dylematów społeczeństwa. |
|
||
270-EFS3-3EPDP |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
270-EFS3-2ERR |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kształcenia w zakresie przedmiotu jest wyjaśnienie podstawowych pojęć, teorii oraz uwarunkowań z zakresu rozwoju regionalnego. Studenci nabywają wiedzę, umiejętności i kwalifikacje w zakresie podstawowych mechanizmów charakteryzujących rozwój regionalny oraz ich ewolucję. Studenci poznają cechy i specyfikę rozwoju regionalnego regionów Unii Europejskich |
|
||
270-EFS3-1EKZAW |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
1. Ekonomia klasyczna vs keynesowska. Współczesne teorie ekonomii 2. Pieniądz i rynek pieniężny. Ujęcie monetarne 3. Instrumenty i konsekwencje interwencji państwa 4. Teorie cyklu koniunkturalnego 5. Postęp techniczny w rozwoju gospodarczym 6. Globalne warunki rozwoju gospodarek |
|
||
270-PES3-1ETNO |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Etnopedagogika to przedmiot analizujący problematykę kultury w edukacji. Dyskusje i analizy dotyczą kształtowania kompetencji międzykulturowych nauczyciela i kształtowania postaw otwartych wychowanków. |
|
||
270-NPS3-1ETYKPR |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest zapoznanie doktorantów z fundamentalnymi standardami etycznymi wyznaczającymi funkcjonowanie przedstawicieli zawodów prawniczych. Płaszczyzna normatywna - określona przez normy deontologii zawodowej - odniesiona zostanie do sfery opisowej. Uwzględnione będą rzeczywiste problemy moralne przedstawicieli profesji prawniczych, zarówno w sferze stanowienia, jak i stosowania prawa. Kwestie tajemnicy zawodowej, godności zawodu, odpowiedzialności dyscyplinarnej itp. zobrazowane zostaną praktycznymi przykładami naruszeń prawa i moralności (metoda case study). Uzyskana wiedza i uwrażliwienie moralne powinny stać się pomocne przy rozstrzyganiu dylematów natury pozaprawnej, które mogą pojawiać się w pracy prawników i naukowców. |
|
||
270-NPS3-1FILPR |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Filozofia prawa jest nauką interdyscyplinarną - łączy filozofię i prawo. Może być uprawiana na dwa sposoby: "od prawa ku filozofii" i "od filozofii ku prawu" (propozycja terminologiczna M. Zirk-Sadowskiego). Powinna też ukazywać zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny aspekt prawoznawstwa. Perspektywę wewnętrzną T. Pietrzykowski wiązał z „nauką prawa”, zaś zewnętrzną z „nauką o prawie”. Prawo ma dualną strukturę: realną i normatywną. Konwersatorium poświęcone jest pogłębionej analizie statusu metodologicznego filozofii prawa i teorii prawa. Obejmuje także refleksję na prawem jako zjawiskiem językowym w kontekście teorii aktów mowy i ustaleń filozofii analitycznej i postanalitycznej. Jednym z tematów dyskutowanych na konwersatorium jest wpływ postmodernizmu na postrzeganie prawa i przedstawienie nowych sposobów refleksji o prawie i jego badania np. Critical Legal Studies. ponownie analizowane będą problemy: normatywności prawa oraz jego polityczności. |
|
||
270-EFS3-1FINZAW |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest: - przedstawienie teoretycznych zagadnień wychodzących poza zakres podstaw finansów - zrozumienie i właściwe stosowanie paradygmatów wykorzystywanych w ramach finansów |
|
||
270-DZS3-1FFNS |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przedstawienie różnych źródeł finansowania lub dofinansowania badań naukowych oraz przekazanie wiedzy na temat sposobów skutecznego ubiegania się o środki finansowe na te badania. |
|
||
270-NSS3-4GKW | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
270-EFS3-2ITTRG | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
270-EFS3-3ITTRG |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
270-EFS3-1JOBEK |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia w praktycznym zastosowaniu języka obcego. Treścią przedmiotu są wybrane zagadnienia z języka angielskiego biznesowego i angielskiego ekonomicznego, analiza literatury fachowej, rozwijanie słownictwa kierunkowego i ogólnoakademickiego, wyrażanie opinii na tematy specjalistyczne w formie ustnej i pisemnej, jak również rozwiązywanie zadań przygotowujących do egzaminu certyfikatowego. |
|
||
270-EFS3-2JOBEK |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia w praktycznym zastosowaniu języka obcego. Treścią przedmiotu są wybrane zagadnienia z języka angielskiego biznesowego i angielskiego ekonomicznego, analiza literatury fachowej, rozwijanie słownictwa kierunkowego i ogólnoakademickiego, wyrażanie opinii na tematy specjalistyczne w formie ustnej i pisemnej, jak również rozwiązywanie zadań przygotowujących do egzaminu certyfikatowego. |
|
||
270-EFS3-3JOBEK |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia w praktycznym zastosowaniu języka obcego. Treścią przedmiotu są wybrane zagadnienia z języka angielskiego biznesowego i angielskiego ekonomicznego, analiza literatury fachowej, rozwijanie słownictwa kierunkowego i ogólnoakademickiego, wyrażanie opinii na tematy specjalistyczne w formie ustnej i pisemnej, jak również rozwiązywanie zadań przygotowujących do egzaminu certyfikatowego. |
|
||
270-PES3-1JOBPE |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia z języka obcego na studiach 3° obejmują: -rozwijanie znajomości słownictwa fachowego z dziedziny nauk pedagogicznych -doskonalenie praktycznych umiejętności językowych w zakresie rozumienia tekstów fachowych/specjalistycznych oraz wystąpień ustnych (wykłady, prezentacje), obejmujących dziedziny związane z kierunkiem nauk pedagogicznych; -analizę językową tekstów specjalistycznych oraz wystąpień ustnych; -doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na temat tekstów specjalistycznych oraz prowadzenia dyskusji w formie ustnej ( w tym wyrażania opinii i ich uzasadniania, ustosunkowywania się do opinii innych osób) -doskonalenie umiejętności dokonywania streszczenia głównych wątków/tez, podsumowywania, wyciągania wniosków. |
|
||
270-PES3-2JOBPE |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia z języka obcego na studiach 3° obejmują: -rozwijanie znajomości słownictwa fachowego z dziedziny nauk pedagogicznych -doskonalenie praktycznych umiejętności językowych w zakresie rozumienia tekstów fachowych/specjalistycznych oraz wystąpień ustnych (wykłady, prezentacje), obejmujących dziedziny związane z kierunkiem nauk pedagogicznych; -analizę językową tekstów specjalistycznych oraz wystąpień ustnych; -doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na temat tekstów specjalistycznych oraz prowadzenia dyskusji w formie ustnej ( w tym wyrażania opinii i ich uzasadniania, ustosunkowywania się do opinii innych osób) -doskonalenie umiejętności dokonywania streszczenia głównych wątków/tez, podsumowywania, wyciągania wniosków. |
|
||
270-PES3-3JOBPE |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia z języka obcego na studiach 3° obejmują: -rozwijanie znajomości słownictwa fachowego z dziedziny nauk pedagogicznych -doskonalenie praktycznych umiejętności językowych w zakresie rozumienia tekstów fachowych/specjalistycznych oraz wystąpień ustnych (wykłady, prezentacje), obejmujących dziedziny związane z kierunkiem nauk pedagogicznych; -analizę językową tekstów specjalistycznych oraz wystąpień ustnych; -doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na temat tekstów specjalistycznych oraz prowadzenia dyskusji w formie ustnej ( w tym wyrażania opinii i ich uzasadniania, ustosunkowywania się do opinii innych osób) -doskonalenie umiejętności dokonywania streszczenia głównych wątków/tez, podsumowywania, wyciągania wniosków. |
|
||
270-NPS3-3JONP |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu Legal English, wprowadzenie i wzbogacenie słownictwa z prawniczego języka angielskiego tak aby mógłby być on wykorzystany w pracy naukowej, zdobycie umiejętności swobodnego korzystania z anglojęzycznych materiałów źródłowych oraz umiejętności sporządzania podstawowych tekstów akademickich |
|
||
270-NSS3-1JOBSOC |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Doskonalenie językowe (język angielski) na poziomie B2+/ C1 w zakresie nauk socjologicznych. |
|
||