Oferta przedmiotowa jednostki Szkoła Doktorska Nauk Społecznych
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2022 - Rok akademicki 2022/23 2023 - Rok akademicki 2023/24 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | |||||
270-NSS3-2AND |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot 1/dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu funkcji języka, analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu i jej intelektualnych korzeni, 2/mobilizuje studentów do przyjęcia analizy dyskursu jako pryzmatu, poprzez który analizowana może być rzeczywistość społeczna nie tylko w zakresie pracy naukowej, ale również praktycznych aplikacji |
|
||||
270-NSS3-4AND | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot 1/dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu funkcji języka, analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu i jej intelektualnych korzeni, 2/mobilizuje studentów do przyjęcia analizy dyskursu jako pryzmatu, poprzez który analizowana może być rzeczywistość społeczna nie tylko w zakresie pracy naukowej, ale również praktycznych aplikacji |
|
|||
270-OS3-1BHP |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zgodnie z art. 51 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668 z późn. zm.) i § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 30 października 2018 r. w sprawie sposobu zapewnienia w uczelni bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i kształcenia (Dz.U. z 2018 r. poz. 2090) w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu w Białymstoku przeprowadza się szkolenie ( w formie wykładów konwersatoryjnych w wymiarze 4 godzin dydaktycznych) z Bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie bezpiecznych i higienicznych warunków kształcenia i pracy doktorantów, którzy rozpoczynają kształcenie w tej Szkole. |
|
||||
270-NSS3-2CYBS | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie doktorantów z najnowszymi badaniami w obszarze cyberbezpieczeństwa oraz powiązania tych badań z innymi obszarami nauk społecznych. |
|
|||
270-NSS3-1DEMSPO |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Z-1. zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu demografii społecznej oraz źródłami danych demograficznych Z-2. rozwijanie wiedzy na temat koncepcji demograficznych i ich zastosowania do analiz socjologicznych. C-3. Pogłębienie wiedzy na temat demograficznych uwarunkowań w przebiegu Z procesów ludnościowych na różnych poziomach życia społecznego |
|
||||
270-NSS3-3DIIwM | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
270-DZS3-1DYDSZW |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: zdobycie/uzyskanie przez doktoranta: - wiedzy z zakresu nowoczesnych tendencji w dydaktyce szkoły wyższej, - wiedzy w zakresie teorii procesu kształcenia akademickiego, - wiedzy i umiejętności w zakresie metodyki prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole wyższej, - kompetencji społecznych w zakresie odpowiedzialności nauczyciela za planowanie, realizację oraz kontrolę i ocenę efektów procesu kształcenia Zakres treści: Dydaktyka szkoły wyższej – terminologia i teoria procesu kształcenia; Organizacja procesu dydaktycznego: planowanie, realizacja, kontrola i ocena efektów uczenia się studentów; ewaluacja procesu kształcenia; Jakość kształcenia – pojęcie, koncepcje teoretyczne, uwarunkowania. |
|
||||
270-DZS3-2DYDSZW |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Skrócony opis: Założenia i cele przedmiotu: Założenia: doktorant uzyskuje kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności oraz postaw społecznych, które są niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole wyższej oraz dokonywania ich ewaluacji Cele przedmiotu: zdobycie/uzyskanie przez doktoranta: wiedzy z zakresu nowoczesnych tendencji w dydaktyce szkoły wyższej, wiedzy w zakresie teorii procesu kształcenia akademickiego, wiedzy i umiejętności w zakresie metodyki prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole wyższej, kompetencji społecznych w zakresie odpowiedzialności nauczyciela za planowanie, realizację oraz kontrolę i ocenę efektów procesu kształcenia Zakres treści: Dydaktyka szkoły wyższej – terminologia i teoria procesu kształcenia; Organizacja procesu dydaktycznego: planowanie, realizacja, kontrola i ocena efektów uczenia się studentów; ewaluacja procesu kształcenia; Jakość kształcenia – pojęcie, koncepcje teoretyczne, uwarunkowania. |
|
||||
270-PES3-2DTWC | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele: - wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na kształtowanie się tożsamości - postawa tolerancji dla niejednoznaczności tożsamości - przygotowanie studentów do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych ze złożonością i dynamiką tożsamości - doskonalenie umiejętności dialogicznych zakresów i wymiarów tożsamości |
|
|||
270-PES3-3DTWC | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele: - wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na kształtowanie się tożsamości - postawa tolerancji dla niejednoznaczności tożsamości - przygotowanie studentów do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych ze złożonością i dynamiką tożsamości - doskonalenie umiejętności dialogicznych zakresów i wymiarów tożsamości Jednym z dodatkowych celów zajęć będzie również zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania i diagnozowania dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej dla wszystkich grup użytkowników (z uwzględnieniem psychofizjologicznych możliwości i ograniczeń użytkowników). Celem jednych z zajęć stanie się wyróżnienie zasad projektowania uniwersalnego oraz zapoznanie z przykładami dobrych praktyki zastosowań rozwiązań opartych na zasadach projektowania uniwersalnego. |
|
|||
270-PES3-4EnS | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów ogólnej orientacji w zakresie problematyki przedmiotu; kształtowanie kompetencji krytycznych w zakresie analizy problematyki edukacyjnej i rzeczywistości wychowawczej na świecie; rozwijanie kompetencji poznawczych w zakresie analizowania zjawisk edukacyjnych w ujęciu porównawczym i międzynarodowym. Studentka/Student zdobywa wiedzę w zakresie: a) polityczno-ekonomicznych i kulturowo-społecznych uwarunkowań funkcjonowania i rozwoju współczesnej edukacji na świecie; b) metodologicznych podstaw międzynarodowych badań porównawczych; c) wskaźników rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych, oraz ich znaczenia w kreowaniu krajowej i międzynarodowej polityki oświatowej; d) analizy porównawczej europejskich i poza europejskich systemów oświatowych. |
|
|||
270-PES3-1EPKS |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z aktualnymi tendencjami, trendami i problemami edukacyjnymi kształtujących się społeczeństw. W szczególności: przybliżenie zagadnień związanych z edukacją i socjalizacją w dobie przemian społeczno-kulturowych, globalizacji, cyfryzacji i kryzysu zmiany edukacyjnej oraz współczesnych dylematów społeczeństwa. |
|
||||
270-EFS3-1EKZAW |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot obejmuje teorię oraz analizę prawidłowości funkcjonowania i rozwoju podmiotów gospodarczych. Punktem wyjścia jest analiza współzależności między mikropodmiotami, a następnie określenie roli i wpływu makrootoczenia. Badanie związków między powyższymi kategoriami ma na celu określenie warunków funkcjonowania gospodarki oraz możliwości jej rozwoju. |
|
||||
270-PES3-1ETNO |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Etnopedagogika to przedmiot analizujący problematykę kultury w edukacji. Dyskusje i analizy dotyczą kształtowania kompetencji międzykulturowych nauczyciela i kształtowania postaw otwartych wychowanków. |
|
||||
270-NPS3-1ETYKPR |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest zapoznanie doktorantów z fundamentalnymi standardami etycznymi wyznaczającymi funkcjonowanie przedstawicieli zawodów prawniczych. Płaszczyzna normatywna - określona przez normy deontologii zawodowej - odniesiona zostanie do sfery opisowej. Uwzględnione będą rzeczywiste problemy moralne przedstawicieli profesji prawniczych, zarówno w sferze stanowienia, jak i stosowania prawa. Kwestie tajemnicy zawodowej, godności zawodu, odpowiedzialności dyscyplinarnej itp. zobrazowane zostaną praktycznymi przykładami naruszeń prawa i moralności (metoda case study). Uzyskana wiedza i uwrażliwienie moralne powinny stać się pomocne przy rozstrzyganiu dylematów natury pozaprawnej, które mogą pojawiać się w pracy prawników i naukowców. |
|
||||
270-NPS3-1FILPR |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Filozofia prawa jest nauką interdyscyplinarną - łączy filozofię i prawo. Może być uprawiana na dwa sposoby: "od prawa ku filozofii" i "od filozofii ku prawu" (propozycja terminologiczna M. Zirk-Sadowskiego). Powinna też ukazywać zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny aspekt prawoznawstwa. Perspektywę wewnętrzną T. Pietrzykowski wiązał z „nauką prawa”, zaś zewnętrzną z „nauką o prawie”. Prawo ma dualną strukturę: realną i normatywną. Konwersatorium poświęcone jest pogłębionej analizie statusu metodologicznego filozofii prawa i teorii prawa. Obejmuje także refleksję na prawem jako zjawiskiem językowym w kontekście teorii aktów mowy i ustaleń filozofii analitycznej i postanalitycznej. Jednym z tematów dyskutowanych na konwersatorium jest wpływ postmodernizmu na postrzeganie prawa i przedstawienie nowych sposobów refleksji o prawie i jego badania np. Critical Legal Studies. ponownie analizowane będą problemy: normatywności prawa oraz jego polityczności. |
|
||||
270-EFS3-1FINZAW |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest: - przedstawienie teoretycznych zagadnień wychodzących poza zakres podstaw finansów - zrozumienie i właściwe stosowanie paradygmatów wykorzystywanych w ramach finansów |
|
||||
270-DZS3-1FFNS |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przedstawienie różnych źródeł finansowania lub dofinansowania badań naukowych oraz przekazanie wiedzy na temat sposobów skutecznego ubiegania się o środki finansowe na te badania. |
|
||||
270-NSS3-4GKW | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Gender – czyli płeć społeczno-kulturowa jest fenomenem, który interesuje naukowców od niespełna wieku. W różnych kulturach, społeczeństwach role płci kobiet i mężczyzn mogą się różnic, co ma swoje odzwierciedlenie w relacjach międzykulturowych. Płeć (gender) jest także polem zainteresowania polityki, kształtuje wzorce relacji społecznych, wpływa na społeczne podziały. |
|
|||
270-EFS3-2ITTRG |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
270-EFS3-3ITTRG | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
270-EFS3-1JOBEK |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia w praktycznym zastosowaniu języka obcego. Treścią przedmiotu są wybrane zagadnienia z języka angielskiego biznesowego i angielskiego ekonomicznego, analiza literatury fachowej, rozwijanie słownictwa kierunkowego i ogólnoakademickiego, wyrażanie opinii na tematy specjalistyczne w formie ustnej i pisemnej, jak również rozwiązywanie zadań przygotowujących do egzaminu certyfikatowego. |
|
||||
270-EFS3-2JOBEK |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia w praktycznym zastosowaniu języka obcego. Treścią przedmiotu są wybrane zagadnienia z języka angielskiego biznesowego i angielskiego ekonomicznego, analiza literatury fachowej, rozwijanie słownictwa kierunkowego i ogólnoakademickiego, wyrażanie opinii na tematy specjalistyczne w formie ustnej i pisemnej, jak również rozwiązywanie zadań przygotowujących do egzaminu certyfikatowego. |
|
||||
270-EFS3-3JOBEK |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia w praktycznym zastosowaniu języka obcego. Treścią przedmiotu są wybrane zagadnienia z języka angielskiego biznesowego i angielskiego ekonomicznego, analiza literatury fachowej, rozwijanie słownictwa kierunkowego i ogólnoakademickiego, wyrażanie opinii na tematy specjalistyczne w formie ustnej i pisemnej, jak również rozwiązywanie zadań przygotowujących do egzaminu certyfikatowego. |
|
||||
270-PES3-1JOBPE |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia z języka obcego na studiach 3° obejmują: -rozwijanie znajomości słownictwa fachowego z dziedziny nauk pedagogicznych -doskonalenie praktycznych umiejętności językowych w zakresie rozumienia tekstów fachowych/specjalistycznych oraz wystąpień ustnych (wykłady, prezentacje), obejmujących dziedziny związane z kierunkiem nauk pedagogicznych; -analizę językową tekstów specjalistycznych oraz wystąpień ustnych; -doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na temat tekstów specjalistycznych oraz prowadzenia dyskusji w formie ustnej ( w tym wyrażania opinii i ich uzasadniania, ustosunkowywania się do opinii innych osób) -doskonalenie umiejętności dokonywania streszczenia głównych wątków/tez, podsumowywania, wyciągania wniosków. |
|
||||
270-PES3-2JOBPE |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia z języka obcego na studiach 3° obejmują: -rozwijanie znajomości słownictwa fachowego z dziedziny nauk pedagogicznych -doskonalenie praktycznych umiejętności językowych w zakresie rozumienia tekstów fachowych/specjalistycznych oraz wystąpień ustnych (wykłady, prezentacje), obejmujących dziedziny związane z kierunkiem nauk pedagogicznych; -analizę językową tekstów specjalistycznych oraz wystąpień ustnych; -doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na temat tekstów specjalistycznych oraz prowadzenia dyskusji w formie ustnej ( w tym wyrażania opinii i ich uzasadniania, ustosunkowywania się do opinii innych osób) -doskonalenie umiejętności dokonywania streszczenia głównych wątków/tez, podsumowywania, wyciągania wniosków. |
|
||||
270-PES3-3JOBPE |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia z języka obcego na studiach 3° obejmują: -rozwijanie znajomości słownictwa fachowego z dziedziny nauk pedagogicznych -doskonalenie praktycznych umiejętności językowych w zakresie rozumienia tekstów fachowych/specjalistycznych oraz wystąpień ustnych (wykłady, prezentacje), obejmujących dziedziny związane z kierunkiem nauk pedagogicznych; -analizę językową tekstów specjalistycznych oraz wystąpień ustnych; -doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na temat tekstów specjalistycznych oraz prowadzenia dyskusji w formie ustnej ( w tym wyrażania opinii i ich uzasadniania, ustosunkowywania się do opinii innych osób) -doskonalenie umiejętności dokonywania streszczenia głównych wątków/tez, podsumowywania, wyciągania wniosków. |
|
||||
270-NPS3-3JONP |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu Legal English, wprowadzenie i wzbogacenie słownictwa z prawniczego języka angielskiego tak aby mógłby być on wykorzystany w pracy naukowej, zdobycie umiejętności swobodnego korzystania z anglojęzycznych materiałów źródłowych oraz umiejętności sporządzania podstawowych tekstów akademickich |
|
||||
270-NSS3-1JOBSOC |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Doskonalenie językowe (język angielski) na poziomie B2+/ C1 w zakresie nauk socjologicznych. |
|
||||
270-NSS3-2JOBSOC |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Doskonalenie językowe (język angielski) na poziomie B2+/ C1 w zakresie nauk socjologicznych. |
|
||||