Filologia polska nauczycielska 1 rok sem.letni 2 stopień (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Filologiczny)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2022 - Rok akademicki 2022/23 2023 - Rok akademicki 2023/24 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | |||||
340-PN2-1BHL |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Studenci zapoznają się gatunkami piśmiennictwa biograficznego oraz problemami na styku biografii i twórczości. |
|
||||
340-PN2-1DP |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie: • problematyki diagnozy pedagogicznej, diagnozy problemów wych.,społ. • analizy etapów diagnozowania, diagnoz cząstkowych, • metod stawiania diagnoz, • rozpoznania potrzeb opiekuńczych i edukacyjnych. |
|
||||
340-PN2-2DSJ |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Profil studiów: ogólnoakademicki, moduł specjalnościowy: specjalność nauczycielska Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, specjalnościowy Dziedzina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo Rok studiów: II, II stopnia, sem. zimowy Wymagania wstępne: językoznawstwo ogólne Liczba godzin dydaktycznych: 15 Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: 30 godz. |
|
||||
340-PN2-1HSP |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W trakcie kursu student zdobędzie umiejętność rozróżniania takich pojęć z zakresu stylistyki, jak: styl, odmiany stylowe polszczyzny, środek stylistyczny, neologizm, kresowizm. Uczestnicy mają możliwość poszerzenia wiedzy na temat historii kształtowania stylu artystycznego i retorycznego, polskiego języka literackiego, dialektów polskich na kresach, neologizmów, przemian leksyki i frazeologii na przestrzeni wieków. |
|
||||
340-PN2-1IDP |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również ciekawe przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych.Zajęcia stworzą również sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online. |
|
||||
340-PN2-1KL |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia pn. Kanon - lektura krytyczna skonstruowane wokół dzieł uznanych za kanoniczne, a więc niezbędne dla danej wspólnoty i jej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej,nie tylko pozwala ustosunkować się do ukonstytuowanych wokół nich tradycyjnych wyobrażeń, stereotypów czy schematów interpretacyjnych, ale także ukierunkowuje na tworzenie interpretacji nowych, zgodnych z duchem czasu, nowymi metodologiami i technologiami, zgodnych z oczekiwaniami młodego człowieka stojącego wobec wyzwań przyszłości. Literatura nie jest tu traktowana jako odpowiedź ostateczna, ale kod symboliczny uczący rozumienia wieloznacznej i skomplikowanej rzeczywistości. |
|
||||
340-PN2-2KON2 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia omawiają dwa podejścia do związków frazeologicznych, pierwsze: frazeologizmy jako zasób jednostek odtwarzalnych, wykorzystywanych w rozmaitych tekstach w postaci kanonicznej, rejestrowanej bądź zmodyfikowanej; drugie: stałe połączenia wyrazowe w procesie kształcenia językowego zarówno w aspekcie poszerzania wiedzy o języku, jak i rozwijania umiejętności sprawnego komunikowania się; kompetencja frazeologiczna jako składnik kompetencji komunikacyjnej. Uczestnicy rozważają trzy aspekty kształcenia frazeologicznego (komunikacyjny, poznawczy i kulturowy), co pozwala doskonalić umiejętności właściwego posługiwania się związkami frazeologicznymi w procesie komunikacji. |
|
||||
340-PN2-2KON3 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Blok tematyczny: Literatura i sztuki wizualne obejmuje szerokie spektrum zagadnień odnośnie do związków między literaturą a malarstwem, rzeźbą, architekturą dotyczących powinowactw tematycznych i formalnych, wynikających m.in. z odniesień do europejskiego czy narodowego imaginarium, a także powiązań środowiskowych między pisarzami i artystami w określonym miejscu i czasie. Blok tematyczny: Literatura i film obejmuje zagadnienia dotyczące związków literatury i filmu na poziomie scenariusza, technik narracyjnych, analizy i interpretacji, biografii twórczej pisarza i zarazem filmowca. |
|
||||
340-PN2-1KON3 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Relacje między sferą publiczną i prywatną w refleksji humanistycznej; literatura dokumentu osobistego – rekonesans historycznoliteracki; prywatność, intymność i kwestie publiczne w dziennikach, pamiętnikach, listach; wizerunek publiczny pisarza a jego wypowiedzi prywatne, intymistyka w cieniu wielkiej historii; intymistyka a płeć; intymistyka a edytorstwo; cenzurowanie intymistyki; autobiografizm w literaturze. |
|
||||
340-PN2-2KON1 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
340-PN2-1KON4 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Relacje między sferą publiczną i prywatną w refleksji humanistycznej; literatura dokumentu osobistego – rekonesans historycznoliteracki; prywatność, intymność i kwestie publiczne w dziennikach, pamiętnikach, listach; wizerunek publiczny pisarza a jego wypowiedzi prywatne, intymistyka w cieniu wielkiej historii; intymistyka a płeć; intymistyka a edytorstwo; cenzurowanie intymistyki; autobiografizm w literaturze. |
|
|||
340-PN2-1KON2 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
340-PN2-1KON5 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Relacje między sferą publiczną i prywatną w refleksji humanistycznej; literatura dokumentu osobistego – rekonesans historycznoliteracki; prywatność, intymność i kwestie publiczne w dziennikach, pamiętnikach, listach; wizerunek publiczny pisarza a jego wypowiedzi prywatne, intymistyka w cieniu wielkiej historii; intymistyka a płeć; intymistyka a edytorstwo; cenzurowanie intymistyki; autobiografizm w literaturze. |
|
|||
340-PN2-1LEK |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia mają na celu doskonalenie umiejętności analizy tekstu, wyrażania i uzasadniania opinii na dany temat oraz podejmowania dyskusji. W trakcie zajęć rozwijane są wszystkie sprawności językowe, wybrane struktury leksykalne (z zakresu lingwistyki, literatury, kultury, itp.) oraz gramatyczne. |
|
||||
340-PN2-2LPK |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pogranicznymi uwarunkowaniami powstawania ( i odbioru) wielu dzieł z kanonu lektur szkolnych, ich pograniczną tematyką i poetyką oraz wskazanie integrującej roli nauczyciela-polonisty w procesie przyswajania wiedzy. Pograniczność jest tu rozumiana w sensie terytorialnym (regionalnym, narodowym, światowym), językowym i kulturowym, oznacza też jednak transdyscyplinarną misję literatury i transdyscyplinarne podejście do problemów omawianych w szkole na lekcach z różnych przedmiotów. Prowadzący omówią teoretyczne aspekty tak pojętego pogranicza oraz przykłady realizacji tej idei w praktyce szkolnej. |
|
||||
340-PN2-1MKL |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot rozwija umiejętności praktyczne i kompetencje nauczyciela polonisty w zakresie kształcenia literackiego i kulturowego na poziomie szkoły podstawowej. Po ukończeniu kursu student powinien znać założenia kształcenia polonistycznego zawarte w podstawie programowej dla szkół podstawowych w zakresie kształcenia literackiego i kulturowego, potrafić świadomie wybrać metodę pracy właściwą do zakładanych celów i typu lekcji, znać różne sposoby organizowania sytuacji lekcyjnych związanych z omawianiem różnych tekstów kultury w szkole podstawowej. |
|
||||
340-PN2-1MNJ |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Skrócony opis: Przedmiot rozwija umiejętności praktyczne i kompetencje nauczyciela polonisty w domenie kształcenia językowego na poziomie szkoły podstawowej z wykorzystaniem wiedzy z zakresu językoznawstwa i metodyki nauki o języku. |
|
||||
340-PN2-1MNSP | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot rozwija kompetencje nauczyciela polonisty w zakresie kształcenia literacko-kulturowego oraz kształcenia językowego na poziomie szkoły podstawowej z wykorzystaniem wiedzy literaturoznawczej, językoznawczej i metodycznej. Po ukończeniu kursu student powinien znać założenia kształcenia polonistycznego zawarte w podstawie programowej dla szkół podstawowych w zakresie kształcenia literacko-kulturowego i językowego, potrafić świadomie wybrać metodę pracy właściwą do zakładanych celów i typu lekcji, znać różne sposoby organizowania sytuacji lekcyjnych związanych z omawianiem różnych tekstów kultury w szkole podstawowej. |
|
|||
340-PN2-2OWI |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Własność intelektualna. Prawo autorskie i prawa pokrewne. Własność przemysłowa. |
|
||||
340-PN2-1PD |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem realizacji treści przedmiotu "Podstawy dydaktyki" w zakresie ćwiczeń jest zdobycie przez studentów wiedzy o procesie uczenia się i nauczania, wybranych elementach instrumentarium pracy dydaktycznej nauczyciela, kształtowanie umiejętności niezbędnych do projektowania zajęć dydaktycznych oraz rozwijanie kompetencji społecznych wymaganych do wykonywania zadań zawodowych wynikających z przyszłej roli nauczyciela. Celem realizacji treści wykładów z "Podstaw dydaktyki" jest ukształtowanie wiedzy studentów o współczesnym środowisku edukacyjnym, zdobycie przez studentów wiedzy o dydaktyce jako subdyscyplinie pedagogicznej; poznanie i zrozumienie współczesnych teorii uczenia się i nauczania, jak i różnych ujęć koncepcji szkoły; poznanie wybranych elementów procesu projektowania działań dydaktycznych i elementów procesu porozumiewania się z uczniami w środowisku klasy szkolnej. |
|
||||
340-PN2-2PSC |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
340-PN2-1SPZ | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
340-PN2-2PLU |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia: - doświadczenie lektury, sytuacja odbioru, style odbioru, społeczny obieg książek, publiczność literacka; - kultura książki (praktyki związane z czytaniem książek, wymianą opinii, gromadzeniem książek); technologiczne uwarunkowania lektury; rynek książki; książka jako obiekt komunikacji; - historyczne (od XIX do XX wieku) oraz najnowsze badania czytelnictwa; - kształtowanie kultury czytelniczej, aktywizacja czytelnictwa – przegląd metod i form; uczestnictwo w kulturze jako konsumpcja dóbr kultury/ jako zestaw praktyk i aktywności kulturalnych, styl życia; - korzystanie z profesjonalnej kultury artystycznej jako element habitusu polonisty; monitoring oferty instytucji kultury dostępnej bezpośrednio i online. |
|
||||
340-PN2-1PZP |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
340-PN2-2PZPP |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
340-PN2-2PS |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
340-PN2-1SEM1 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
TEMATYKA SEMINARIUM Literatura dziecięca i młodzieżowa – twórcy, gatunki, motywy Twórczość dla dzieci na Podlasiu Praca magisterska jako projekt indywidualny realizowany wedle określonych standardów i przyjętego harmonogramu przez studenta pod opieką merytoryczną promotora; etapy realizacji projektu: wybór tematu pracy, sporządzenie konspektu, zgromadzenie i zapoznanie się z literaturą przedmiotu, zebranie i analiza materiału badawczego, napisanie pracy dyplomowej, dotyczącej poprawnie zidentyfikowanego problemu badawczego, z rzeczowym odniesieniem się do aktualnego stanu badań, zawierającej umiejętną, analityczno-interpretacyjną ekspozycję materiałów źródłowych, poprawnej językowo i formalnie; przygotowanie do obrony pracy dyplomowej – trening w dyskusji naukowej, w przedstawianiu własnego stanowiska odnośnie do prezentowanego zagadnienia i przekonującej argumentacji. |
|
||||
340-PN2-1SEM2 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium magisterskiego jest pokierowanie pracą studenta nad rozprawą magisterską oraz pogłębienie jego wiedzy z historii literatury tudzież dyscyplin przydatnych w rozumieniu procesu historycznoliterackiego i szeroko pojętych zjawisk kulturowych (historia, kulturoznawstwo, psychologia, socjologia). Magistrant zapozna się z metodologią pisania pracy magisterskiej, w toku dyskusji sprecyzuje swoje zainteresowania badawcze, a docelowo napisze rozprawę magisterską o profilu literaturoznawczym, prezentując jej części (konspekt i poszczególne rozdziały) podczas spotkań seminaryjnych i wypracowując stopniowo optymalną strukturę tekstu, doskonaląc wielopoziomową spójność wywodu i naukowy styl wypowiedzi. |
|
||||
340-PN2-1SEM3 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest przygotowanie warsztatu pracy magistranta na etapie badań i pisania pracy naukowej: omówienie metodyki pracy z literaturą przedmiotu, zasad katalogowania bibliografii i podstaw teoretycznych badanej problematyki; dokonanie przeglądu dotychczasowego stanu badań; wyznaczenie zakresu zadań badawczych; formułowanie tematów prac magisterskich i opracowywanie koncepcji metodologicznych. |
|
||||
340-PN2-1SEM4 |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotów: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki humanistyczne, językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok/semestr zimowy i letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 60 godzin. Metody dydaktyczne: elementy wykładu, dyskusja, prezentacje studentów Punkty ECTS: 8 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w seminarium - 60 godzin 2 ECTS przygotowanie materiału źródłowego, bibliografii specjalistycznej, opracowanie planu tekstu – 120 godzin 4 ECTS pisanie pracy – 60 godzin 2 ECTS Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (90 godz. 3 ECTS) i zajęciami o charakterze praktycznym (150 godzin 5 ECTS) |
|
||||