Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmioty obowiązkowe - stac. jednolite kier. Ped. Spec. (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Nauk o Edukacji)

Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji Zestaw przedmiotów, który widzisz poniżej został zdefiniowany przez tę jednostkę. Jednostka ta nie musi mieć jednak związku z organizacją wymienionych przedmiotów (jednostką odpowiedzialną za organizację przedmiotu jest jednostka wymieniona w odpowiedniej kolumnie w tabeli poniżej). Więcej o tym przeczytasz w Pomocy.
Grupa przedmiotów: Przedmioty obowiązkowe - stac. jednolite kier. Ped. Spec.
wybierz inną grupę zobacz plany zajęć tej grupy
Filtry
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do dodatkowych opcji

Konkretniej - pokazuj tylko te przedmioty, dla których istnieje otwarta rejestracja taka, że możesz w jej ramach zarejestrować się na przedmiot.

Dodatkowo pokazywane są również te przedmioty, na które jesteś już zarejestrowany (lub składałeś prośbę o zarejestrowanie).

Jeśli chcesz zmienić te ustawienia na stałe, edytuj swoje preferencje w menu Mój USOSweb.
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
niedostępny (zaloguj się!) - nie jesteś zalogowany
niedostępny - aktualnie nie możesz się rejestrować
zarejestruj - możesz się zarejestrować
wyrejestruj - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę)
prośba - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać)
zarejestrowany - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.

2020 - Rok akademicki 2020/21
2021 - Rok akademicki 2021/22
2022 - Rok akademicki 2022/23
2023 - Rok akademicki 2023/24
(zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne)
Opcje
2020 2021 2022 2023
380-RS5-3GKG brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zasadniczym celem realizacji przedmiotu jest przygotowanie Studentów i Studentek do planowania i prowadzenia badań empirycznych w paradygmacie ilościowym, w szczególności zaś do:

a) wykorzystania arkusza kalkulacyjnego MS Excel do analizy badań ilościowych;

b) stosowania podstawowych metod statystycznych w naukach społecznych;

c) operacjonalizacji zmiennych (stosowanie wskaźników i skal);

d) budowania narzędzi badawczych (głównie kwestionariuszy ankiet);

e) wprowadzania i czyszczenia danych z badań ilościowych do arkusza kalkulacyjnego MS Excel a następnie ich przetwarzania i analizy;

f) graficznego ilustrowania wyników badań;

g) interpretacji podstawowych statystyk (statystyki opisowe i analiza związku między zmiennymi ilościowymi – współczynnik korelacji r-Pearsona i jakościowymi – test niezależności chi kwadrat);

h) dbania o etyczne aspekty prowadzonych badań.

Strona przedmiotu
380-RS5-4GKG brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
380-RS5-1BIH
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
  • Wykład - 4 godzin
Rok akademicki 2021/22
  • Wykład - 4 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Wykład - 4 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Wykład - 4 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
380-RS5-1IAI
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
  • Ćwiczenia - 10 godzin
  • Wykład - 10 godzin
Rok akademicki 2021/22
  • Ćwiczenia - 10 godzin
  • Wykład - 10 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Ćwiczenia - 10 godzin
  • Wykład - 10 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 10 godzin
  • Wykład - 10 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele:

1.zapoznanie Studentów z podstawowymi pojęciami (auksologia, ontogeneza, rozwój,wychowanie w kontekście rozwoju, akceleracja, dymorfizm płciowy, zdrowie, choroba, norma w rozwoju, dysfunkcja, kompensacja, dysharmonia w rozwoju, dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).

2. zapoznanie Studentów ze specyfiką rozwoju dzieci ze SPE

3. doskonalenie umiejętności współpracy i współdziałania w zespole.

4. motywowanie Studentów do analizowania literatury przedmiotu.

Strona przedmiotu
380-RS5-2DPD
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2021/22
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wykład i ćwiczenia obejmują nabycie wiedzy w zakresie rozpoznawania i opisu interesujących diagnostę stanów rzeczy

(tzn. stawianiem trafnych i rzetelnych diagnoz na użytek wychowania i opieki) za pomocą odpowiednich metod, technik i narzędzi badawczych, ich ocenę i interpretację. Celem zaprojektowania oddziaływania zapobiegawczego (profilaktycznego) lub korekcyjnego jak też podjęcia adekwatnych form wsparcia i pomocy.

Strona przedmiotu
380-RS5-2JAF
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2021/22
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Założeniem przedmiotu jest realizacja treści, które umożliwią studentowi zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu diagnozowania rodziny i dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Strona przedmiotu
380-RS5-3JDK brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
380-RS5-2JAE1
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2021/22
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
380-RS5-3JAE2 brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
380-RS5-3JDJ brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów ogólnej orientacji w zakresie problematyki przedmiotu; kształtowanie kompetencji krytycznych w zakresie analizy problematyki edukacyjnej i rzeczywistości wychowawczej na świecie; rozwijanie kompetencji poznawczych w zakresie analizowania zjawisk edukacyjnych w ujęciu porównawczym i międzynarodowym.

Student zdobywa wiedzę w zakresie: polityczno-ekonomicznych i kulturowo-społecznych uwarunkowań funkcjonowania i rozwoju współczesnej edukacji włączającej na świecie; analizy porównawczej europejskich i poza europejskich systemów oświatowych.

Strona przedmiotu
380-RS5-1EMG
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
  • Laboratorium - 15 godzin
Rok akademicki 2021/22
  • Laboratorium - 15 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Laboratorium - 15 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Laboratorium - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
380-RS5-2ETY brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
  • Wykład - 10 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Wykład - 10 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Wykład - 10 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
380-RS5-2HER brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
  • Wykład - 10 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
380-RS5-1ICL
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2021/22
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Student powinien na podstawie czytanych tekstów i wykładu zdobyć wiedzę w zakresie głównych nurtów i podstawowych kategorii filozofii, etyki i argumentacji logicznej, również elementów etyki praktycznej (zawodowa, bioetyka), oraz posiąść umiejętność argumentacji filozoficznej i etycznej.

Strona przedmiotu
380-RS5-1ICM
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
  • Ćwiczenia - 10 godzin
  • Wykład - 10 godzin
Rok akademicki 2021/22
  • Ćwiczenia - 10 godzin
  • Wykład - 10 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Ćwiczenia - 10 godzin
  • Wykład - 10 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 10 godzin
  • Wykład - 10 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zdobycie wiedzy z zakresu historii kształcenia specjalnego, instytucji i idei wychowawczych z obszaru pedagogiki specjalnej. Rozwój poszczególnych działów pedagogiki specjalnej, w tym surdopedagogiki, oligofrenopedagogiki, tyflopedagogiki, pedagogiki rehabilitacyjnej. Kształtowania pedagogiki specjalnej jako subdyscypliny nauk pedagogicznych. Rola i funkcja poszczególnych systemów z opieki specjalnej, instytucjonalizowane formy oświatowej aktywności, nowe kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej w XX wieku. Zmiana w podejściu do niepełnosprawności w kontekście społecznych zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. Zwrócenie uwagi na kwestie związane z projektowaniem uniwersalnym w edukacji w kontekście historycznym.

Strona przedmiotu
380-RS5-1HWY
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
  • Laboratorium - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2021/22
  • Laboratorium - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Laboratorium - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Laboratorium - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela,szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną.

Strona przedmiotu
380-RS5-2JAN3
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
  • Lektorat - 30 godzin
Rok akademicki 2021/22
  • Lektorat - 30 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Lektorat - 30 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Lektorat - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Czynne posługiwanie się językiem obcym na poziomie językowym B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w kontaktach ze specjalistami jak również w komunikacji z osobami spoza grona specjalistów. Korzystanie ze źródeł obcojęzycznych, obejmujących zagadnienia ogólne, akademickie i specjalistyczne, właściwe dla danego kierunku.

Strona przedmiotu
380-RS5-2JAN4
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
  • Lektorat - 30 godzin
Rok akademicki 2021/22
  • Lektorat - 30 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Lektorat - 30 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Lektorat - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Lektorat prowadzony jest w formie praktycznych ćwiczeń:

-kluczowych sprawności językowych: mówienie, pisanie, rozumienie

tekstu pisanego i mówionego; reagowanie językowe;

-ćwiczenie gramatyki i słownictwa ogólnego

-nauki i doskonalenia słownictwa specjalistycznego specjalistycznego z dziedziny nauk pedagogicznych

Zajęcia prowadzone są w formie blended learning: 50% stacjonarnie oraz 50% z wykorzystaniem platformy Blackboard w oparciu o autorskie materiały specjalistyczne.

Strona przedmiotu
380-RS5-2JNI3 brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
  • Lektorat - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
380-RS5-2JNI4 brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
  • Lektorat - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
380-RS5-2JRO3
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
  • Lektorat - 30 godzin
Rok akademicki 2021/22
  • Lektorat - 30 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Lektorat - 30 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Lektorat - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem lektoratu jest przede wszystkim rozwijanie sprawności mówienia na tematy związane z dziedziną nauk pedagogicznych.

Strona przedmiotu
380-RS5-2JRO4
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
  • Lektorat - 30 godzin
Rok akademicki 2021/22
  • Lektorat - 30 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Lektorat - 30 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Lektorat - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem lektoratu jest przede wszystkim rozwijanie sprawności mówienia na tematy związane z dziedziną nauk pedagogicznych.

Strona przedmiotu
380-RS5-3HBP brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
380-RS5-1IAR
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Rok akademicki 2021/22
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
380-RS5-3JDU brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Udział w wykładach – 15 h, udział w ćwiczeniach - 15 h, przygotowanie do zajęć – 6h, udział w konsultacjach - 4 h, realizacja zadań projektowych- 10 h, przygotowanie do zaliczenia – 10 h

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 34 h, 1p ECTS, o charakterze praktycznym 26 h, 1p ECTS

Strona przedmiotu
380-RS5-4JIF brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

W ramach wykładu, będą omawiane treści dotyczące niepełnosprawności intelektualnej w aspekcie medycznym oraz dotyczące miejsca osób z niepełnosprawnością w systemie edukacji i rehabilitacji oraz w społeczeństwie.

Strona przedmiotu
380-RS5-3MBS brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zadaniem prowadzących zajęcia jest wyposażenie studenta w elementarną wiedzę w zakresie:

• miejsca pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowymi i metodologicznymi powiązaniami z innymi dyscyplinami;

• podstawowych paradygmatów w metodologii nauk społecznych – pozytywistycznym i humanistycznym;

• wykorzystywania teorii w paradygmacie pozytywistycznym;

Kształtowanie umiejętności studentów w zakresie:

• przygotowania własnego projektu badawczego oraz krytycznej oceny innych projektów;

• analizy i interpretacji rozkładu zmiennych jakościowych lub ilościowych na podstawie wskaźników struktury oraz ich graficznego obrazu;

• formułowania wniosków dla praktyki, postulatów i kierunków dalszych badań na podstawie materiału empirycznego;

• posługiwania się przypisami bibliograficznymi.

Kształtowania kompetencji społecznych studenta w zakresie:

• określania i wyjaśniania dylematów etycznych związanych z prowadzeniem badań.

Strona przedmiotu
380-RS5-3MBS2 brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
380-RS5-3MBS1 brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zadaniem prowadzących zajęcia jest wyposażenie studenta w elementarną wiedzę i umiejętności w zakresie:

• miejsca pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowymi i metodologicznymi powiązaniami z innymi dyscyplinami;

• podstawowych paradygmatów w metodologii nauk społecznych – pozytywistycznym i humanistycznym;

• wykorzystywania teorii w paradygmacie pozytywistycznym;

Kształtowanie umiejętności studentów w zakresie:

• przygotowania własnego projektu badawczego oraz krytycznej oceny innych projektów;

• analizy i interpretacji rozkładu zmiennych jakościowych lub ilościowych na podstawie wskaźników struktury oraz ich graficznego obrazu;

• formułowania wniosków dla praktyki, postulatów i kierunków dalszych badań na podstawie materiału empirycznego;

• posługiwania się przypisami bibliograficznymi.

Kształtowania kompetencji społecznych studenta w zakresie:

• określania i wyjaśniania dylematów etycznych związanych z prowadzeniem badań.

Strona przedmiotu
380-RS5-3GKH brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0-4 (2023-02-27)