Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wilno - pedagogika 1 rok 1 st. stacjonarne sem.zimowy (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Filia Uniwersytetu w Białymstoku w Wilnie, Wydział Ekonomiczno-Informatyczny)

Jednostka: Filia Uniwersytetu w Białymstoku w Wilnie, Wydział Ekonomiczno-Informatyczny Zestaw przedmiotów, który widzisz poniżej został zdefiniowany przez tę jednostkę. Jednostka ta nie musi mieć jednak związku z organizacją wymienionych przedmiotów (jednostką odpowiedzialną za organizację przedmiotu jest jednostka wymieniona w odpowiedniej kolumnie w tabeli poniżej). Więcej o tym przeczytasz w Pomocy.
Grupa przedmiotów: Wilno - pedagogika 1 rok 1 st. stacjonarne sem.zimowy
wybierz inną grupę zobacz plany zajęć tej grupy
Filtry
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do dodatkowych opcji

Konkretniej - pokazuj tylko te przedmioty, dla których istnieje otwarta rejestracja taka, że możesz w jej ramach zarejestrować się na przedmiot.

Dodatkowo pokazywane są również te przedmioty, na które jesteś już zarejestrowany (lub składałeś prośbę o zarejestrowanie).

Jeśli chcesz zmienić te ustawienia na stałe, edytuj swoje preferencje w menu Mój USOSweb.
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
niedostępny (zaloguj się!) - nie jesteś zalogowany
niedostępny - aktualnie nie możesz się rejestrować
zarejestruj - możesz się zarejestrować
wyrejestruj - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę)
prośba - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać)
zarejestrowany - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.

2023 - Rok akademicki 2023/24
2024 - Rok akademicki 2024/25
2025 - Rok akademicki 2025/26
(zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne)
Opcje
2023 2024 2025
400-PS5-1BHP brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Wykład - 5 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Wykład - 5 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Założenia i cele przedmiotu: celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z przepisami kodeksu pracy dotyczącymi obowiązków pracodawcy oraz praw i obowiązków pracownika w zakresie bhp w miejscu pracy, czynnikami oraz procesami pracy stwarzającymi szczególne zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników.

Strona przedmiotu
540-PS5-1BHP brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Wykład - 5 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
400-PS5-1EMG brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem zajęć jest poznanie w teorii i praktyce zasad prawidłowego posługiwania się głosem w praktyce pedagogicznej. Student poznaje zasady higieny głosu umożliwiające ochronę narządów mowy przed skutkami dużego i długotrwałego wysiłku. W toku zajęć student poznaje cechy poprawnej fonacji, wykonuje ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, uczy się umiejętnie wykorzystywać intonację, barwę i dynamikę głosu w emocjonalnym przekazie tekstu.

Strona przedmiotu
540-PS5-1EMG brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem zajęć jest poznanie w teorii i praktyce zasad prawidłowego posługiwania się głosem w praktyce pedagogicznej. Student poznaje zasady higieny głosu umożliwiające ochronę narządów mowy przed skutkami dużego i długotrwałego wysiłku. W toku zajęć student poznaje cechy poprawnej fonacji, wykonuje ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, uczy się umiejętnie wykorzystywać intonację, barwę i dynamikę głosu w emocjonalnym przekazie tekstu.

Strona przedmiotu
400-PS5-1EZN brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze znaczeniem własnych postaw, założeń i intencji podczas działania pedagogicznego, ze stosowaniem norm etycznych w działalności zawodowej nauczyciela, etyką słowa. Zakłada się, że studenci będą potrafili zdefiniować i rozstrzygać dylematy etyczne w zawodzie nauczyciela oraz odnaleźć się wśród wyzwań współczesności jako przyszły/obecny pedagog.

Etyka zawodu nauczyciela. Znaczenie własnych postaw, założeń i intencji podczas działania pedagogicznego. Oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. Stosowanie norm etycznych w działalności zawodowej nauczyciela. Szacunek dla godności człowieka. Etyka słowa. Kształtowanie postaw wobec zawodu nauczyciela. Definiowanie i rozstrzyganie dylematów etycznych w zawodzie nauczyciela. Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela przedszkola i klas 1-4 szkoły podstawowej. Pedagog wobec wyzwań współczesności.

Strona przedmiotu
540-PS5-1EZN brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze znaczeniem własnych postaw, założeń i intencji podczas działania pedagogicznego, ze stosowaniem norm etycznych w działalności zawodowej nauczyciela, etyką słowa. Zakłada się, że studenci będą potrafili zdefiniować i rozstrzygać dylematy etyczne w zawodzie nauczyciela oraz odnaleźć się wśród wyzwań współczesności jako przyszły/obecny pedagog.

Etyka zawodu nauczyciela. Znaczenie własnych postaw, założeń i intencji podczas działania pedagogicznego. Oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. Stosowanie norm etycznych w działalności zawodowej nauczyciela. Szacunek dla godności człowieka. Etyka słowa. Kształtowanie postaw wobec zawodu nauczyciela. Definiowanie i rozstrzyganie dylematów etycznych w zawodzie nauczyciela. Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela przedszkola i klas 1-4 szkoły podstawowej. Pedagog wobec wyzwań współczesności.

Strona przedmiotu
400-PS5-1FPW brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Grupa zajęć: Podstawy pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Forma studiów: stacjonarne

Kierunek: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna

Rok studiów - 1

semestr - 1

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pogadanka, pokaz

Punkty ECTS – 1 p.

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach dydaktycznych – 15 h

- udział w konsultacjach – 5 h

- przygotowanie do zajęć - 2h

- przygotowanie do zaliczenia - 3h

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 20 h (0,8 p. ECTS)

- niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: – 5 h (0,2 p. ECTS)

Strona przedmiotu
540-PS5-1FPW brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Grupa zajęć: Podstawy pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Forma studiów: stacjonarne

Kierunek: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna

Rok studiów - 1

semestr - 1

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pogadanka, pokaz

Punkty ECTS – 1 p.

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach dydaktycznych – 15 h

- udział w konsultacjach – 5 h

- przygotowanie do zajęć - 2h

- przygotowanie do zaliczenia - 3h

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 20 h (0,8 p. ECTS)

- niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: – 5 h (0,2 p. ECTS)

Strona przedmiotu
400-PS5-1HWY brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną.

Strona przedmiotu
540-PS5-1HWY brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
540-PS5-1JO1 brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Lektorat - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Doskonalenie umiejętności rozumienia ze słuchu, mówienia, czytania i pisania w języku obcym. Znajomość kultury państw z danego obszaru językowego. Przygotowanie merytoryczne i praktyczne do nauczania języka obcego (pogłębione kompetencje leksykalne, gramatyczne, fonetyczne i socjokulturowe w komunikowaniu się w języku obcym). Przygotowanie do prowadzenia zajęć w języku obcym na podstawie przedmiotowej literatury

z wykorzystaniem rymowanek, piosenek i zabaw dla dzieci w języku obcym. Samodzielne zdobywanie wiedzy i rozwijanie zawodowych umiejętności z wykorzystaniem różnych źródeł w języku obcym.

Strona przedmiotu
400-PS5-1JO1 brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Lektorat - 30 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Lektorat - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Doskonalenie umiejętności rozumienia ze słuchu, mówienia, czytania i pisania w języku obcym. Znajomość kultury państw z danego obszaru językowego. Przygotowanie merytoryczne i praktyczne do nauczania języka obcego (pogłębione kompetencje leksykalne, gramatyczne, fonetyczne i socjokulturowe w komunikowaniu się w języku obcym). Przygotowanie do prowadzenia zajęć w języku obcym na podstawie przedmiotowej literatury

z wykorzystaniem rymowanek, piosenek i zabaw dla dzieci w języku obcym. Samodzielne zdobywanie wiedzy i rozwijanie zawodowych umiejętności z wykorzystaniem różnych źródeł w języku obcym.

Strona przedmiotu
400-PS5-1POG brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele przedmiotu:

• doprowadzenie studentów do poprawnego posługiwania się kategoriami pojęciowymi współczesnych nauk społecznych;

• zapoznanie ze złożonością i zmiennością relacji między teorią i praktyką edukacyjną zorientowanych na konieczność podejmowania innowacji pedagogicznych;

• nabycie umiejętności budowania „mapy” pojęciowej dla wybranych orientacji w pedagogice i pedagogii;

• nabycie umiejętności poprawnego formułowania problemów oraz tworzenia dyrektyw i projektów zorientowanych na szacunek i godność dla każdego człowieka, które mogłyby być egzemplifikowane w przyszłych działaniach praktycznych (edukacyjnych) absolwentów;

• kształtowanie umiejętności formułowania problemów badawczych osadzonych w kontekście filozoficznym, teoretycznym i historycznym.

Strona przedmiotu
540-PS5-1POG brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele przedmiotu:

• doprowadzenie studentów do poprawnego posługiwania się kategoriami pojęciowymi współczesnych nauk społecznych;

• zapoznanie ze złożonością i zmiennością relacji między teorią i praktyką edukacyjną zorientowanych na konieczność podejmowania innowacji pedagogicznych;

• nabycie umiejętności budowania „mapy” pojęciowej dla wybranych orientacji w pedagogice i pedagogii;

• nabycie umiejętności poprawnego formułowania problemów oraz tworzenia dyrektyw i projektów zorientowanych na szacunek i godność dla każdego człowieka, które mogłyby być egzemplifikowane w przyszłych działaniach praktycznych (edukacyjnych) absolwentów;

• kształtowanie umiejętności formułowania problemów badawczych osadzonych w kontekście filozoficznym, teoretycznym i historycznym.

Strona przedmiotu
400-PS5-1PTW brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem przedmiotu „Pedagogika twórczości” jest dogłębne oraz wszechstronne omawianie kwestii: współczesne koncepcje edukacji promujących stymulowanie twórczości, podstawy psychologii twórczości i treningu myślenia kreatywnego, cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania; model eliminowania przeszkód i barier hamujących twórczość; specyfika i rodzaje metod rozwijania kreatywności; analizowanie dostępnych gotowych projektów i autorskie projektowanie działań z dziećmi zgodnie z uzyskaną wiedzą naukową z zakresu psychologii i pedagogiki kreatywności.

Strona przedmiotu
540-PS5-1PTW brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem przedmiotu „Pedagogika twórczości” jest dogłębne oraz wszechstronne omawianie kwestii: współczesne koncepcje edukacji promujących stymulowanie twórczości, podstawy psychologii twórczości i treningu myślenia kreatywnego, cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania; model eliminowania przeszkód i barier hamujących twórczość; specyfika i rodzaje metod rozwijania kreatywności; analizowanie dostępnych gotowych projektów i autorskie projektowanie działań z dziećmi zgodnie z uzyskaną wiedzą naukową z zakresu psychologii i pedagogiki kreatywności.

Strona przedmiotu
400-PS5-1PPO brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i koncepcjami psychologicznymi. Omówione zostaną procesy poznawcze, uczenie się, pamięć, emocje i motywacja. Studenci poznają podstawowe teorie osobowości, spostrzegania i wpływu społecznego oraz mechanizmy leżące u podstaw zachowania.

Strona przedmiotu
540-PS5-1PPO brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem „Podstawy psychologii ogólnej” jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i koncepcjami psychologicznymi. Omówienie: procesy poznawcze, uczenie się, pamięć, emocje i motywacja. Studenci poznają podstawowe teorie osobowości, spostrzegania i wpływu społecznego oraz mechanizmy leżące u podstaw zachowania.

Strona przedmiotu
400-PS5-1PSU brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

1. Pojęcia edukacyjne (interferencja, nonkonformizm, metamyślenie, transgresja i in). Definicje, przykłady.

2. Psychologia uczenia się – definicja, proces.

3. Myślenie krytyczne – definicja, wyjaśnienie.

4. Pamięć – definicja, rozwój, znaczenie.

5. Sposoby na skuteczne uczenie się.

6. Planowanie procesów edukacyjnych.

7. Uwaga, koncentracja – definicja, rozwój, znaczenie.

8. Trudności wiekowe.

9. Przestrzeń w edukacji, edukacja w przestrzeni.

10. Metody, formy uczenia się.

11. Motywacja – definicja, znaczenie, kształcenie.

12. Predyspozycje osobowości (temperament i in).

13. Metody aktywizujące uczniów.

14. Przedstawiciele koncepcji edukacyjnych (J. Korczak, M. Montessori i in.)

15. Konstruktywizm w edukacji.

16. Trzy szkoły psychologiczne i ich wkład w teorię uczenia się.

17. Tożsamość. Próba rozważeń neurodydaktycznych.

Strona przedmiotu
540-PS5-1PSU brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Studenci poznają psychologiczne podstawy nabywania wiedzy, umiejętności i postaw, różnice indywidualne w uczeniu się oraz rolę nauczyciela w stymulowaniu rozwoju poznawczego i emocjonalnego dziecka. Wykłady poruszają także zagadnienia stylów uczenia się, samoregulacji, roli zabawy w procesie uczenia się oraz znaczenia relacji rówieśniczych i dorosłego w procesie edukacyjnym.

Treści zajęć przygotowują studentów do świadomego wspierania dzieci w uczeniu się poprzez tworzenie przyjaznego, motywującego i dostosowanego do potrzeb rozwojowych środowiska edukacyjnego.

Strona przedmiotu
400-PS5-1SED brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem kształcenia w zakresie socjologii wychowania jest zaznajomienie uczestników zajęć z kluczową dla tej dyscypliny terminologią,

obszarami jej głównych zainteresowań i eksploracji, repertuarem rozwijanych wyjaśnień procesów i zjawisk zachodzących w środowiskach

wychowawczych, edukacyjnych i oświatowych, perspektywami socjologicznymi i ich interdyscyplinarnym związkiem z innymi

współczesnymi dyscyplinami psychologicznymi i pedagogicznymi jak i możliwościami stosowania socjologicznych modeli interpretacyjnych

w analizie, interpretacji i rozwiązywaniu aktualnie obserwowalnych problemów w sferze praktycznej działalności pedagogicznej.

Strona przedmiotu
540-PS5-1SED brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
400-SZB1-1BI brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Wykład - 4 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
400-PS5-1TTW brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
400-PS5-1WF1 brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem zajęć jest wykształcenie wśród studentów potrzeby dbałości o kondycję fizyczną i zdrowie oraz wsparcie rozwoju kompetencji społecznych dotyczących współpracy grupowej.

Strona przedmiotu
540-PS5-1WF1 brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)