2L stac. II st. studia filologii obcej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Filologiczny)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023 - Rok akademicki 2023/24 2024 - Rok akademicki 2024/25 2025 - Rok akademicki 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | |||||
340-ON2-1ADA |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami analizy dyskursu (AD), zarówno w ujęciu teoretycznym, metodologicznym, jak i praktycznym. Podstawowym zadaniem części wykładowej jest dostarczenie studentom wiedzy z zakresu różnych odmian i ujęć teoretycznych w ramach współczesnych studiów nad dyskursem, prezentacja pojęć i instrumentów analizy dyskursu, wskazanie zastosowania ich w lingwistycznych i społecznych kontekstach komunikacyjnych oraz wskazanie narzędzi lingwistycznych do interdyscyplinarnej pracy badawczej. Kurs ten wyposaży studentów w wiedzę i umiejętności analizowania różnego rodzaju dyskursów, a także w praktyczny sposób ukaże, jak stosować narzędzia AD do analizowania wybranych przekazów medialnych. Podczas zajęć ćwiczeniowych studenci będą samodzielnie projektować i realizować badania nad dyskursem w wybranych przez siebie obszarach problematycznych. |
|
||
340-ON2-1ADR |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami analizy dyskursu. Po ukończeniu zajęć student potrafi przeanalizować dowolnie wybrany tekst w punktu widzenia semantyki, leksyki i składni. |
|
||
340-ON2-1SJR1 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia poświęcone poszerzeniu wiedzy z zakresu różnych dziedzin językoznawstwa w ujęciu teoretycznym i praktycznym. W trakcie zajęć studenci zdobywają wiedzę na temat nowych technologii w doskonaleniu językowym, czy też gramatyki w nauczaniu języka rosyjskiego jako obcego. Zajęcia należą do Grupy Zajęć _7 (Fakultatywnych językoznawstwo / językoznawstwo stosowane) |
|
||
340-ON2-2SJR1 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia poświęcone interferencji językowej w zakresie fonetyki pomiędzy językiem rosyjskim i polskim, zagadnieniom z zakresu praktycznej fonetyki języka rosyjskiego (artykulacja i akcentuacja) oraz różnicom fonetycznym pomiędzy j. polskim i rosyjskim. W trakcie zajęć studenci zdobywają wiedzę na temat nowych technologii w doskonaleniu językowympod kątem nauczania języka rosyjskiego jako obcego. |
|
||
340-ON2-1SJA2 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia poświęcone są wybranym zagadnieniom z językoznawstwa ogólnego i stosowanego. |
|
||
340-ON2-1SJR2 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
340-ON2-2SJR2 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach zajęć student zdobywa wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie językoznawstwa stosowanego, a zwłaszcza w zakresie możliwości i sposobów wykorzystania osiągnięć językowych w różnych dziedzinach życia związanych z językiem, dotyczących oddziaływania językiem na innych, udoskonalania kodów do przekazywania informacji w interakcji społecznej, doskonalenia procesu uczenia się języka rosyjskiego, a w szczególności poprawności językowej, umiejętności tłumaczenia, rozumienia ze słuchu, wykorzystywania języka w nowoczesnych technikach komunikacji. |
|
||
340-ON2-1SLR1 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Student poszerza wiedzę na temat kluczowych zjawisk w kulturoznawstwie rosyjskim, na temat najważniejszych osiągnięć w dziedzinie studiów nad kulturą, najwybitniejszych badaczy i sztandarowych pozycji kulturoznawczych. Ma miejsce kontynuacja bloku kulturoznawczego, której celem jest dalsze pogłębienie wiedzy z zakresu realioznawstwa zarówno w kontekście historycznym, jak i współczesnym. Student zdobywa specjalistyczną wiedzę i umiejętności dotyczące rosyjskiej literatury (w tym dziecięcej i młodzieżowej), teatru i filmu. |
|
||
340-ON2-1SLA2 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
340-ON2-1SLR2 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Student poszerza wiedzę na temat kluczowych zjawisk w kulturoznawstwie rosyjskim, na temat najważniejszych osiągnięć w dziedzinie studiów nad kulturą, najwybitniejszych badaczy i sztandarowych pozycji kulturoznawczych. Ma miejsce kontynuacja bloku kulturoznawczego, której celem jest pogłębienie wiedzy z zakresu realioznawstwa zarówno w kontekście historycznym, jak i współczesnym. Student zdobywa specjalistyczną wiedzę i umiejętności dotyczące rosyjskiej literatury, teatru i filmu. |
|
||
340-ON2-1DP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie: • problematyki diagnozy pedagogicznej, diagnozy problemów wych.,społ. • analizy etapów diagnozowania, diagnoz cząstkowych, • metod stawiania diagnoz, • rozpoznania potrzeb opiekuńczych i edukacyjnych. |
|
||
340-ON2-2DNR |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do pracy na lekcji języka rosyjskiego jako obcego w szkole. Studenci rozwijają wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej na lekcji języka rosyjskiego, zdobywają doświadczenie niezbędne do krytycznej samooceny własnych umiejętności. |
|
||
340-ON2-2EDR |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest poznanie sposobów mierzenia jakości pracy szkoły. |
|
||
340-ON2-1JOSA | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Treści programowe obejmują kształcenie wszystkich sprawności językowych oraz kształcenie kompetencji interkulturowej. |
|
||
340-ON2-1KEM |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy, nabycie umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk społeczno-kulturowych oraz kształtowanie kompetencji niezbędnych do komunikowania się międzykulturowego, a także zastosowania w nauczaniu języka obcego w szkole. |
|
||
340-ON2-1NLR |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach przedmiotu prezentowane są gatunki i rodzaje literackie istotne dla najnowszej literatury rosyjskiej, główne kierunki i szkoły literaturoznawcze ważne dla rozwoju nauk o literaturze w krajach rosyjskiego obszaru językowego. Studenci zdobywają specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności dotyczące zasad analizy i interpretacji utworów literackich oraz krytycznej lektury opracowań. Zapoznają się z periodyzacją literatury rosyjskiej od lat 90. XX wieku do pierwszych dziesięcioleci XXI wieku. Zdobywają wiedzę o kierunkach i prądach literackich oraz tendencjach i zjawiskach charakterystycznych dla literatury tego okresu. |
|
||
340-ON2-1OWI |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest uaktualnienie wiadomości z zakresu prawa autorskiego oraz wybranych aspektów prawa własności przemysłowej. Na zajęciach oprócz podstawowych informacji o ochronie własności intelektualnej zostaną poruszone bieżące problemy np. wdrażanie dyrektywy unijnej na jednolitym rynku cyfrowym, AI a prawa autorskie |
|
||
340-ON2-1PO |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest ogólne przygotowanie pedagogiczne obejmujące opanowanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu pedagogiki. Studenci w ramach przedmiotu będą przygotowywani do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. |
|
||
340-ON2-1PPO |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych mechanizmów i teorii psychologicznych przydatnych w praktyce pedagogicznej. Zajęcia obejmują główne psychologiczne koncepcje człowieka (psychoanaliza, behawioryzm, podejście humanistyczne i poznawcze) oraz procesy przez nie opisywane. Dodatkowo szczegółowo omawiane są klasyczne mechanizmy uczenia się (warunkowanie sprawcze i klasyczne), emocje i motywacja, biopsychologia (wpływ neuroprzekaźników na funkcjonowanie psychiczne) oraz elementy metodologii badań psychologicznych (konstrukcja testów) i inteligencja. |
|
||
340-ON2-2PSR |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot poświęcony jest omówieniu i planowaniu działań edukacyjnych niezbędnych w sytuacji, gdy w klasie uczą się dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zaburzenia typu: dysleksja, dysgrafia, niedowidzenie, niedosłuch, autyzm, zespół ADHD); projektowaniu wsparcia, konstruowaniu indywidualnych programów, a także zapoznaniu się z zasadami dokonywania diagnozy nauczycielskiej i technikami diagnostycznymi w pedagogice oraz dobór właściwych metod, technik, środków dydaktycznych i form pracy na zajęciach językowych |
|
||
340-ON2-1PMA |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Treści programowe obejmują zagadnienia pragmatyki językowej w ujęciu interkulturowym (pragmatyka interkulturowa vs. pragmatyka międzykulturowa, (nie)grzeczność językowa, akty mowy, pojęcie interkultury) oraz koncepcje zmiany paradygmatów w naukach humanistycznych (m.in. zwrot pragmatyczny w językoznawstwie). |
|
||
340-ON2-1PZA |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
340-ON2-1PZR |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest kształtowanie i doskonalenie kompetencji językowych oraz komunikacyjnych na podstawie tematyki związanej z kulturą rosyjską (do wieku XX), wynikająca z realizowanego programu nauczania. W ramach zajęć studenci w sposób praktyczny wprowadzani są warsztat nauczyciela poprzez przygotowywanie konspektów zajęć czy prowadzenie fragmentów zajęć. Celem zajęć jest także powtórzenie i systematyzowane zdobytej już wiedzy z zakresu gramatyki i ortografii rosyjskiej. |
|
||
340-ON2-2PZR |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest kształtowanie i doskonalenie kompetencji językowych oraz komunikacyjnych na podstawie tematyki związanej z problemami współczesnego społeczeństwa jak Rosji, Polski, tak i na świecie, wynikająca z realizowanego programu nauczania. W ramach zajęć studenci w sposób praktyczny wprowadzani w warsztat nauczyciela poprzez przygotowanie konspektów zajęć czy prowadzenie fragmentów zajęć. Celem zajęć jest także powtórzenie i systematyzowanie zdobytej już wiedzy z zakresu gramatyki o ortografii rosyjskiej. |
|
||
340-ON2-1PZP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Praktyki stanowią integralną część studiów w ramach specjalizacji filologii obcej nauczycielskiej. Celem praktyk nauczycielskich jest połączenie wiedzy teoretycznej z praktyką oraz zapoznanie studenta z wymaganiami stawianymi nauczycielom języka angielskiego. W pierwszym roku studiów magisterskich studenci odbywają praktyk pedagogicznych, których celem jest zapoznanie się z kwestiami wychowawczymi uczniów ze szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Drugą część praktyk stanowią praktyki dydaktyczne, które ułatwiają zebranie doświadczeń prowadzenia lekcji języka angielskiego w szkole podstawowej lub ponadpodstawowej. Do najważniejszych zadań realizowanych w ramach praktyk dydaktycznych należy obserwacja, przygotowanie i samodzielne przeprowadzenie lekcji języka angielskiego w klasach szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. |
|
||
340-ON2-2PZRR |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Praktyki stanowią integralną część studiów na specjalizacji filologia obca nauczycielska, moduł specjalizacyjny_2 filologia rosyjska. Umożliwiają studentom konfrontację zdobytej w czasie studiów wiedzy z rzeczywistością empiryczną oraz wymaganiami stawianymi nauczycielom języka rosyjskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Praktyki są realizowane zgodnie zobowiązującymi efektami uczenia się dla kierunku i trwają 120 godzin (30 godzin w semestrze III i 90 godzin w semestrze IV). |
|
||
340-ON2-2PNR |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas kursu podjęte zostaną następujące tematy: 1. Zagadnienia związane z programem nauczania – analiza, modyfikacja, ocena, dobór; analiza rozkładu materiału; 2. Zasady projektowania procesu kształcenia, 3. Zagadnienia związane z projektowaniem zadań językowych w ramach różnych umiejętności językowych (czytanie, pisanie, mówienie, słuchanie, nauczanie gramatyki), 4. Konstruowanie konspektów lekcji języka rosyjskiego, 5. Metody i techniki skutecznego uczenia się, 6. Warsztat pracy nauczyciela. |
|
||
340-ON2-1PR |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia. Modele rozwoju i ich wyznaczniki. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych w wymiarze fizycznym, psychomotorycznym, psychoseksualnym, poznawczym, emocjonalnym i społecznym. Potrzeby rozwojowe i mechanizmy ich zaspokajania. Norma rozwojowa, rozwój i kształtowanie osobowości. Zadania rozwojowe poszczególnych okresów rozwojowych. Znaczenie wiedzy z psychologii rozwoju człowieka dla praktyki edukacyjnej. Teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia. |
|
||
340-ON2-1PJS1 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Praktyczna Znajomość Języka Angielskiego jest blokiem przedmiotów, w skład którego wchodzą następujące kursy: Umiejętności łączone 1 Umiejętności łączone 2 Przedmioty wchodzące w skład PZJA mają na celu podniesienie kompetencji językowej studenta, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju umiejętności pozwalających mu na samodzielnie przygotowanie dłuższych wypowiedzi akademickich (w odniesieniu do przyszłej pracy magisterskiej) oraz wykorzystanie informacji zawartych w innych tekstach, w poszanowaniu praw autorskich, a także rozwoju umiejętności przedstawienia uporządkowanej argumentacji i kontrargumentacji dobierając odpowiednie przykłady. |
|
||
340-ON2-1PJS2 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Praktyczna Znajomość Języka Angielskiego jest blokiem przedmiotów, w skład którego wchodzą następujące kursy: Umiejętności łączone 1 Umiejętności łączone 2 Przedmioty wchodzące w skład PZJA mają na celu podniesienie kompetencji językowej studenta, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju umiejętności pozwalających mu na samodzielnie przygotowanie dłuższych wypowiedzi akademickich (w odniesieniu do przyszłej pracy magisterskiej) oraz wykorzystanie informacji zawartych w innych tekstach, w poszanowaniu praw autorskich, a także rozwoju umiejętności przedstawienia uporządkowanej argumentacji i kontrargumentacji dobierając odpowiednie przykłady. |
|
||