3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Filologiczny)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023 - Rok akademicki 2023/24 2024 - Rok akademicki 2024/25 2025 - Rok akademicki 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | |||||
340-PS1-1ADLO |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot realizuje założenia i cele określone w ramach modułu 9: "Historia literatury oświecenia". Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z głównymi konwencjami i gatunkami utworów oświeceniowych, w powiązaniu z programowymi ideami literatury tej epoki, jej dynamiką i geografią literacką, a także zapoznanie go z przykładowymi interpretacjami i ich typami. Zostanie on wdrożony w podstawy pracy nad analizą budowy i funkcjonalną interpretacją tekstu oświeceniowego, w trybie zespołowym oraz indywidualnym. |
|
||
340-PS1-3ADLP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
340-PS1-2ADR |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest przybliżenie wybranych form gatunkowych i kategorii estetycznych reprezentatywnych dla polskiego romantyzmu (w kontekście europejskim), a także wykazanie wpływu języka poetyckiego na sposób artykulacji idei i tematów romantycznych. Poszczególne gatunki, style i tematy omawiane są na przykładach konkretnych dzieł. |
|
||
340-PS1-1ADLS |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Charakterystyka zjawisk kulturowych i historycznoliterackich polskiego średniowiecza, renesansu i baroku. Poznanie wybranych utworów poetyckich z literatury staropolskiej. Kształtowanie i zdobywanie umiejętności dojrzałej, krytycznej lektury, analizy i interpretacji tekstów literackich, powiązanie ich z epoką, tendencjami procesu literackiego, ustalenie ich znaczenia. |
|
||
340-PS1-2BZI |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy z zakresu teorii, metodyki, historii i organizacji bibliografii oraz innych źródeł informacji w Polsce i na świecie oraz praktycznych umiejętności wyszukiwania i oceny informacji z punktu widzenia użytkownika informacji. Student powinien sprawnie posługiwać się bibliografiami drukowanymi i bibliograficznymi bazami danych oraz mieć ogólną orientację w bibliograficznych przedsięwzięciach i projektach. |
|
||
340-PS1-2CWD |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
• Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istotą zawodu dziennikarza, omówienie specyfiki mediów cyfrowych, wskazanie tendencji, zagrożeń występujących we współczesnym dziennikarstwie. • Spotkania mają charakter warsztatowy, ich głównym założeniem jest wyposażenie studentów w umiejętności: redagowania i pisania tekstów dziennikarskich, przeprowadzania wywiadów. A także zapoznanie uczestników laboratorium z gatunkami dziennikarskimi. • Dodatkowym zamierzeniem jest to, aby w trakcie laboratorium studenci zdobyli kompetencje miękkie, tj.: współpraca w grupie, twórcze myślenie, wypowiadanie się na forum, organizacja czasu pracy. |
|
||
340-PS1-2DSKL |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapoznanie studentów z głównymi wątkami dyskusji wokół dziedzictwa szlacheckiego i chłopskiego w XX i XXI wieku. |
|
||
340-PS1-2EDR |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapoznanie studentów z istotą zawodu dziennikarza, omówienie specyfiki mediów cyfrowych, głównie internetowych, wskazanie tendencji, zagrożeń występujących we współczesnym dziennikarstwie. Zajęcia mają charakter warsztatowy, więc ich głównym założeniem jest nauczenie studentów pisania informacji, dłuższych tekstów z w komponowaną wypowiedzią, przygotowania treści na bloga, przeprowadzania wywiadów. Celem dodatkowym zajęć jest zdobycie przez studentów kompetencji miękkich, tj. współpraca z innymi osobami, kreatywność, występowanie na forum, organizacja czasu pracy. |
|
||
340-PS1-1GOPF |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
340-PS1-2FPC |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przedstawienie wachlarza możliwości publikowania cyfrowego, przede wszystkim w Internecie, a także dyskusja o ich historii, efektywności, funkcjonowaniu i perspektywach rozwoju. |
|
||
340-PS1-2GHPS |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest objaśnienie genezy polskich form językowych oraz rozwoju systemu fonologicznego i gramatycznego w okresie przedpiśmiennym i piśmiennym języka polskiego. Student po zakończonym kursie gramatyki historycznej języka polskiego powinien znać i rozumieć historycznojęzykowe uwarunkowania faktów współczesnej polszczyzny, a także sprawnie czytać i analizować teksty staropolskie. |
|
||
340-PS1-2GOJP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
340-PS1-1PHI |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych systemów, terminów i zagadnień filozoficznych w ich rozwoju historycznym (do XIX w.) na przykładzie konkretnych filozofów i ich dzieł. Wybrane dzieła lub fragmenty dzieł pozwolą zilustrować kluczową problematykę filozoficzną, a także wprowadzić studentów w tajniki pracy z tekstem źródłowym. Student zakończywszy kurs, powinien mieć rozeznanie w głównych systemach filozoficznych, znać ich przedstawicieli oraz kategorie opisujące te systemy. Zasadniczym celem zajęć jest także ukazanie studentom istotnej roli myślenia filozoficznego w kształtowaniu się cywilizacji europejskiej zarówno w jej aspekcie teoretyczno-naukowym, jak i na płaszczyźnie kulturowo-społecznej. |
|
||
340-PS1-3HJP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zasadniczym celem przedmiotu jest charakterystyka historii języka jako dziedziny badań lingwistycznych ze szczególnym uwzględnieniem jej metod i źródeł. Ponadto wyróżnienie i charakterystyka poszczególnych etapów w dziejach rozwoju języka polskiego, w tym wskazanie i omówienie czynników, które determinowały ewolucję polszczyzny. Dodatkowo szczegółowe przedstawienie gramatycznych, leksykalnych, stylistycznych i funkcjonalnych konsekwencji tych oddziaływań, także w płaszczyźnie nazw własnych. |
|
||
340-PS1-1HLO |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest stworzenie studentowi warunków do przyswojenia wiedzy z zakresu wybranych zagadnień dotyczących literatury polskiej epoki oświecenia oglądanych w kontekście wielkich wydarzeń dziejów powszechnych i kultury europejskiej, nabycia umiejętności pozyskiwania informacji (i ich przetwarzania) do realizacji zadania, a także umiejętności pisemnej i ustnej prezentacji efektów własnej pracy o charakterze analitycznym i interpretacyjnym. Treści przedmiotu: najważniejsze zagadnienia z zakresu historii literatury polskiego oświecenia w ujęciu syntetycznym (tematy, prądy, gatunki); twórczość głównych pisarzy literatury polskiego oświecenia (idee, doświadczenie historyczne, poetyka); wybór tekstów z literatury polskiego oświecenia analizowanych i interpretowanych w kontekście historycznoliterackim, pod kątem stylistycznym, kompozycyjnym, gatunkowym, z uwzględnieniem tradycji badawczej i najnowszych propozycji metodologicznych. |
|
||
340-PS1-3HLPD |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ramowy zakres tematów i zagadnień, proponowanych na zajęciach, tj.na wykładzie i ćwiczeniach, poświęconych historii literatury polskiej 1918 - 1956, zawiera wiedzę dotyczącą pisarzy, krytyków, publicystów i ich tekstów oraz zjawisk, kierunków, tendencji, występujących w literaturze lat 1918 - 1956.Twórczość tego okresu jest omawiana w ówczesnych kontekstach historycznych, światopoglądowo - filozoficznych i kulturowych.Na zajęciach obu typów przyjęto główny cel poznawczy: zapoznanie z dynamiką procesu historycznoliterackiego w latach 1918 - 1956.Celem zajęć jest, na równi, kształcenie umiejętności analizy i interpretacji dzieła literackiego z uwzględnieniem rozumienia prawidłowości rozwoju procesu historycznoliterackiego oraz szacunku dla dorobku studiowanej literatury i kultury. |
|
||
340-PS1-3HLPP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wprowadzeniem do wykładu jest przegląd historycznoliterackiego stanu badań. Jego treść to przede wszystkim przełomy historycznoliterackie z lat 1944-1948, 1956, 1975 oraz 1989, a także omówienie najważniejszych tendencji w polskiej powojennej prozie, poezji i dramaturgii, nastawione na relację literatura — rzeczywistość, spełnioną pod postacią ponadrodzajowej epopei nie tylko w prozie (Myśliwski), ale również w dramacie (Mrożek) i poezji (Herbert). Natomiast zakres tematów realizowanych w ramach ćwiczeń obejmuje genologicznie zróżnicowany, wpisany w bibliografię podmiotową, podporządkowany historii literatury rekonstruowanej na wykładzie - przegląd symptomatycznych i dialogujących z kanonem tekstów literackich od poezji przełomu 1956 roku, poprzez prozatorskie przewartościowania roku 1975, aż po poezję Marcina Świetlickiego - personalnego znaku przełomu roku 1989. |
|
||
340-PS1-2HLPM |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład służy ukierunkowaniu studenta w samodzielnym studiowaniu literatury polskiej II poł. XIX wieku, pogłębieniu wiedzy na temat dziejów literatury polskiej, estetyki oraz orientacji w dzisiejszych normach lektury i interpretacji. Ćwiczenia oraz Analiza dzieł literackich pozwala na bliższe zaznajomienie się z epoką i jej literackimi świadectwami poprzez analizę i interpretację poszczególnych utworów. |
|
||
340-PS1-2HLR |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Treści przedmiotu: podstawowe problemy historii literatury polskiej okresu romantyzmu (1822-1840) w ujęciu syntetycznym (cezury, tematy, dyskursy, estetyki, obiegi, kwestie sporne); twórczość poetów i pisarzy zaliczanych do kanonu polskiego romantyzmu (ich losy i przebieg karier, punkty zwrotne biografii, role pisarza, pisarz i środowisko, agon wieszczów); wybór najważniejszych i najbardziej znanych tekstów z literatury polskiego romantyzmu analizowanych i interpretowanych w kontekście historycznoliterackim, pod kątem stylistycznym, kompozycyjnym, gatunkowym, z uwzględnieniem tradycji badawczej i najnowszych propozycji metodologicznych. |
|
||
340-PS1-1HLS |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Charakterystyka zjawisk kulturowych i historycznoliterackich, sylwetek twórczych autorów polskiego średniowiecza, renesansu i baroku: 1. Literatura średniowiecza – kierunki i okresy rozwoju 2. Literatura polskiego średniowiecza – piśmiennictwo polskie i łacińskie, gatunki literackie, tematyka, przedstawiciele 3. Renesans – podstawowe pojęcia kultury i literatury 4. Renesans w Polsce – rozkwit, przedstawiciele, gatunki literackie 5. Między renesansem a barokiem – twórcy przełomu 6. Barok jako epoka przeciwieństw w kulturze i literaturze 7. Barok polski – główne nurty w literaturze, gatunki, przedstawiciele |
|
||
340-PS1-2HNE |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Treści przedmiotowe zapewnią ogólną orientację w podstawowych zjawiskach nauki, ukazując jej wymiar teoretyczny, społeczny, psychologiczny, organizacyjny. |
|
||
340-PS1-2HISP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Periodyzacja historii Polski. Historia Polski od czasów najdawniejszych po dzień dzisiejszy. |
|
||
340-PS1-1LATE |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Założeniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z tymi elementami języka łacińskiego i kultury śródziemnomorskiej, które wciąż wywierają istotny wpływ na język i kulturę polską. Cele przedmiotu: - wykształcenie umiejętności samodzielnego czytania i tłumaczenia prostych tekstów łacińskich z wykorzystaniem zdobytych wiadomości gramatycznych oraz w oparciu o słowniki łacińsko- polskie - zapoznanie z podstawowym zasobem słownictwa niezbędnego przy pracach tłumaczeniowych - zapoznanie z sentencjami i zwrotami łacińskimi funkcjonującymi w dzisiejszym świecie - wykształcenie umiejętności dostrzegania analogii między językiem łacińskim a językiem polskim i innymi językami nowożytnym |
|
||
340-PS1-2JMC |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi faktami dotyczącymi historii komunikacji, cechami komunikacji internetowej oraz przyjrzenie się wybranym gatunkom internetowym lub gatunkom, które przekształciły się pod wpływem komunikacji internetowej. |
|
||
340-PS1-2KOI |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Krytyka i opracowanie informacji w środowisku cyfrowym. Opracowanie danych, systemy segregacji i katalogowania treści. |
|
||
340-PS1-2KJP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia kształtują świadomość językową studenta, wyposażają studentów w zasób wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu kultury języka. Rozwijają umiejętność poprawnego, sprawnego, etycznego i estetycznego posługiwania się polszczyzną oraz umiejętność korzystania ze słowników i poradników poprawnościowych. |
|
||
340-PS1-1LPR |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wybranymi utworami literatury i piśmiennictwa regionu Polski Północno-Wschodniej w kontekście dziejów Europy Środkowo-Wschodniej, jej cechami swoistymi (jako literatury pogranicza) i przemianami historycznymi (zadania, gatunki, tematy, bohaterowie, języki) oraz ukazanie jej na tle współczesnego dyskursu regionalistycznego w humanistyce. |
|
||
340-PS1-1KLAE |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia wprowadzające podstawowe wiadomości na temat form literatury antycznej – greckiej i rzymskiej, niezbędne w procesie polonistycznego kształcenia. |
|
||
340-PS1-2LNN |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot poświęcony jest historii literatury polskiej po roku 1989. Obejmuje opis rozwijających się obecnie tendencji w obrębie beletrystyki, literatury faktu, eseistyki, które powstały po przełomowym 1989 roku. Prezentuje współczesne zjawiska historyczne i społeczne, kulturowe, wpływające na literaturę oraz zmieniające jej kształt i sposoby rozumienia tego, co stanowi współczesną literaturę. Przybliża problematykę współczesnego życia literackiego i drogi rozwoju literatury najnowszej. |
|
||
340-PS1-2POWP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W cyklu zajęć studenci analizują klasyczne działa literatury niemieckiej, francuskiej, rosyjskiej i angielskiej epoki romantyzmu. Prowadzący wprowadza elementy refleksji komparatystycznej, ukazując wybrane teksty kultury europejskiej jako szczególnie ważne dla rozumienia polskich tekstów, wchodzących w intertekstualny rezonans z klasyką światową. Celem zajęć jest również wskazanie trwałości nawiązań do klasyki XIX-wiecznej we współczesnej kulturze: filmie, malarstwie, sztukach wizualnych. |
|
||