Przedmiot humanizujący - Przedsiębiorczość innowacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-CS1-1HUM2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot humanizujący - Przedsiębiorczość innowacyjna |
Jednostka: | Wydział Biologiczno-Chemiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
Założenia (opisowo): | Zapoznanie się z podstawami innowacyjnej przedsiębiorczości. Sposobami planowania i realizacji innowacyjnych przedsięwzięć technologicznych. Podstawy planowania biznesowego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
1. Przedsiębiorczość na świecie na przełomie XX i XXI. 2. Własny biznes jako opcja kariery zawodowej po studiach - argumenty za i przeciw. 3. Cechy i umiejętności liderów nowych przedsięwzięć 4. Od pomysłu do wstępnej koncepcji biznesu - zawartość i metody opracowania. 5. Źródła finansowania - "stanie na własnych nogach", środki własne, kredyt bankowy, fundusze pożyczkowe. Środki na rozwój z funduszy strukturalnych UE. 6. Wybór formy prawnej dla nowego przedsięwzięcia oraz omówienie systemu finansowo-księgowego. 7. Zespół założycielski, kultura organizacyjna firmy na starcie - optymalna struktura zespołów założycielskich. Standardy etyczne w nowej firmie. 8. Jak zaistnieć na rynku? – zdobywanie pierwszych klientów, nawiązanie podstawowych kontaktów biznesowych. 9. Wykorzystanie potencjału Internetu - technologie informacyjne a przedsiębiorczość. 10. Specyfika nowych przedsięwzięć technologicznych - innowacje technologiczne. Ochrona praw do wynalazku, udzielanie licencji. |
Pełny opis: |
Plan tematyczny: I. Własny biznes? 1. Przedsiębiorczość na świecie na przełomie XX i XXI wieku. 2. Przedsiębiorczość w Polsce. 3. Własny biznes jako opcja dynamiczny kariery zawodowej – determinanty sukcesu. II. Cechy i umiejętności liderów nowych przedsięwzięć. 1. Założyciele - Cechy osobowe oraz uwarunkowania społeczno-kulturowe i demograficzne. 2. Wykształcenie, doświadczenie praktyczne, udział w specjalistycznych szkoleniach. 3. Motywy uruchamiania nowych przedsięwzięć biznesowych - Przedsiębiorczy styl zarządzania. 4. Cechy „operacyjne” skutecznych liderów nowego biznesu - Sytuacja młodych kandydatów na przedsiębiorców. III. Od pomysłu do uruchomienia biznesu. 1. Pomysł a koncepcja biznesu - Jak zidentyfikować dobry pomysł na biznes? 2. Od pomysłu do uruchomienia biznesu – ujęcie systemowe IV. Źródła finansowania. 1. Finansowanie nowego biznesu – Taktyka „stania na własnych nogach”, kredyt bankowy, fundusze pożyczkowe i kredytowe. 2. Środki na rozruch z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. 3. „Składanie” finansowania nowego biznesu. V. Wybór formy prawnej dla nowego przedsięwzięcia. 1. Forma prawna - Jakie formy mamy do dyspozycji? 2. Analiza porównawcza – kryteria. VI. System finansowo-księgowy. 1. Decyzje dotyczące systemu finansowo-księgowego - Alternatywne rozwiązania dotyczące księgowości w firmie. 2. Minimalizacja obciążeń podatkowych. VII. Zespół założycielski, kadry, kultura organizacyjna firmy na starcie. 1. Specyfika problemów kadrowych na starcie - zatrudniamy pracowników. 2. Standardy etyczne w nowej firmie - kultura organizacyjna firmy. VIII. Jak zaistnieć na rynku? 1. Kluczowe działania związane z wejściem nowej firmy na rynek. 2. Cechy dobrej nazwy firmy - promocja nowego biznesu, jak zdobyć pierwszych klientów? 3. Nawiązanie podstawowych kontaktów biznesowych. IX. Wykorzystanie potencjału Internetu. 1. Technologie informacyjne a przedsiębiorczość. 2. Internet w strategii rozwoju opartej na wiedzy. 3. Jak zaistnieć na rynku za pośrednictwem Internetu. 4. Realizacja transakcji handlowych. 5. Wykorzystanie technologii informacyjnych w usprawnieniu funkcjonowania nowej firmy. 6. Warunki niezbędne do efektywnego wykorzystania Internetu. XII. Specyfika nowych przedsięwzięć technologicznych. 1. Nowe przedsięwzięcia technologiczne – istota i skala zjawiska. 2. Inicjatorzy nowych przedsięwzięć technologicznych - identyfikacja, selekcja i weryfikacja pomysłów opartych na innowacjach technologicznych. 3. Ochrona patentowa. 4. Alternatywne warianty wykorzystania innowacji technologicznych. 5. Finansowanie przedsięwzięć technologicznych. 6. Specyfika fazy rozruchu przedsięwzięć technologicznych. |
Efekty uczenia się: |
1. Interpretuje aspekty prawne i etyczne związane z ochroną własności intelektualnej, przemysłowej i prawa autorskiego, potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej. K_W16 2. Przytacza ogólne zasady tworzenia i rozwoju formy indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu chemii. K_W17 3. Uczy się samodzielnie wybranych zagadnień, potrafi skonsolidować rozproszone informacje z danego zakresu. K_U08 4. Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy wykorzystując zdobywana wiedzę z zakresu chemii. K_K10 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: wykład (10 godz.), konserwatorium (10 godz.) w ramach konserwatorium warsztaty grupowe, przygotowanie wstępnej koncepcji biznesu, wywiad z przedsiębiorcą, analiza zdolności przywódczych. Forma zaliczenia przedmiotu: - Zaliczenie na podstawie obecności na wykładach (min. 80 %) oraz wyniku pisemnego testu końcowego (min 60% prawidłowych odpowiedzi) oraz opracowania wstępnej koncepcji biznesu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.