Pedagogika pracy socjalnej 0800-SN1-2GPL
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 7 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej Literatura podstawowa: • Cudowska A.: Nierówności społeczne w globalizującym się świecie. Wybrane zagadnienia. W: Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Pod red. K. Białobrzeskiej, S. Kawuli. Toruń 2006 • Cudowska A.: Teoria służby społecznej w świecie globalnych nierówności. W: Przemiany w kształceniu pedagogów. Pod red. A. Krajewskiej. Olecko 2010 • Bowkett S.: Wyobraź sobie, że...: ćwiczenia rozwijające twór-cze myślenie uczniów. Warszawa 2000 • Fritz J., Fleming I.: Zabawy na współpracę. Kielce, 1999 • Handford O., Karolak W.: Bajka w twórczym rozwoju i arte-terapii. Łódź 2009 • Jąder M.: Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię. Kraków 2005 • Michalec K.: Malujemy palcami. Warszawa 2011 • Stegemann T, Hitzeler M., Blotevogel M.: Arteterapie dla dzieci i młodzieży: muzykoterapia, choreoterapia, terapia sztuką. Gdańsk 2015 • Stańko-Kaczmarek M.: Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej. Warszawa, 2013 • Zalewski M.: Wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym : program rewalidacji indywidualnej. Toruń, 2011 • Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o Działalności Pożytku Publicznego i o Wolontariacie. (Dz. U. Nr 96, poz. 873) • Najnowsze raporty Stowarzyszenia KLON/JAWOR („Wolontariat, filantropia i 1%” oraz „Podstawowe fakty o organiza-cjach pozarządowych”) dostępne na stronie http://civicpedia.ngo.pl Literatura uzupełniająca: • Caselman T., Kimberly Hilli K.: Praca terapeutyczna z rodzi-nami: kreatywne zajęcia dla różnorodnych struktur rodziny. Warszawa 2014 • Erkert A.: Zabawy dla odreagowania agresji. Kielce 2009 • Krzyżewska J.: Aktywizujące metody i techniki w edukacji. Suwałki 2000 • Lasocik Z.: Kilka uwag o roli organizacji pozarządowych w państwie demokratycznym. Warszawa, 1994 • Niewola D.: Zabawy integracyjne i nie tylko. Kraków 2013 • Plummer D. M.: Jak kształtować umiejętności społeczne: gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. War-szawa 2010 • Reddy L. A.: Rozwijanie umiejętności społecznych dziec-ka: interwencje przez zabawę. Warszawa 2015 • Szczepanik R., Jaros A.: Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym. Łódź 2016 • Zawojska K.D., Buczyńska N.: Skrzynia pełna różności – metody rozwijające twórcze myślenie u dzieci i młodzieży. Białystok 2002 |
||
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę o działaniach opiekuńczo – wychowawczych, terapeutycznych, profilaktycznych w obrębie pracy socjalnej generujących zmiany struktur społecznych (ocena aktywności w trakcie zajęć). Uczestnik zajęć potrafi realizować założenia pracy socjalnej we współdziałaniu z jednostką, rodziną, grupą i społecznością lokalną z wykorzystaniem nowoczesnych technik pracy (praca zespołowa w czasie zajęć). Student potrafi współpracować w grupie i przyjmować w niej różne role (ocena aktywności w trakcie zajęć). |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się w sposób ciągły na podstawie obecności oraz punktacji cząstkowej zgromadzonej przez studenta w trakcie realizacji zadań poprzez pracę indywidualną i zespołową. Zaliczenie w formie pisemnej (dla chętnych, na ocenę db+/bdb). Dopuszczalna jest jedna nieobecność na ćwiczeniach (2h), która nie wymaga zaliczenia. Każdą następną nieobecność student musi zaliczyć na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia w danej grupie. Do zaliczenia może być dopuszczony student, który był obecny na minimum dwóch zajęciach (4h). Do otrzymania przez studenta oceny pozytywnej z przedmiotu wymagane jest uzyskanie przez niego 51% punktów możliwych do zdobycia z ćwiczeń. |
||
Zakres tematów: |
1. Praca socjalna wobec zjawiska wykluczenia i marginalizacji społecznej 2. Praca socjalna w organizacjach pozarządowych 3. Praca socjalna jako działanie twórcze 4. Wychowawczy, profilaktyczny i terapeutyczny wymiar działalności pracownika socjalnego. |
||
Metody dydaktyczne: |
metody warsztatowe, praca w grupie, dyskusja |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda niedziela, 10:15 - 12:45,
sala A113 |
Marta Walewska | 22/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.