Literatura: |
Literatura podstawowa:
- Norajr Ter-Grigorian Disco linguam Latinam. Podręcznik języka łacińsego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009;
Literatura uzupełniająca:
- K. Kumaniecki, Słownik łacińsko-polski, PWN, Warszawa 1989,
- J. Korpanty, Mały słownik łacińsko-polski, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2005,
- L. Winniczuk, Mały słownik polsko-łaciński, PWN, Warszawa 1996,
- M. Wielewski, Krótka gramatyka języka łacińskiego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1986,
- J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, PWN, Warszawa 2002,
- O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, PWN, Warszawa 2002,
- J. Danka, M. Kaźmierczak, Język łaciński dla anglistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2002,
- L. Gołębiowska, A. Pawłowska, U. Tylicka, Quid scientia sine usu? Ćwiczenia z języka łacińskiego dla studentów prawa i innych kierunków humanistycznych, Temida 2, Białystok 2007,
- I. Salomonowicz-Górska, Ćwiczenia z języka łacińskiego, Warszawa 2000,
- Z. Lewandowski, K.Woś, Słownik cytatów łacińskich. Wyrażenia-sentencje-przysłowia, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002,
-- St. Kalinkowski, Aurea dicta. Słynne łacińskie sentencje, przysłowia i powiedzenia, Wydawnictwo Veda, t. 1-2, Warszawa 2001,
- Cz. Michalunio SJ, Dicta. Zbiór łacińskich sentencji, przysłów, zwrotów i powiedzeń z indeksem osobowym i tematycznym, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008.
|
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot:
- posiada uporządkowaną wiedzę ogólną o antyku i zna podstawową terminologię łacińską z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, które studiuje; sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć,
- posiada znajomość struktur gramatycznych i słownictwa umożliwiających rozumienie oryginalnych tekstów autorów rzymskich i wybranych autorów nowożytnych piszących po łacinie; sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, testy kontrolne, kolokwium,
- zna sentencje i zwroty łacińskie funkcjonujące we współczesnym świecie oraz rozumie ich kontekst a także zna etymologię podstawowych terminów naukowych; sposób weryfikacji: zaliczenie ustne,
- rozumie wpływ antyku na współczesną kulturę europejską, dostrzega antyczne źródła cywilizacji i kultury; sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć ,
- potrafi zastosować wiedzę gramatyczną i leksykalną do samodzielnego tłumaczenia tekstów łacińskich na język polski, korzystając ze słownika łacińsko-polskiego; sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, testy kontrolne, kolokwium,
- potrafi wymienić wyrazy pochodzenia łacińskiego funkcjonujące jako terminy w różnych dziedzinach nauki; sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć
- potrafi w określonych sytuacjach, znając kontekst, umiejętnie wykorzystać sentencje, przysłowia, zwroty; sposób weryfikacji: zaliczenie ustne
- potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć
- potrafi współpracować w grupie; sposób weryfikacji: przygotowanie przekładu lub wykonanie ćwiczeń w grupach na zajęciach,
- potrafi docenić ponadczasową wartość antyku i dbać o zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy; sposób weryfikacji: pytania na zajęciach..
|
Zakres tematów: |
1. Wymowa i akcent w języku łacińskim. Ćwiczenia w czytaniu. Zarys historii języka łacińskiego
2. Wiadomości ogólne o czasowniku. Infinitivus, indicativus, imperativus praesentis activi czasowników regularnych.
3. Czasownik sum, esse. Orzeczenie imienne. Złożenia czasownika sum, esse.
4. Wiadomości ogólne o rzeczowniku. Deklinacja I. Italia na mapie Europy.
5. Rzeczowniki deklinacji II.
6. Przymiotniki o trzech zakończeniach rodzajowych deklinacji I i II. Galia i jej mieszkańcy.
7. Zaimki osobowe i zaimek zwrotny.
8.Czas teraźniejszy czasowników czterech koniugacji w stronie biernej. Ablativus auctoris et rei efficientis. Zamiana zdań ze strony czynnej na bierną.
9. Sposoby wyrażania stanu posiadania. Dativus possessivus.
10. Imperfectum – czas przeszły niedokonany w stronie czynnej i biernej. Bogowie w wierzeniach Rzymian.
11. Futurum – czas przyszły niedokonany w stronie czynnej i biernej. Bajki Fedrusa.
12. Deklinacja III rzeczowników, typ spółgłoskowy. Accusativus et Nominativus duplex. Apollo i Diana.
13. Deklinacja III rzeczowników, typ samogłoskowy. Postać Marka Tulisza Cycerona.
14. Deklinacja III rzeczowników, typ mieszany.
15. Przymiotniki deklinacji III. Participium praesentis activi. O Hannibalu.
16. Supinum. Participium perfecti passivi.
17. Participium futuri activi. Coniugatio periphrastica activa.
18. Indicativus perfecti, plusquamperfecti et futuri II activi. O pisarzach greckich i rzymskich.
19.Zaimki wskazujące. Historia króla Midasa.
20. Zaimek względny. Filozofowie starożytnego Rzymu – Seneka.
21.Deklinacja IV rzeczowników. Dom rzymski.
22.Deklinacja V rzeczowników. Dni i miesiące rzymskiego kalendarza.
23. Tworzenie przysłówków. Stopniowanie przymiotników i przysłówków. Ablativus comparationis et Genetivus partitivus. O różnorodności starorzymskich obyczajów.
24. Indicativus perfecti, plusquamperfecti et futuri II passivi. O królach rzymskich według Tacyta.
25. Accusativus cum infinitivo, Nominativus cum infinitivo. O etosie pracy w starożytności.
26. Gerundium, Gerundivum, Coniugatio periphrastica passiva. O Diogenesie.
27.Coniunctivus praesentis et imperfecti activi et passivi. Coniunctivus w zdaniu głównym. Pieśń akademicka „Gaudeamus igitur”
28. Zasada następstwa czasów. Zdania celowe i dopełnieniowe. Sokrates i Platon.
|