Język łaciński 3 0500-FS1-2JŁA3
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Norajr Ter-Grigorian Disco linguam Latinam. Podręcznik języka łacińsego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009; Literatura uzupełniająca: - K. Kumaniecki, Słownik łacińsko-polski, PWN, Warszawa 1989, - J. Korpanty, Mały słownik łacińsko-polski, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2005, - L. Winniczuk, Mały słownik polsko-łaciński, PWN, Warszawa 1996, - M. Wielewski, Krótka gramatyka języka łacińskiego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1986, - J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, PWN, Warszawa 2002, - O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, PWN, Warszawa 2002, - J. Danka, M. Kaźmierczak, Język łaciński dla anglistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2002, - L. Gołębiowska, A. Pawłowska, U. Tylicka, Quid scientia sine usu? Ćwiczenia z języka łacińskiego dla studentów prawa i innych kierunków humanistycznych, Temida 2, Białystok 2007, - I. Salomonowicz-Górska, Ćwiczenia z języka łacińskiego, Warszawa 2000, - Z. Lewandowski, K.Woś, Słownik cytatów łacińskich. Wyrażenia-sentencje-przysłowia, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002, -- St. Kalinkowski, Aurea dicta. Słynne łacińskie sentencje, przysłowia i powiedzenia, Wydawnictwo Veda, t. 1-2, Warszawa 2001, - Cz. Michalunio SJ, Dicta. Zbiór łacińskich sentencji, przysłów, zwrotów i powiedzeń z indeksem osobowym i tematycznym, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008. |
||
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: - posiada uporządkowaną wiedzę ogólną o antyku i zna podstawową terminologię łacińską z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, które studiuje; sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, - posiada znajomość struktur gramatycznych i słownictwa umożliwiających rozumienie oryginalnych tekstów autorów rzymskich i wybranych autorów nowożytnych piszących po łacinie; sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, testy kontrolne, kolokwium, - zna sentencje i zwroty łacińskie funkcjonujące we współczesnym świecie oraz rozumie ich kontekst a także zna etymologię podstawowych terminów naukowych; sposób weryfikacji: zaliczenie ustne, - rozumie wpływ antyku na współczesną kulturę europejską, dostrzega antyczne źródła cywilizacji i kultury; sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć , - potrafi zastosować wiedzę gramatyczną i leksykalną do samodzielnego tłumaczenia tekstów łacińskich na język polski, korzystając ze słownika łacińsko-polskiego; sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, testy kontrolne, kolokwium, - potrafi wymienić wyrazy pochodzenia łacińskiego funkcjonujące jako terminy w różnych dziedzinach nauki; sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć - potrafi w określonych sytuacjach, znając kontekst, umiejętnie wykorzystać sentencje, przysłowia, zwroty; sposób weryfikacji: zaliczenie ustne - potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć - potrafi współpracować w grupie; sposób weryfikacji: przygotowanie przekładu lub wykonanie ćwiczeń w grupach na zajęciach, - potrafi docenić ponadczasową wartość antyku i dbać o zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy; sposób weryfikacji: pytania na zajęciach.. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do egzaminu jest: -regularne uczęszczanie na ćwiczenia (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze; pozostałe trzeba albo usprawiedliwić albo zaliczyć zaległy materiał na konsultacjach) - napisanie testów cząstkowych i semestralnych na ocenę pozytywną - wykazanie się umiejętnością poprawnego czytania i znajomością 15 sentencji w każdym semestrze - wykazanie się umiejętnością poprawnego czytania tekstów napisanych po łacinie - aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach - przygotowywanie się do ćwiczeń i praca własna studenta |
||
Zakres tematów: |
1. Wymowa i akcent w języku łacińskim. Ćwiczenia w czytaniu. Zarys historii języka łacińskiego 2. Wiadomości ogólne o czasowniku. Infinitivus, indicativus, imperativus praesentis activi czasowników regularnych. 3. Czasownik sum, esse. Orzeczenie imienne. Złożenia czasownika sum, esse. 4. Wiadomości ogólne o rzeczowniku. Deklinacja I. Italia na mapie Europy. 5. Rzeczowniki deklinacji II. 6. Przymiotniki o trzech zakończeniach rodzajowych deklinacji I i II. Galia i jej mieszkańcy. 7. Zaimki osobowe i zaimek zwrotny. 8.Czas teraźniejszy czasowników czterech koniugacji w stronie biernej. Ablativus auctoris et rei efficientis. Zamiana zdań ze strony czynnej na bierną. 9. Sposoby wyrażania stanu posiadania. Dativus possessivus. 10. Imperfectum – czas przeszły niedokonany w stronie czynnej i biernej. Bogowie w wierzeniach Rzymian. 11. Futurum – czas przyszły niedokonany w stronie czynnej i biernej. Bajki Fedrusa. 12. Deklinacja III rzeczowników, typ spółgłoskowy. Accusativus et Nominativus duplex. Apollo i Diana. 13. Deklinacja III rzeczowników, typ samogłoskowy. Postać Marka Tulisza Cycerona. 14. Deklinacja III rzeczowników, typ mieszany. 15. Przymiotniki deklinacji III. Participium praesentis activi. O Hannibalu. 16. Supinum. Participium perfecti passivi. 17. Participium futuri activi. Coniugatio periphrastica activa. 18. Indicativus perfecti, plusquamperfecti et futuri II activi. O pisarzach greckich i rzymskich. 19.Zaimki wskazujące. Historia króla Midasa. 20. Zaimek względny. Filozofowie starożytnego Rzymu – Seneka. 21.Deklinacja IV rzeczowników. Dom rzymski. 22.Deklinacja V rzeczowników. Dni i miesiące rzymskiego kalendarza. 23. Tworzenie przysłówków. Stopniowanie przymiotników i przysłówków. Ablativus comparationis et Genetivus partitivus. O różnorodności starorzymskich obyczajów. 24. Indicativus perfecti, plusquamperfecti et futuri II passivi. O królach rzymskich według Tacyta. 25. Accusativus cum infinitivo, Nominativus cum infinitivo. O etosie pracy w starożytności. 26. Gerundium, Gerundivum, Coniugatio periphrastica passiva. O Diogenesie. 27.Coniunctivus praesentis et imperfecti activi et passivi. Coniunctivus w zdaniu głównym. Pieśń akademicka „Gaudeamus igitur” 28. Zasada następstwa czasów. Zdania celowe i dopełnieniowe. Sokrates i Platon. |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: elementy wykładu, praca z tekstem, ćwiczenia leksykalno-gramatyczne, praca w grupach, ćwiczenia indywidualne studentów utrwalające i sprawdzające nabytą wiedzę, konsultacje |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 18:00 - 19:30,
sala 128B |
Alina Pawłowska | 7/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Historii i Stosunków Międzynarodowych, Instytutu Filozofii, Instytutu Socjologii |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.