Język łaciński cz. 1 0500-HS1-1LAC1
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: - J. Wojtczak-Szyszkowski, Roma clarissima urbium. Język łaciński dla studentów kierunków historycznych i filologicznych, Warszawa 2008 - Norajr Ter-Grigorian Disco linguam Latinam. Podręcznik języka łacińsego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009; Literatura uzupełniająca: - L. Gołębiowska, A. Pawłowska, U. Tylicka, Quid scientia sine usu? Ćwiczenia z języka łacińskiego dla studentów prawa i innych kierunków humanistycznych, Białystok 2007 - K. Kumaniecki, Słownik łacińsko –polski, Warszawa 1974 - J. Korpanty, Mały słownik łacińsko-polski, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2005 - J. Sondel , Słownik łacińsko - polski dla prawników i historyków, Kraków 1997 - L. Winniczuk, Mały słownik polsko - łaciński, Warszawa 1994 - J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacinskiego, Warszawa 1978 |
||
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: zna: – podstawową terminologię łacińską z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, które studiuje - ocena aktywności w trakcie zajęć – struktury gramatyczne i słownictwo umożliwiające rozumienie tekstów autorów rzymskich i wybranych autorów nowożytnych piszących po łacinie - ocena aktywności w trakcie zajęć, kolokwium, – sentencje, przysłowia, zwroty łacińskie funkcjonujące we współczesnym świecie oraz ich kontekst - ocena aktywności w trakcie zajęć potrafi: – rozpoznać formy morfologiczne i charakterystyczne dla łaciny konstrukcje składniowe oraz dokonać transformacji gramatycznych - ocena aktywności w trakcie zajęć, kolokwium – dokonać samodzielnego przekładu na język polski łacińskiego tekstu, korzystając ze słownika łacińsko-polskiego, oddając w przekładzie ogólny charakter i funkcję tłumaczonego tekstu - ocena aktywności w trakcie zajęć, kolokwium – znaleźć właściwe polskie odpowiedniki leksykalne dla łacińskich wyrazów i struktur - ocena aktywności w trakcie zajęć, kolokwium – wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu kultury antycznej do sporządzenia przekładu - ocena aktywności w trakcie zajęć, kolokwium – wymienić wyrazy pochodzenia łacińskiego funkcjonujące jako terminy w różnych dziedzinach nauki oraz wyjaśnić etymologię wyrazów w językach nowożytnych, opierając się na leksyce łacińskiej - ocena aktywności w trakcie zajęć –w określonych sytuacjach, znając kontekst, umiejętnie wykorzystać sentencje, przysłowia, zwroty łacińskie - ocena aktywności w trakcie zajęć potrafi: – docenić ponadczasową wartość antyku i dbać o zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy - ocena aktywności w trakcie zajęć |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: -regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze; pozostałe trzeba albo usprawiedliwić albo zaliczyć ustnie), - napisanie testów cząstkowych i semestralnych na ocenę pozytywną, -zaliczenie 20 sentencji łacińskich w semestrze pierwszym, - wykazanie się umiejętnością poprawnego czytania, - aktywność na zajęciach, - praca własna studenta. |
||
Zakres tematów: |
1. Alfabet łaciński, zasady wymowy i akcentowania w języku łacińskim. „ Recitamus” – ćwiczenia w czytaniu i akcentowaniu. 2. Deklinacja I rzeczowników. Czas teraźniejszy czasowników koniugacji I. Budowa zdania łacińskiego pojedynczego. 3.Infinitivus, indicativus et imperativus praesentis activi słowa posiłkowego sum, esse i jego niektórych złożeń regularnych. Orzeczenie imienne. Zaimki osobowe, zaimek zwrotny. 4. Deklinacja II rzeczowników. 5. Przymiotniki o trzech zakończeniach deklinacji I i II. Zaimki dzierżawcze. 6. Infinitivus, indicativus, imperativus praesentis activi czasowników II – IV koniugacji. 7. Złożenia nieregularne czasownika sum, esse: possum, posse; prosum, prodesse w czasie teraźniejszym. Dativus possessivus. 8. Zaimek wskazujący is, ea, id. Zaimek pytajny: quis? quid? Zaimek względny qui, quae, quod. 9. Deklinacja III rzeczowników – typ spółgłoskowy, samogłoskowy i mieszany. Zaimki: nemo, nihil, nullus,-a, -um. |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: elementy wykładu, praca z tekstem, ćwiczenia leksykalno-gramatyczne, praca w grupach, konsultacje |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Alina Pawłowska | 20/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.