Literatura: |
Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury : problematyka edukacyjna. - Warszawa 1999
Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe – aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003.
Jundziłł E., Pawłowska R., Grupy subkulturowe w percepcji społecznej młodzieży,[W:] Młodzież a dorośli: napięcia między socjalizacją a wychowaniem, red. nauk. R. Kwiecińska, M. J. Szymański, Kraków, 2001
Sawicki Krzysztof, Diady, kliki, gangi, Kraków 2018
|
Efekty uczenia się: |
Student posiada elementarną wiedzę na temat funkcjonowania subkultur i grup dewiacyjnych w Polsce i na świecie.
Potrafi samodzielnie uzasadnić własne poglądy dotyczące omawianych zagadnień.
Posiada umiejętność sprawnego posługiwania się zdobytą wiedzą do propagowania i przestrzegania praw podopiecznych, konieczności stosowania indywidualnego podejścia i podmiotowego traktowania podopiecznych.
Student posiada elementarne zdolności organizacyjne w zakresie kierowania zespołem. Student potrafi zaplanować i wykonać projekt podczas zajęć grupowych.
Student ma świadomość występowania zjawisk patologicznych i dewiacyjnych i wykazuje postawę życzliwości i poszanowania wobec osób nimi dotkniętych.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób weryfikacji:
Ocena pracy studenta będzie wynikiem sumy:
aktywności i obecności na ćwiczeniach
pracy własnej – charakterystyki wybranego zagadnienia szczegółowego (wskazanego opisie przedmiotu) w formie projektu zawierającego analizę danych wtórnych, (literatura przedmiotu plus analiza treści z internetu) umożliwiającą opis problemu w zakresie symptomów, etiologii oraz profilaktyki.
Sposób zaliczenia,
• Zaliczenie na ocenę
|
Zakres tematów: |
Przyczyny przynależności młodzieży do subkultur a wybrane teorie subkultur młodzieżowych
Dzieje subkultur młodzieżowych na świecie
Cechy subkultur młodzieżowych
Charakterystyka subkultur młodzieżowych:
-religijno-terapeutycznych
-ekologiczno-pacyfistycznych
-przejawiających bunt społeczno-obyczajowy
- kreatywnych w oparciu o ideologię, sferę obyczajowości, wygląd i aktywność twórczą
|