Podstawy metodologii nauk społecznych 0800-S1-2YGJH
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010. Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010. Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000. Muszyński H., Metodologiczne vademecum badacza pedagoga, Poznań 2018. Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk, 2006. Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010. Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak” Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004. Cohen L., Manion L., Research Methods in Education, London-New York, Routledge, 1996. Ostrowska U., Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, „Impuls”, Kraków 2000. Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Kraków 2018 Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, PWN, Warszawa 1971. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008. |
||
Efekty uczenia się: |
1 - Wyjaśnia znaczenie podstawowych terminów metodologicznych (sposób weryfikacji: aktywność podczas zajęć - punkty); K_W02. 2 – Posługuje się przypisami w konwencji niemieckiej (sposób weryfikacji: wykonanie ćwiczenia – punkty); K_U10. 3 -.Przedstawia własny projekt badawczy, określa przedmiot i cele badań, układ problemów, zmienne (sposób weryfikacji: przygotowanie projektu– punkty); K_U05, K_U10. 4 - Opisuje i rozróżnia metody, techniki i narzędzia badawcze stosowane w badaniach ilościowych (sposób weryfikacji: aktywność podczas zajęć - punkty); K_W12; K_UO5. 5 - Przedstawia analizę i interpretację rozkładu zmiennych charakteryzujących procesy i zjawiska społeczne na podstawie wskaźników struktury, ich graficzny obraz, formułuje wnioski dla praktyki i kierunki dalszych badań (sposób weryfikacji: wykonanie ćwiczenia – punkty); K_U05. 6 – Porównuje podstawowe cechy badań ilościowych i jakościowych w pedagogice (sposób weryfikacji: aktywność podczas zajęć - punkty); K_U10. 7 – Posiada świadomość etycznego wymiaru badań pedagogicznych oraz odpowiedzialności badacza (sposób weryfikacji: kolokwium pisemne); K_K06. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
• Zaliczenie ćwiczeń na ocenę na podstawie wyników punktowych uzyskanych przez studenta za aktywność i wykonanie ćwiczeń przedmiotowych: 7 ½ - 8 ½ dst; 9-10 dst+; 10 ½ -11 ½ db; 12-13 db+; 14 bdb • 50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas ćwiczeń kwalifikuje do ich niezaliczenia. |
||
Zakres tematów: |
1 Omówienie zakładanych efektów kształcenia z przedmiotu Podstawy metodologii badań społecznych, literatury przedmiotu i określenie sposobów oceny wiedzy, umiejętności i kompetencji nabywanych w toku zajęć. Analiza zagadnień ogólnometodologicznych – wyjaśnienie znaczenia podstawowych terminów stosowanych w metodologii badań społecznych. 2 Pojęcie, rodzaje, funkcje i znaczenie teorii w badaniach społecznych. Warsztat naukowy badacza – ćwiczenie z budowy przypisu bibliograficznego. 3 Etapy postępowania w badaniach naukowych. Pojęcie, rodzaje i właściwości problemów i hipotez badawczych, zmiennych i wskaźników. Formułowanie przykładów. Uszczegółowianie zmiennych i wskaźników. 4 Analiza i krytyczna ocena przedstawionego projektu badawczego, wskazywanie zalet i błędów. Opracowanie własnego projektu badawczego 5 Metody, techniki i narzędzia badawcze w badaniach ilościowych – pojęcie, rodzaje, wady i zalety. Budowa narzędzia badawczego. Wskaźniki a narzędzia badawcze. Przedstawienie propozycji narzędzia badawczego do własnego projektu badawczego. 6 Prezentacja materiału empirycznego. Analiza i interpretacja danych w tabeli na podstawie wskaźników procentowych, określanie związków, formułowanie wniosków i postulatów. Przedstawienie graficznego obrazu danych empirycznych. 7 Podstawowe cechy badań ilościowych i jakościowych – porównanie. Możliwości i ograniczenia stosowania metod ilościowych i jakościowych w badaniach społecznych. 8 Repetytorium. |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody aktywizujące, problemowe, dyskusja, metody praktyczne, praca z tekstem |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi wtorek (parzyste), 8:30 - 10:00,
sala B225 |
Anna Krajewska | 26/ |
szczegóły![]() |
2 |
co drugi wtorek (parzyste), 10:15 - 11:45,
sala B225 |
Anna Krajewska | 25/ |
szczegóły![]() |
3 |
co drugi wtorek (parzyste), 12:00 - 13:30,
sala B225 |
Anna Krajewska | 23/ |
szczegóły![]() |
4 |
co drugi czwartek (nieparzyste), 13:45 - 15:15,
sala B225 |
Marta Kowalczuk-Walędziak | 22/ |
szczegóły![]() |
5 |
co druga środa (nieparzyste), 12:00 - 13:30,
sala B123 |
Alina Szwarc | 23/ |
szczegóły![]() |
6 |
co druga środa (nieparzyste), 10:15 - 11:45,
sala B123 |
Alina Szwarc | 25/ |
szczegóły![]() |
7 |
co druga środa (parzyste), 12:00 - 13:30,
sala B123 |
Alina Szwarc | 18/ |
szczegóły![]() |
8 |
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 13:45 - 15:15,
sala B224 |
Walentyna Wróblewska | 18/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.