Literatura: |
Literatura podstawowa:
Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010.
Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010.
Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000.
Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk, 2006.
Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.
Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak” Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca:
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004.
Cohen L., Manion L., Research Methods in Education, London-New York, Routledge, 1996.
Ostrowska U., Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, „Impuls”, Kraków 2000.
Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, PWN, Warszawa 1971.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008.
|
Efekty uczenia się: |
1- Opisuje pedagogikę jako naukę, jej miejsce w strukturze nauk (sposób weryfikacji: kolokwium pisemne); K_W02.
2 - Wyjaśnia znaczenie podstawowych terminów metodologicznych (sposób weryfikacji: kolokwium pisemne); K_W02.
3 - Opisuje rodzaje teorii pedagogicznych, ich funkcje i znaczenie w badaniach ilościowych (sposób weryfikacji: kolokwium pisemne); K_W12.
4 - Wymienia i charakteryzuje elementy projektu badawczego w badaniach ilościowych,(sposób weryfikacji: kolokwium pisemne); K_W12.
5 – Wymienia i opisuje podstawowe cechy badań ilościowych i jakościowych w pedagogice (sposób weryfikacji: kolokwium pisemne); K_W12.
6 – Posiada świadomość etycznego wymiaru badań pedagogicznych oraz odpowiedzialności badacza (sposób weryfikacji: kolokwium pisemne); K_K06.
K_K08.
|
Zakres tematów: |
1 Pojęcie, funkcje, kryteria klasyfikacji i struktura nauki. Pedagogika jako nauka społeczna. Pojęcie metody, metodologii nauk i metodologii badań społecznych. Pojęcie badań naukowych. Poznanie naukowe a poznanie potoczne. Typy badań pedagogicznych wg M. Łobockiego, T. Bauman i T. Pilcha, S. Palki.
2 Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych. Ranga teorii w badaniach ilościowych. Pojęcie i funkcje teorii w badaniach społecznych. Warsztat naukowy badacza. Sporządzanie przypisów (konwencja brytyjska i niemiecka) i bibliografii.
3 Etapy badania naukowego a etapy postępowania w badaniach społecznych. Istota, rodzaje i właściwości problemów i hipotez badawczych. Procedura formułowania problemów badawczych. Pojęcie i rodzaje zmiennych i wskaźników.
4 Elementy projektu badawczego w badaniach ilościowych. Prezentacja przykładu projektu badawczego. Układ problemów i hipotez badawczych a struktura pracy promocyjnej. Układ i zawartość poszczególnych części w relacji z badań. Analiza najczęściej popełnianych błędów.
5 Metoda, technika i narzędzia badawcze w badaniach ilościowych. Budowa narzędzia badawczego. Badania ilościowe i pomiar w naukach społecznych. Podstawowe pojęcia statystyki. Istota i właściwości pomiaru.
6 Rodzaje skal pomiarowych.Prezentacja materiału empirycznego. Budowa tabel i wykresów. Analiza i interpretacja rozkładu zmiennej jakościowej lub ilościowej na podstawie wskaźników struktury. Formułowanie wniosków z badań i postulatów.
7 Metody jakościowe w badaniach społecznych. Cechy, proces i warunki poprawności badania jakościowego. Podstawowe cechy badań ilościowych i jakościowych – różnice.
8 Możliwości i ograniczenia stosowania metod ilościowych i jakościowych w badaniach społecznych. Etyczny wymiar badań.
|