Podstawy metodologii nauk społecznych 0800-S1-2YGJH
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010. Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010. Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000. Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk, 2006. Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010. Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak” Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004. Cohen L., Manion L., Research Methods in Education, London-New York, Routledge, 1996. Ostrowska U., Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, „Impuls”, Kraków 2000. Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, PWN, Warszawa 1971. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008. |
||
Efekty uczenia się: |
1- Opisuje pedagogikę jako naukę, jej miejsce w strukturze nauk (sposób weryfikacji: kolokwium pisemne); K_W02. 2 - Wyjaśnia znaczenie podstawowych terminów metodologicznych (sposób weryfikacji: kolokwium pisemne); K_W02. 3 - Opisuje rodzaje teorii pedagogicznych, ich funkcje i znaczenie w badaniach ilościowych (sposób weryfikacji: kolokwium pisemne); K_W12. 4 - Wymienia i charakteryzuje elementy projektu badawczego w badaniach ilościowych,(sposób weryfikacji: kolokwium pisemne); K_W12. 5 – Wymienia i opisuje podstawowe cechy badań ilościowych i jakościowych w pedagogice (sposób weryfikacji: kolokwium pisemne); K_W12. 6 – Posiada świadomość etycznego wymiaru badań pedagogicznych oraz odpowiedzialności badacza (sposób weryfikacji: kolokwium pisemne); K_K06. K_K08. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładów – kolokwium pisemne na ocenę (pytania problemowe, wyjaśnij pojęcie i podaj przykład); 51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia wykładu jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej. 50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu. |
||
Zakres tematów: |
1 Pojęcie, funkcje, kryteria klasyfikacji i struktura nauki. Pedagogika jako nauka społeczna. Pojęcie metody, metodologii nauk i metodologii badań społecznych. Pojęcie badań naukowych. Poznanie naukowe a poznanie potoczne. Typy badań pedagogicznych wg M. Łobockiego, T. Bauman i T. Pilcha, S. Palki. 2 Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych. Ranga teorii w badaniach ilościowych. Pojęcie i funkcje teorii w badaniach społecznych. Warsztat naukowy badacza. Sporządzanie przypisów (konwencja brytyjska i niemiecka) i bibliografii. 3 Etapy badania naukowego a etapy postępowania w badaniach społecznych. Istota, rodzaje i właściwości problemów i hipotez badawczych. Procedura formułowania problemów badawczych. Pojęcie i rodzaje zmiennych i wskaźników. 4 Elementy projektu badawczego w badaniach ilościowych. Prezentacja przykładu projektu badawczego. Układ problemów i hipotez badawczych a struktura pracy promocyjnej. Układ i zawartość poszczególnych części w relacji z badań. Analiza najczęściej popełnianych błędów. 5 Metoda, technika i narzędzia badawcze w badaniach ilościowych. Budowa narzędzia badawczego. Badania ilościowe i pomiar w naukach społecznych. Podstawowe pojęcia statystyki. Istota i właściwości pomiaru. 6 Rodzaje skal pomiarowych.Prezentacja materiału empirycznego. Budowa tabel i wykresów. Analiza i interpretacja rozkładu zmiennej jakościowej lub ilościowej na podstawie wskaźników struktury. Formułowanie wniosków z badań i postulatów. 7 Metody jakościowe w badaniach społecznych. Cechy, proces i warunki poprawności badania jakościowego. Podstawowe cechy badań ilościowych i jakościowych – różnice. 8 Możliwości i ograniczenia stosowania metod ilościowych i jakościowych w badaniach społecznych. Etyczny wymiar badań. |
||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, dyskusja. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 10:15 - 11:45,
sala A204 |
Anna Krajewska | 96/ |
szczegóły![]() |
2 |
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 12:00 - 13:30,
sala A204 |
Anna Krajewska | 84/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.