Pedagogika resocjalizacyjna 0800-ZN1-2PRE
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 14 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: - M. Konopczyński, Pedagogika resocjalizacyjna .W stronę działań kreujących ,Impuls, Kraków 2014 - M. Konopczyński, Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych, Wyd. Pedagogium, Warszawa, 2013 - L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Wydawnictwo APS, Warszawa 2001 lub 2004 i ich wznowienia. · M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2006. · B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2007. M. Michel, Gry uliczne w wykluczenie społeczne w przestrzeni miejskiej: perspektywa resocjalizacyjna, Wyd. UJ, Kraków 2016. R. Szczepanik, Stawanie się recydywistą : kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości, Wyd. UŁ, Łódź 2015 K. Sawicki, Diady, kliki, gangi. Młodzież społecznie nieprzystosowana w perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2018 Literatura uzupełniająca: · K. Pospiszyl, Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998. Cz .Czapów, S. Jedlewski, Pedagogika resocjalizacyjna, PWN, Warszawa 1971 A. Jaworska, Leksykon resocjalizacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012 J. Kurzępa, Młodzież pogranicza - "świnki" czyli O prostytucji nieletnich, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005. A. Barczykowska, S. Dzierżyńska-Breś, M. Muskala, Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki, Wydawnictwo UAM, Poznań 2015 · E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008. · M. Kalinowski, J. Pełka, Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wydawnictwo WSPS, Warszawa 1996. J. Terpstra, Youth subculture and social exclusion, "YOUNG" 2006 nr 2(14), s.83-99. M. Noszczyk-Bernasiewicz, Demoralizacja i czyny karalne wśród nieletnich – dynamika i rozmiary, "Resocjalizacja Polska" 2016 nr 11 s.145-162. M. Muskała, "Odstąpienie od przestępczości" w teorii i praktyce resocjalizacyjnej , Wyd UAM, Poznań 2016 |
||
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej (KA6_UW3) - potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin (KA6_UK1) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia, · Zaliczenie na ocenę Zaliczenie przedmiotu na podstawie ocen z prac pisemnych plus aktywność |
||
Zakres tematów: |
- Nieletni - ogólna charakterystyka problemu - Reagowanie wychowawcze i sytuacje wychowawcze - Obserwacja i wywiad jako metody badań w resocjalizacji - Nieprzystosowanie społeczne - definiowanie, typologie, uwarunkowania. · Resocjalizacja w środowisku otwartym - Resocjalizacja - terminy pokrewne - Współczesne dylematy (re)socjalizacyjne, - Risk-Need-Responsivity - charakterystyka koncepcji - Good Lives Model - charakterystyka koncepcji |
||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, warsztaty grupowe, praca w grupach, nauczanie problemowe, |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda niedziela, 17:10 - 18:40,
sala B125 |
Katarzyna Zielińska | 20/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.