Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wstęp do kultury i historii USA 0400-AS1-2ACHW
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. SCHUCK P. H. AND JAMES Q. WILSON (eds.) (2008) Understanding America. The Anatomy of an Exceptional Nation. New York: Public Affairs.

2. ROBB L. D. (2004) Operation Hollywood. How the Pentagon Shapes and Censors the Movies. New York: Prometheus Books.

3. BREWER S. A. (2009) Why America Fights. Patriotism and War Propaganda from the Philippines to Iraq. Oxford: Oxford University Press.

4. ROLLINS P.C. AND JOHN E. O’CONNOR (eds.) (2008) America’s Wars in Film and History. Why We Fought. Kentucky: The University Press of Kentucky.

5. LOVEVALL F. (2002) Terrorism and 9/11. A reader. Boston: Houghton Mifflin Company.

6. TRUMAN M. (1995) First Ladies. An Intimate Group Portrait of White House Wives. New York: Fawcett Books.

7. MASLON L. AND MICHAEL KANTOR (2008) Make’em Laugh. The Funny Business of America. New York: Twelve.

8. HARRIS B. (2005) First Ladies Factbook. New York: Black Dog & Leventhal Publishers, Inc.

9. Gaddis J. . Teraz juz wiemy. Howa historia zimnej wojny. Warszawa, Amber, 1997.

10. ________. Bezład. trans. Krzysztof Murawski. Warszawa: Editions Spotkania, 1993.

11. ________. Strategies of Containment, Oxford: Oxford University Press, 1982.

12. ________. The Game Plan. USA vs USSR. Translated by Jerzy Kowalski. Warszawa: Nowe Wydawnictwo Polskie, 1990.

13. ________. The United States and the End of the Cold War, New York: Oxford University Press, 1992.

14. Brzeziński Z.. Wielka Szachownica. Trans. Tomasz Wyżyński. Warszawa: Politeja, 1997.

15. Daalder I.H. and Lindsay J.M. 2003 America Unbound The Bush Revolution in Foreign Policy. Washington: Brookings Institution Press

16. Crawford, J. (ed.), [1992] Language Loyalties. A Sourcebook on the Official English Controversy. The University of Chicago Press, Chicago.

17. Dendrinos B., Gounari P., Macedo D., The Hegemony of English, Paradigm Publishers, Colorado 2003.

18. Kamensky, J., Governing the Tongue. The Politics of Speech in Early New England. Oxford University Press, 1997, Oxford

19. Phillipson R., Linguistic Imperialism, Oxford University Press, New York 1992.

20. Daniels, R., [2002] Coming to America. A History of Immigration and Ethnicity in American Life. Perennial, New York.

21. Daniels, R., [2005] Guarding the Golden Door. American Immigration Policy and Immigrants since 1882. Hill and Wang, New York.

22. Gabaccia, D. R., [2002] Immigration and American Diversity. A Social and Cultural History. Blackwell Publishers, Oxford.

Efekty uczenia się:

EK – umiejętności

1. Student posiada umiejętności językowe na poziomie zapewniającym komunikowanie się w kraju nauczanego języka, w kontaktach z użytkownikami tego języka. Potrafi wypowiadać się dość płynnie, spontanicznie, używając właściwych sformułowań.

2. Student potrafi korzystać ze strategii czytelniczych w celu określenia rodzaju, tematyki, celu i stylu tekstu oraz poprzez dostosowanie tych strategii do różnych typów tekstów (instruktażowych, prasowych, urzędowych, literackich, naukowych). Potrafi zrozumieć różnorodne teksty z różnych obszarów życia.

3. Student rozumie złożone wypowiedzi. Po wysłuchaniu tekstu student potrafi określić myśl przewodnią, znaleźć szczegółowe informacje, rozpoznać wyrażane opinie i kontekst tekstu mówionego.

4. Student potrafi poprawnie sformułować tezę i główne założenia eseju oraz potrafi poprawnie dobrać argumenty i przykłady popierające tezę eseju.

Metody i kryteria oceniania:

TESTING.

WHAT AND WHEN WEIGHT

1. PORTFOLIO PRESENTATION MAX 5 PTS

2. END-OF-SEMESTER TEST MAX 25 PTS

TOTAL 30 PTS

Zakres tematów:

1. The funny industry of America - przemysł rozrywkowy USA – jego historia i prezentowany przez niego prześmiewczy wizerunek Ameryki.

2. A nation of immigrants. Ameryka jako kraj imigrantów - geneza, źródła i historia fal imigracji do USA.

3. Historia zimnej wojny w kontekście współczesnej polityki zagranicznej USA.

4. 9/11 – zamachy terrorystyczne 11 września – przyczyny oraz skutki dla USA.

5. Hollywoodzkie spojrzenie na wojnę – analiza wybranych filmów, relacje Hollywood z armią amerykańską. Propaganda pro-amerykańska.

6. Polityka językowa w USA. Status języka angielskiego w USA. Status mniejszości językowych.

7. Who needs first ladies? – rola ‘instytucji’ pierwszej damy w historii USA.

8. Zaliczenie.

Metody dydaktyczne:

- czytanie ze zrozumieniem, analiza szerokiej gamy tekstów źródłowych, autentycznych

- ćwiczenia leksykalne (gap-fil, multiple choice, etc)

- dyskusje, role plays, burza mózgów

praca z obrazkiem, praca z materiałem audio-wizualnym

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każdy piątek, 9:45 - 11:15, sala 20
Tomasz Sawczuk 18/ szczegóły
2 każdy piątek, 8:00 - 9:30, sala 20
Tomasz Sawczuk 18/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Instytutu Neofilologii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.