I. Wiedza:
1.odtwarza specjalistyczną wiedzę dotyczącą zasad analizy i interpretacji prozy oraz poezji na poziomie rozszerzonym
2. dobiera strategie i metody analityczno-interpretacyjne dwudziestowiecznej prozy i poezji na poziomie rozszerzonym
3. formułuje wnioski, wynikające z wiedzy historycznej i znajomości charakterystycznych dla danego okresu formalnych, językowych i treściowych wyznaczników dzieła
4. rozpoznaje, objaśnia i analizuje konteksty społecznego funkcjonowania dzieła literackiego, uwzględniające problemy związane ze specyficznymi warunkami historycznymi, kulturowymi oraz ideologicznymi powstawania i odczytywania utworów literackich
II. Umiejętności:
1.wyszukuje, analizuje i integruje informacje i cechy tekstualne, pozwalające trafnie sytuować tekst literacki w procesie historycznoliterackim oraz kompetentnie odczytywać i interpretować go pod względem formalnym, językowym i treściowym
2. potrafi odnieść się do kwestii nieprawomocności i ewentualnych nadużyć interpretacji tekstu literackiego, wynikających ze społecznego funkcjonowania dzieła literackiego, uwzględniając relacje między autorem a publicznością i krytyką akademicką oraz różnorakie warunki jego recepcji
3. potrafi posłużyć się wiedzą historyczno- i teoretycznoliteracką oraz dobrać właściwą metodę analityczno-interpretacyjną w celu pogłębionego badania konkretnego tekstu poetyckiego i prozatorskiego
4. wykorzystuje wiedzę z zakresu historii, kulturoznawstwa i socjologii literatury do badania tekstów literackich eksponujących związki literatury z wydarzeniami i procesami historycznymi i współczesnymi, a także innymi dziedzinami sztuki takimi jak muzyka i malarstwo
III. Kompetencje społeczne:
1. wykazuje otwartość na poglądy inne niż własne oraz potrafi z nimi dyskutować w formie dialogu, zachowując szacunek dla nich w krytyce
2. własne opinie i oceny wyraża w sposób wyważony, biorąc pod uwagę różnice poglądów i uczucia innych osób.
3. wykazuje wrażliwość w kwestiach różnic kulturowych, wyznaniowych, klasowych, rasowych i seksualnych w nowoczesnych społeczeństwach krajów anglojęzycznych bez negatywnego wartościowania inności.
4. ma świadomość odpowiedzialności za umacnianie idei nowoczesnego społeczeństwa tolerancyjnego i nie dyskryminującego obywateli ze względu na wyznanie, płeć, rasę, przynależność etniczną, klasę społeczną, wiek i orientację seksualną.
|