Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesna literatura amerykańska 0400-AS2-2AL
Wykład (WYK) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

podawana sukcesywnie na wykładach.

Bibliografia ogólna:

1. Andrzejczak, Krzysztof, Długa czarna pieśń. Zarys literatury afroamerykańskiej, Universitas: Kraków, 2005.

2. The Norton Anthology of African American Literature (2nd edition), red. Nellie Y. McKey i Henry Louis Gates, Norton: New York, London 2003.

3. Werner, Craig, „New Democratic Vistas”, w: Belief vs. Theory in Black American Literary Criticism, red. Joe Weixlmann i Chester J. Fontenot: The Penkevill Publishing Company, Greenwood, Florida 1986, s. 47-84.

4. Black Women Writers 1950-1980: A Critical Evaluation, red. Mari Evans, Anchor Books: New York, 1984

5. Jerzy Kamionowski, Głosy z “dzikiej strefy”. Rewolucja, prywatność i feminizm w twórczości pokolenia poetek Ruchu Czarnej Sztuki: Soni Sanchez, Nikki Giovanni i Audre Lorde, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku: Białystok 2011. (szczególnie wstęp oraz rozdziały 1 i 2)

Efekty uczenia się:

I. Wiedza:

1.odtwarza specjalistyczną wiedzę dotyczącą zasad analizy i interpretacji prozy oraz poezji na poziomie rozszerzonym

2. dobiera strategie i metody analityczno-interpretacyjne dwudziestowiecznej prozy i poezji na poziomie rozszerzonym

3. formułuje wnioski, wynikające z wiedzy historycznej i znajomości charakterystycznych dla danego okresu formalnych, językowych i treściowych wyznaczników dzieła

4. rozpoznaje, objaśnia i analizuje konteksty społecznego funkcjonowania dzieła literackiego, uwzględniające problemy związane ze specyficznymi warunkami historycznymi, kulturowymi oraz ideologicznymi powstawania i odczytywania utworów literackich

II. Umiejętności:

1.wyszukuje, analizuje i integruje informacje i cechy tekstualne, pozwalające trafnie sytuować tekst literacki w procesie historycznoliterackim oraz kompetentnie odczytywać i interpretować go pod względem formalnym, językowym i treściowym

2. potrafi odnieść się do kwestii nieprawomocności i ewentualnych nadużyć interpretacji tekstu literackiego, wynikających ze społecznego funkcjonowania dzieła literackiego, uwzględniając relacje między autorem a publicznością i krytyką akademicką oraz różnorakie warunki jego recepcji

3. potrafi posłużyć się wiedzą historyczno- i teoretycznoliteracką oraz dobrać właściwą metodę analityczno-interpretacyjną w celu pogłębionego badania konkretnego tekstu poetyckiego i prozatorskiego

4. wykorzystuje wiedzę z zakresu historii, kulturoznawstwa i socjologii literatury do badania tekstów literackich eksponujących związki literatury z wydarzeniami i procesami historycznymi i współczesnymi, a także innymi dziedzinami sztuki takimi jak muzyka i malarstwo

III. Kompetencje społeczne:

1. wykazuje otwartość na poglądy inne niż własne oraz potrafi z nimi dyskutować w formie dialogu, zachowując szacunek dla nich w krytyce

2. własne opinie i oceny wyraża w sposób wyważony, biorąc pod uwagę różnice poglądów i uczucia innych osób.

3. wykazuje wrażliwość w kwestiach różnic kulturowych, wyznaniowych, klasowych, rasowych i seksualnych w nowoczesnych społeczeństwach krajów anglojęzycznych bez negatywnego wartościowania inności.

4. ma świadomość odpowiedzialności za umacnianie idei nowoczesnego społeczeństwa tolerancyjnego i nie dyskryminującego obywateli ze względu na wyznanie, płeć, rasę, przynależność etniczną, klasę społeczną, wiek i orientację seksualną.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie odpowiedzi na pytania otwarte testu z wiedzy i umiejętności:

bdb: 90%

db: 75%

dist: 50%

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie:: koncepcja „dzikiej strefy”

2. Czarny czy Murzyn?: retoryka Ruchu Czarnej Sztuki (Baraka, Giovanni i inni);

3. Sonia Sanchez: Poetka “dzikiej strefy”

4. Historia i mit: Middle Passage (Robert Hayden, Sonia Sanchez, Clarence Major).

5. W stronę Seboulisy (Lorde)

6. Afryka utracona, Afryka odzyskana (Cullen, Hughes, Baraka, Sanchez, Giovanni)

7. Nomadyzm, podróżowanie po światach i powroty do domu w poezji Rity Dove

8. Kultura codzienności (1): pikowanki w wierszach Nikki Giovanni

9. Kultura codzienności (2): jedzenie w wierszach Nikki Giovanni

10. (De)konstruowanie Ameryki – poezja wobec ataku terrorystycznego z 11 września 2001 (Baraka i Morrison)

11. “Try to SEE your OWN face”: czarna (nie)widzialność w “In Our Terribleness” (Baraka I Fundi)

12. “Światło jest teraz czarne” - wizerunek Nowych Czarnych Ludzi (mural the Wall of Respect)

13. Nostalgia w poezji Natashy Trethewey.

14. Rasizm bez rasistów - “Citizen” Claudii Rankine.

15. Test pisemny.

Metody dydaktyczne:

wykład w powerpoincie

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Jacek Partyka 28/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)