Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy biologii 320-BS1-1POB
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Alberts B. i in. 2007. Podstawy biologii komórki. Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa.

2. Campbell N.A., Reece B.J. i in. 2016. Biologia. Rebis, Poznań.

3. Dzik J. Biologia czyli sens życia. 2017. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa

4. Solomon, Berg, Martin, Ville 2005. Biologia. Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa

5. red. Maćkowiak M., Michalak A. 2008. Biologia; jedność i różnorodność. Wyd. Szkolne PWN, Warszawa

6. Schmidt-Nielsen, K.2007. Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska. Wyd. nauk. PWN. Warszawa

7. Podbielkowski Z., Podbielkowska M.1992. Przystosowania roślin do środowiska. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa

Efekty uczenia się:

1. Student zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów i zasady organizacji życia na poszczególnych poziomach stosując właściwą terminologię biologiczną

2. Student zna i rozumie rolę i budowę struktur komórkowych, narządów i organów ,

3. Student rozumie procesy podstawowe procesy anaboliczne i kataboliczne zachodzące w komórce

4. Student potrafi wykorzystać wiedze dotyczącą podstawowych procesów biochemicznych w celu wykazania jedności i różnorodności organizmów żywych

5. Student potrafi wykorzystać techniki multimedialne w celu prezentacji swojego wystąpienia

6. Student potrafi dotrzeć do źródeł w języku polskim i obcym w celu pogłębienia, aktualizowania wiedzy

7. Student pracuje samodzielnie i w zespole omawiając różne zagadnienia biologiczne

8. Student krytycznie analizuje informacje z różnych źródeł oceniając ich wiarygodność

9. Student szanuje pracę własną oraz innych osób

Metody i kryteria oceniania:

1. Kontrola i ocena wygłoszenia przez studenta referatu ilustrowanego prezentacją multimedialną.

2. Pozytywna ocena z testów cząstkowych i kolokwium.

3. Bieżąca ocena udziału studentów w dyskusji.

4. Kontrola obecności studenta na zajęciach (dopuszcza się dwie nieobecności).

5. Zaliczenie na ocenę pozytywną konwersatorium na podstawie pozytywnych wyników wszystkich aktywności w pkt. 1-4.

Zakres tematów:

1. Biologia jako nauka o życiu. Wybrane odkrycia naukowe. Wkład polskich uczonych w rozwój biologii.

2. Chemiczne podstawy życia – związki nieorganiczne. Chemizm życia – węglowodany i tłuszcze. Związki wysokoenergetyczne

3. Różnorodność budowy i funkcji białek. Budowa i działanie enzymów

4. Komórka podstawowa jednostka strukturalna i funkcjonalna- błony plazmatyczne. Organelle komórkowe – budowa i funkcje. Sygnalizacja komórkowa. Jedność i różnorodność komórek.

5. Zasady metabolizmu. Fotosynteza i chemosynteza. Proces chemiosmozy.

Oddychanie wewnątrzkomórkowe. Związek syntezy oraz utleniania kwasów tłuszczowych, procesu glukoneogenezy, glikogenolizy z pozyskiwaniem energii przez komórkę.

6 .Kwasy nukleinowe. Replikacja DNA jako proces warunkujący ciągłość DNA (przebieg, rola helikazy, polimerazy DNA, ligazy, telomerazy). Geny i genomy prokariotyczne i eukariotyczne

7. Organizacja DNA w komórce. Cykl komórkowy. Mitoza i amitoza. Mejoza, spermatogeneza i oogeneza.

8. Ekspresja informacji genetycznej i regulacja działania genów. Podstawowe prawa dziedziczenia. Dziedziczenie cech sprzężonych. Zmienność genetyczna, mutacje

9. Przejawy różnorodności biologicznej (w budowie i czynnościach życiowych organizmów). Różnorodność w budowie organów roślinnych jako wyraz przystosowań do życia w środowisku lądowym

10. Rozmnażanie i rozprzestrzenianie się roślin. Rozmnażanie bezpłciowe roślin oraz cykle rozwojowe wybranych roślin.

11. Sposoby heterotroficznego odżywiania i przystosowań do zdobywania pokarmu

12. Adaptacje zwierząt do oddychania w środowisku wodnym i lądowym. Układ krążenia zwierząt. Współdziałanie układu krwionośnego z innymi układami (limfatycznym, pokarmowym, wydalniczym, dokrewnym). Rozmnażanie i rozwój zwierząt

13. Mechanizmy warunkujące homeostazę u zwierząt

14. Oddziaływania między organizmami i ich znaczenie w obiegu materii i przepływie energii w ekosystemie

15. Mechanizmy ewolucji. Ewolucja źródłem różnorodności biologicznej.

Metody dydaktyczne:

1. Podczas konwersatoriów odbywa się dyskusja i rozmowa ze studentami na wybrany temat. Punktem wyjścia do dyskusji jest referat wprowadzający, ilustrowany prezentacją multimedialną głoszony przez studentów.

2. Konsultacje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Alina Stankiewicz, Katarzyna Puczko 25/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Alina Stankiewicz 23/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)