Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot do wyboru - Fitohormony 320-BS2-1PDW11
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 12
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Bajguz A., Tretyn A., Brassinosteroidy – hormony roślinne. Wyd. UMK, Toruń 2003.

Jankiewicz L.S. (red.), Regulatory wzrostu i rozwoju roślin. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1997.

Kopcewicz J., Lewak S. (red.), Fizjologia roślin. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002.

Bajguz A., Czerpak R. Występowanie i aktywność biologiczna brassinosteroidów – nowych hormonów roślin. Kosmos, 44: 129-144, 1995.

Białecka B., Kępczyński J. Jasmonidy w ustępowaniu spoczynku i kiełkowaniu nasion. Post. Biol. Kom., 30: 447-459, 2003.

Czerpak R. Biochemia ogólna, Cz. I. Biochemia strukturalna, Wyd. FUW, Białystok 1993.

Czerpak R., Bajguz A. Aktywność fizjologiczna i metaboliczna kwasu salicylowego u roślin. Kosmos, 47: 83-93, 1998.

Czerpak R., Bajguz A. Aktywność fizjologiczno-biochemiczna poliamin w adaptacji roślin do stresów. Post. Biol. Kom., 26: 523-538, 1999.

Czerpak R., Piotrowska A. Cytokininy, ich struktura, metabolizm i aktywność biologiczna. Kosmos, 52: 203-215, 2003.

Frankowski K., Kęsy J., Kopcewicz J. Regulacja biosyntezy etylenu u roślin. Post. Biochem., 53: 66-73, 2007.

Jakubowska A., Kowalczyk S. Kwas abscysynowy – percepcja i transdukcja sygnału. Post. Biol. Kom., 27: 633-656, 2000.

Jakubowska A., Ostrowski M., Kowalczyk S. Kinazy receptorowe roślin. Post. Biochem., 53: 133-141, 2007.

Jankiewicz L.S. (red.), Regulatory wzrostu i rozwoju roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997.

Jaworski K., Szmidt-Jaworska A., Kopcewicz J. Roślinne Kinazy białkowe stymulowane wapniem. Post. Biochem., 51: 188-195, 2005.

Kączkowski J. Biochemia roślin. T.2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997.

Kępczyński J., Kępczyńska E. Znaczenie etylenu w ustępowaniu spoczynku i kiełkowaniu nasion. Kosmos, 49:161-168, 2000.

Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007.

Kowalczyk S., Hetman A. Roślinne receptorowe Kinazy histydynowe i wielostopniowy przepływ fosforanu do regulatorów odpowiedzi. Post. Biochem., 49: 298-317, 2003.

Kowalczyk S., Jakubowska A. Receptory etylenu, cytokinin i brasinosteroidów – transmembranowymi kinazami białkowymi? Post. Biol. Kom., 26: 3-32, 1999.

Kowalczyk S., Jakubowska A. Gibereliny – percepcja i transdukcja sygnału. Post. Biol. Kom., 27: 397-423, 2000.

Kubiś J. Poliaminy i ich udział w reakcji roślin na warunki stresowe środowiska. Kosmos, 55: 209-215, 2006.

Piotrowska A., Czerpak R. Molekularne mechanizmy działania cytokinin. Post. Biol. Kom., 32: 95-118, 2004.

Zielińska E., Kowalczyk S. Percepcja i transdukcja sygnału auksynowego. Post. Biol. Kom., 27: 155-183, 2000.

Efekty uczenia się:

1. Student wymienia i opisuje fitohormony oraz regulatory wzrostu roślin.

2. Student charakteryzuje rolę biochemiczną oraz fizjologiczną fitohormonów i regulatorów wzrostu roślin.

3. Student analizuje zawartość fitohormonów w materiale biologicznym i ich oddziaływanie na organizmy żywe.

4. Na podstawie uzyskanych wyników analiz laboratoryjnych student opracowuje właściwe zasady izolowania i wykrywania metabolitów roślinnych indukowanych obecnością fitohormonów.

5. Student potrafi zastosować uzyskaną wiedzę i umiejętności z zakresu analizy związków organicznych (barwniki fotosyntetyczne, białka, cukry, fitohormony, kwasy tłuszczowe) w przyszłej pracy zawodowej i życiu codziennym.

6. Student postępuje zgodnie z zasadami BHP ponosząc odpowiedzialność za sprzęt, aparaturę oraz pracę własną i innych.

Metody sprawdzenia czy zakładane efekty kształcenia zostały osiągnięte: wejściówki, bieżąca ocena prawidłowo wykonanych doświadczeń, sprawozdania, kolokwium pisemne (pytania zamknięte i otwarte).

Metody i kryteria oceniania:

1. Bieżąca kontrola stanu wiedzy studentów przed zajęciami (wejściówki).

2. Kolokwium pisemne (test zamknięty, pytania otwarte opisowe).

3. Bieżąca ocena studentów (aktywność w dyskusji).

4. Zaliczenie sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń.

5. Obserwacja ciągła studentów podczas wykonywanych eksperymentów.

6. Kontrola obecności studenta na zajęciach laboratoryjnych (dopuszcza się jedną nieobecność).

7. Spełnienie ww wymieniowych warunków kwalifikuje studenta do dopuszczenia do zaliczenia końcowego.

Zakres tematów:

Regulamin pracowni biochemicznej, BHP. Założenie hodowli roślin traktowanych auksynami.

Wpływ naturalnych i syntetycznych auksyn na wzrost korzeni i pędów rzeżuchy. Analiza zawartości barwników fotosyntetycznych metodą HPLC.

Porównanie zmian w zawartości białek w pędach rzeżuchy pod wpływem cytokinin mocznikowych i purynowych. Wpływ cytokinin na wzrost pędu i korzeni rzeżuchy.

Synteza węglowodanów w pędach rzeżuchy pod wpływem gibereliny. Wpływ giberelin na wzrost i rozwój rzeżuchy.

Wpływ kwasu abscysynowego na kiełkowanie nasion, wzrost pędów i korzeni rzeżuchy oraz zmiany w zawartości kwasów tłuszczowych. Analiza zawartości kwasów tłuszczowych metodą GC-MS.

Analiza zawartości fitohormonów metodą LC-MS. Ekstrakcja hormonów roślinnych z materiału biologicznego, rozdział i identyfikacja metodą LC-MS.

Metody dydaktyczne:

Laboratorium

Wykonywanie doświadczeń wg instrukcji

Analiza ilościowa i jakościowa metabolitów roślinnych

Analiza oddziaływania fitohormonów na wzrost i rozwój roślin

Konsultacje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Alicja Piotrowska-Niczyporuk 10/12 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Alicja Piotrowska-Niczyporuk 9/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)