Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie 0500-SS2-2SEM
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 90
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Wykaz literatury podstawowej

i uzupełniającej

Literatura podstawowa:

 Łodziński Sławomir, Równość i różnica, mniejszości narodowe w porządku demok¬ratycznym w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, War¬sza¬wa 2005.

 Budyta-Budzyńska Małgorzata, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010

 Billig Michael, Banalny nacjonalizm, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008.

 Mucha Janusz, Oblicza etniczności. Studia teoretyczne i empiryczne, Zakład Wydaw¬niczy „Nomos”, Kraków 2005.

 Jałowiecki Bohdan, Szczepański Marek, Rozwój lokalny i regionalny w perspektywie socjologicznej, Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych w Tychach. Podręczniki akademickie, Tychy 2002.

 Jałowiecki Bogdan, Szczepański Marek, Miasto i przestrzeń w oglądzie socjolo¬gicz¬nym, Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2002.

 Gorlach Krzysztof, Socjologia obszarów wiejskich. Problemy i perspektywy, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004.

 Golka Marian (red.), Kłopoty z tożsamością, Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Człowiek i Społeczeństwo t. XXVI, Poznań 2006.

 Sadowski Andrzej, Białystok. Kapitał społeczny mieszkańców miasta, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Białystok 2006.

 Sztompka Piotr, Kuć Marek (red.), Socjologia. Lektury, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.

 Kurczewska Joanna (red.),. Oblicza lokalności. Tradycje i współczesność, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004.

 Putnam R., Demokracja w działaniu, Wydawnictwo „Znak” Kraków 1995.

 Trutkowski C. i S. Mandes, Kapitał społeczny w małych miastach, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca:

 Bieńkowska-Ptasznik Małgorzata, Kazimierz Krzysztofek, Sadowski Andrzej (red.), Obywatelstwo i tożsamość w społeczeństwach zróżnicowanych kulturowo i na pogra¬niczach, T. I i II, Uniwersytet w Białymstoku, Instytut Socjologii, Białystok 2006.

 Maja Biernacka, Kazimierz Krzysztofek, Andrzej Sadowski (red.), Społeczeństwo wielokulturowe. Zagrożenia i nowe wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012.

 Marody, M. (red.), Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, Wyd. Scholar, Warszawa 2007,

 Nowacki G. (red.), Integracja społeczna-między teorią a praktyką, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2008

 Krzyżowski Łukasz i Urbańska Sylwia (red.), Mozaiki przestrzeni transnarodowych. Teorie – metody – zjawiska, Nomos, Kraków 2010.

 Kurczewska J. (red.), Oblicza lokalności. Różnorodność miejsc i czasu, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2006

 Szczepański M., Śliz A. (red.), Obywatel w lokalnej społeczności. Studia i szkice socjologiczne, wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Tychy-Opole 2004

 „Pogranicze. Studia Społeczne”, Wydawnictwo UwB w Białymstoku.

Efekty uczenia się:

W1. Ma wiedzę na temat metodyki pisania pracy magisterskiej. S2_W04, S2_W27

W2. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. S2_W33

W3. Ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej związanej z zagadnieniem społeczności terytorialnych, kulturowych na pograniczach oraz szerzej współczesnego społeczeństwa polskiego oraz potrafi samodzielnie zdefiniować terminy związane z tematyką omawianą na seminarium. S2_W01, S2_W02

U1. Potrafi tworzyć nowe typologie, analizować materiał lub reinterpretować istniejące w odniesieniu do zjawisk i procesów zachodzących we współczesnym społeczeństwie polskim, w tym na pograniczach, jednocześnie potrafiąc formułować własne opinie w stosunku do analizy tych zjawisk i wyciągać wnioski. S2_U01, S2_U07, S2_U17

U2. Potrafi dokonać krytycznej oceny danych potrzebnych do napisania pracy magisterskiej, umie umiejętnie i w oparciu o merytoryczne argumenty dobrać metody badawcze i sposób analizy do konkretnych problemów socjologicznych związanych z pisaną pracą magisterską oraz potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze podejmuje próby ich falsyfikacji, krytycznie odnosząc się do otrzymanych wniosków. S2_U03, S2_U04, S2_U09

U3. Posiada rozszerzone umiejętności merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków z wykorzystaniem poglądów różnych autorów podczas referowania swoje pracy magisterskiej oraz jednocześnie potrafi w sposób twórczy i krytyczny odnosić się do metod i technik badawczych, stosując je do uzyskania odpowiedzi na postawiony problem badawczy . S2_U20, S2_U19, S2_U13

U4. Potrafi przygotować pracę magisterską i zaprezentować swój dorobek naukowy z zakresu problemów współczesnego społeczeństwa polskiego, przestrzegając reguł redakcyjnych i językowych, zasad warsztatowych oraz samodzielnie rozstrzygając dylematy etyczne związane pojawiające się podczas pisania pracy magisterskiej. S2_U22, S2_U25, S2_U11

U5. Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązanie problemu socjologicznego w swojej samodzielnie zaprojektowanej i zrealizowanej pracy magisterskiej w oparciu o posiadaną wiedzę teoretyczną i metodologiczną. S2_U16, S2_U18

K1. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z rzetelnym napisaniem pracy magisterskiej oraz potrafi krytycznie wykorzystywać źródła wiedzy, jednocześnie potrafiąc zaplanować w czasie czynności badawcze . S2_K04, S2_K05, S2_K13

Metody i kryteria oceniania:

• Zajęcia odbywają się w formie seminarium.

• Zajęcia przede wszystkim przygotowują do techniki i redakcji pisania pracy magisterskiej, jej ustrukturyzowania, poprawności językowej, wykładu własnej koncepcji itp.

• W trakcie seminarium prowadzone są dyskusje studentów i prowadzącego na tematy dotyczące tematyki seminaryjnej, omówienia niektórych prac z tego zakresu, polemik.

• Na seminarium każdy student zobowiązany jest do zreferowania jednego tematu niezbędnego, do poprawnej realizacji celu seminarium magisterskiego, w nawiązaniu do swojej pracy magisterskiej.

• Studenci referują kolejne etapy przygotowywania pracy magisterskiej.

• Jeśli student wywiąże się z wyżej wymienionych zadań, ukończy on seminarium z zaliczeniem.

Podstawą zaliczenia końcowego jest przygotowanie rozprawy magisterskiej do onbrony.

Zakres tematów:

Profil studiów:

ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarna

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy.

Dyscyplina i dziedzina nauki: nauki społeczne, socjologia

Rok studiów: I i II, studia II stopnia, sem. I - IV.

Wymagania wstępne:

uczestnik seminarium powinien mieć przyswojone treści z zakresu metod badawczych w socjologii, podstaw socjologii oraz treści z przedmiotu dydaktycznego, który jest najbliższy tematowi pracy magisterskiej.

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

150 godzin seminariów (60 godzin na I roku i 90 na II roku).

Metody dydaktyczne:

• Zajęcia odbywają się w formie seminarium.

• Zajęcia przede wszystkim przygotowują do techniki i redakcji pisania pracy magisterskiej, jej ustrukturyzowania, poprawności językowej, wykładu własnej koncepcji itp.

• W trakcie seminarium prowadzone są dyskusje studentów i prowadzącego na tematy dotyczące tematyki seminaryjnej, omówienia niektórych prac z tego zakresu, polemik.

• Na seminarium każdy student zobowiązany jest do zreferowania jednego tematu niezbędnego, do poprawnej realizacji celu seminarium magisterskiego, w nawiązaniu do swojej pracy magisterskiej.

• Studenci referują kolejne etapy przygotowywania pracy magisterskiej.

Punkty ECTS: 25.

Bilans nakładu pracy studenta: 675 godzin, obejmuje:

udział w seminariach magisterskich: 150 godz.

konsultacje z promotorem: 16 godz.

samodzielna praca studenta: 509 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

Liczba godzin, punkty ECTS.

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 166, 6,15

o charakterze praktycznym: 509, 18,85.

Tematyka badawcza seminarium najogólniej dotyczy problematyki zawartej w obrębie prowadzonych przeze mnie wykładów kursowych z socjologii narodu i grup etnicznych, socjologii wsi i miasta, socjologii pogranicza, oraz społeczeństwa wielokulturowego, ale odniesionej do interpretacji szcze¬gólnych przemian, jakie dokonują się w warunkach tworzenia się społeczeństw pluralistycznych, w tym na europejskich pograniczach na początku XXI wieku.

W ramach seminarium badania będą dotyczyły:

- procesów narodotwórczych na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej ze szczególnym uwzględnieniem pograniczy;

- stosunków narodowościowych w Polsce, Europie Środko¬wej i nie tylko;

- konfliktów etniczno-narodowych w wymiarze narodowym i między-¬ narodowym;

- stosunków interkulturowych, międzyetnicznego współży¬cia;

-kapitału ludzkiego, społecznego, kulturowego, młodości, pogranicza, mieszkańców poszczególnych miast, wsi, społeczności lokalnych, regionalnych;

- kształtowania się i przemian tożsamości lokalnej, regionalnej, narodowej, etnicznej, wsi i miast, poczucie tożsamości europejskiej;

-procesów tworzenia się społeczeństw wielokulturowych w wymiarze regionalnym i transgranicznym;

- studiów nad pograniczami kulturowymi w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem wschodniego pogranicza RP;

-studiów nad Polską Wschodnią jako fenomenem społeczno-kulturowym;

- kierunków pokonywania „zapóźnień kulturowych” na obszarze Wschodniej Polski;

-problemów społecznych wschodniego pogranicza, takich jak: opóźnienia modernizacyjne, kultury peryferyjności, bezrobocie, procesy depopulacyjne, marginalizacja społeczna, tworzenie się społeczeństwa migracyjnego

Metody dydaktyczne:

seminarium.

Referowanie dorobku poszczególnych studentów w zakresie przygotowania rozprawy magisterskiej.

Poszukiwanie Źródeł informacji do prac w postaci: wytworów materialnych, zachowań i ludzkich wypowiedzi.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Andrzej Sadowski 4/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Walter Żelazny 7/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Aleksandra Porankiewicz-Żukowska 5/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Sztop-Rutkowska 5/ szczegóły
5 (brak danych), (sala nieznana)
Konrad Talmont-Kamiński 2/ szczegóły
6 (brak danych), (sala nieznana)
Jan Poleszczuk 5/ szczegóły
7 (brak danych), (sala nieznana)
Mariusz Zemło 1/ szczegóły
8 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Bieńkowska 1/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)