Literatura: |
Wykaz literatury podstawowej
i uzupełniającej
Literatura podstawowa:
Łodziński Sławomir, Równość i różnica, mniejszości narodowe w porządku demok¬ratycznym w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, War¬sza¬wa 2005.
Budyta-Budzyńska Małgorzata, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
Billig Michael, Banalny nacjonalizm, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008.
Mucha Janusz, Oblicza etniczności. Studia teoretyczne i empiryczne, Zakład Wydaw¬niczy „Nomos”, Kraków 2005.
Jałowiecki Bohdan, Szczepański Marek, Rozwój lokalny i regionalny w perspektywie socjologicznej, Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych w Tychach. Podręczniki akademickie, Tychy 2002.
Jałowiecki Bogdan, Szczepański Marek, Miasto i przestrzeń w oglądzie socjolo¬gicz¬nym, Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2002.
Gorlach Krzysztof, Socjologia obszarów wiejskich. Problemy i perspektywy, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004.
Golka Marian (red.), Kłopoty z tożsamością, Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Człowiek i Społeczeństwo t. XXVI, Poznań 2006.
Sadowski Andrzej, Białystok. Kapitał społeczny mieszkańców miasta, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Białystok 2006.
Sztompka Piotr, Kuć Marek (red.), Socjologia. Lektury, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.
Kurczewska Joanna (red.),. Oblicza lokalności. Tradycje i współczesność, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004.
Putnam R., Demokracja w działaniu, Wydawnictwo „Znak” Kraków 1995.
Trutkowski C. i S. Mandes, Kapitał społeczny w małych miastach, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2005.
Literatura uzupełniająca:
Bieńkowska-Ptasznik Małgorzata, Kazimierz Krzysztofek, Sadowski Andrzej (red.), Obywatelstwo i tożsamość w społeczeństwach zróżnicowanych kulturowo i na pogra¬niczach, T. I i II, Uniwersytet w Białymstoku, Instytut Socjologii, Białystok 2006.
Maja Biernacka, Kazimierz Krzysztofek, Andrzej Sadowski (red.), Społeczeństwo wielokulturowe. Zagrożenia i nowe wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012.
Marody, M. (red.), Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, Wyd. Scholar, Warszawa 2007,
Nowacki G. (red.), Integracja społeczna-między teorią a praktyką, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2008
Krzyżowski Łukasz i Urbańska Sylwia (red.), Mozaiki przestrzeni transnarodowych. Teorie – metody – zjawiska, Nomos, Kraków 2010.
Kurczewska J. (red.), Oblicza lokalności. Różnorodność miejsc i czasu, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2006
Szczepański M., Śliz A. (red.), Obywatel w lokalnej społeczności. Studia i szkice socjologiczne, wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Tychy-Opole 2004
„Pogranicze. Studia Społeczne”, Wydawnictwo UwB w Białymstoku.
|
Efekty uczenia się: |
W1. Ma wiedzę na temat metodyki pisania pracy magisterskiej. S2_W04, S2_W27
W2. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. S2_W33
W3. Ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej związanej z zagadnieniem społeczności terytorialnych, kulturowych na pograniczach oraz szerzej współczesnego społeczeństwa polskiego oraz potrafi samodzielnie zdefiniować terminy związane z tematyką omawianą na seminarium. S2_W01, S2_W02
U1. Potrafi tworzyć nowe typologie, analizować materiał lub reinterpretować istniejące w odniesieniu do zjawisk i procesów zachodzących we współczesnym społeczeństwie polskim, w tym na pograniczach, jednocześnie potrafiąc formułować własne opinie w stosunku do analizy tych zjawisk i wyciągać wnioski. S2_U01, S2_U07, S2_U17
U2. Potrafi dokonać krytycznej oceny danych potrzebnych do napisania pracy magisterskiej, umie umiejętnie i w oparciu o merytoryczne argumenty dobrać metody badawcze i sposób analizy do konkretnych problemów socjologicznych związanych z pisaną pracą magisterską oraz potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze podejmuje próby ich falsyfikacji, krytycznie odnosząc się do otrzymanych wniosków. S2_U03, S2_U04, S2_U09
U3. Posiada rozszerzone umiejętności merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków z wykorzystaniem poglądów różnych autorów podczas referowania swoje pracy magisterskiej oraz jednocześnie potrafi w sposób twórczy i krytyczny odnosić się do metod i technik badawczych, stosując je do uzyskania odpowiedzi na postawiony problem badawczy . S2_U20, S2_U19, S2_U13
U4. Potrafi przygotować pracę magisterską i zaprezentować swój dorobek naukowy z zakresu problemów współczesnego społeczeństwa polskiego, przestrzegając reguł redakcyjnych i językowych, zasad warsztatowych oraz samodzielnie rozstrzygając dylematy etyczne związane pojawiające się podczas pisania pracy magisterskiej. S2_U22, S2_U25, S2_U11
U5. Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązanie problemu socjologicznego w swojej samodzielnie zaprojektowanej i zrealizowanej pracy magisterskiej w oparciu o posiadaną wiedzę teoretyczną i metodologiczną. S2_U16, S2_U18
K1. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z rzetelnym napisaniem pracy magisterskiej oraz potrafi krytycznie wykorzystywać źródła wiedzy, jednocześnie potrafiąc zaplanować w czasie czynności badawcze . S2_K04, S2_K05, S2_K13
|
Zakres tematów: |
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarna
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy.
Dyscyplina i dziedzina nauki: nauki społeczne, socjologia
Rok studiów: I i II, studia II stopnia, sem. I - IV.
Wymagania wstępne:
uczestnik seminarium powinien mieć przyswojone treści z zakresu metod badawczych w socjologii, podstaw socjologii oraz treści z przedmiotu dydaktycznego, który jest najbliższy tematowi pracy magisterskiej.
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
150 godzin seminariów (60 godzin na I roku i 90 na II roku).
Metody dydaktyczne:
• Zajęcia odbywają się w formie seminarium.
• Zajęcia przede wszystkim przygotowują do techniki i redakcji pisania pracy magisterskiej, jej ustrukturyzowania, poprawności językowej, wykładu własnej koncepcji itp.
• W trakcie seminarium prowadzone są dyskusje studentów i prowadzącego na tematy dotyczące tematyki seminaryjnej, omówienia niektórych prac z tego zakresu, polemik.
• Na seminarium każdy student zobowiązany jest do zreferowania jednego tematu niezbędnego, do poprawnej realizacji celu seminarium magisterskiego, w nawiązaniu do swojej pracy magisterskiej.
• Studenci referują kolejne etapy przygotowywania pracy magisterskiej.
Punkty ECTS: 25.
Bilans nakładu pracy studenta: 675 godzin, obejmuje:
udział w seminariach magisterskich: 150 godz.
konsultacje z promotorem: 16 godz.
samodzielna praca studenta: 509 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
Liczba godzin, punkty ECTS.
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 166, 6,15
o charakterze praktycznym: 509, 18,85.
Tematyka badawcza seminarium najogólniej dotyczy problematyki zawartej w obrębie prowadzonych przeze mnie wykładów kursowych z socjologii narodu i grup etnicznych, socjologii wsi i miasta, socjologii pogranicza, oraz społeczeństwa wielokulturowego, ale odniesionej do interpretacji szcze¬gólnych przemian, jakie dokonują się w warunkach tworzenia się społeczeństw pluralistycznych, w tym na europejskich pograniczach na początku XXI wieku.
W ramach seminarium badania będą dotyczyły:
- procesów narodotwórczych na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej ze szczególnym uwzględnieniem pograniczy;
- stosunków narodowościowych w Polsce, Europie Środko¬wej i nie tylko;
- konfliktów etniczno-narodowych w wymiarze narodowym i między-¬ narodowym;
- stosunków interkulturowych, międzyetnicznego współży¬cia;
-kapitału ludzkiego, społecznego, kulturowego, młodości, pogranicza, mieszkańców poszczególnych miast, wsi, społeczności lokalnych, regionalnych;
- kształtowania się i przemian tożsamości lokalnej, regionalnej, narodowej, etnicznej, wsi i miast, poczucie tożsamości europejskiej;
-procesów tworzenia się społeczeństw wielokulturowych w wymiarze regionalnym i transgranicznym;
- studiów nad pograniczami kulturowymi w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem wschodniego pogranicza RP;
-studiów nad Polską Wschodnią jako fenomenem społeczno-kulturowym;
- kierunków pokonywania „zapóźnień kulturowych” na obszarze Wschodniej Polski;
-problemów społecznych wschodniego pogranicza, takich jak: opóźnienia modernizacyjne, kultury peryferyjności, bezrobocie, procesy depopulacyjne, marginalizacja społeczna, tworzenie się społeczeństwa migracyjnego
|