Technologia informacyjna 380-OS1-1TIN
Laboratorium (LAB)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Efekty uczenia się: |
Wiedza • Student posiada podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie technik informatycznych oraz potrafi zastosować technologię informacyjną zgodnie z zasadami efektywnej i bezpiecznej pracy dydaktycznej oraz przedstawić dziecku urządzenia techniczne. (test sprawdzający na platformie Blackboard) Umiejętności • Student potrafi wykorzystać technologię informacyjną w procesie edukacji tworząc scenariusze zajęć, przygotowując materiały edukacyjne (ćwiczenia praktyczne) • Student posiada znajomość edytora tekstu, (ćwiczenia praktyczne) • Student posiada znajomość arkusza kalkulacyjnego, (ćwiczenia praktyczne) • Student posiada znajomość grafiki prezentacyjnej, (ćwiczenia praktyczne) •Student korzysta z usług w sieciach informatycznych, pozyskując i przetwarzając informacje, w języku rodzimym i obcym (ćwiczenia praktyczne) Kompetencje społeczne • Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w pracy z uczniami oraz ma świadomość potrzeby ciągłego samorozwoju w zakresie technologii informacyjnych. • Stosuje zasady etyki w korzystaniu z mediów oraz potrafi zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów multimedialnych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę przy 100% obecności na zajęciach. Student nieobecności odpracowuje na konsultacjach. Zaliczenia poprzez ćwiczenia praktyczne. Zaliczenie następuje przy wykonaniu ćwiczeń praktycznych w następujących proporcjach 00,00% - 50,99% niedostateczny 51,00% - 65,99% dostateczny 66,00% - 74,99% dostateczny plus 75,00% - 81,99% dobry 82,00% - 89,99% dobry plus 90,00% - 100,0% bardzo dobry |
||
Zakres tematów: |
Zajęcia organizacyjne i zapoznanie z platformą e-lerningową: • przedstawienie zasad BHP, programu zajęć, podstaw zaliczenia, • omówienie zasad korzystania ze wspólnego konta grupy , • przygotowanie komputera do efektywnej i bezpiecznej pracy, • komunikacja – poczta elektroniczna, • cechy i formy zdalnego nauczania na przykładzie platformy e-learningowej Blackboard, usłudze Office 365 - https://portal.office.com. Zagadnienia prawne technologii informacyjnych i ochrona danych: • zagadnienia bezpieczeństwa i ochrony danych, • prawa autorskie, • typy licencji oprogramowania • piractwo komputerowe a własność intelektualnych, • modele dystrybucji i ochrony treści w nowych mediach, Technika informatyczna (IT) a technologia informacyjna (ICT): • rozumienie pojęcia: technologie informacyjne i komunikacyjne, • społeczeństwo informacyjne, • zasady cyfrowej reprezentacji świata (cyberprzestrzeń i cyberśrodowisko), • między „realem” a „wirtualem”, • baza danych i hipertekst jako nowe struktury organizacji treści. Edytor tekstu – Microsoft Word: • formatowanie czcionek, akapitów i stron; • tworzenie tabel i kolumn oraz sposoby ich formatowania; • szablony, style (tworzenie nowego stylu, modyfikacja stylów, zarządzanie stylami, i tworzenie i wykorzystywanie stylów akapitowych); • zakładki i odsyłacze (możliwości i zastosowanie w praktyce, tworzenie i usuwanie zakładek, wstawianie odsyłaczy); • spisy treści (możliwości i zastosowanie w praktyce, tworzenie i modyfikacja spisów treści, aktualizacja spisów treści); • wstawianie plików do dokumentu (wstawianie grafiki do dokumentu Word oraz jej formatowanie); • korespondencja seryjna; • tworzenie dokumentu głównego (definiowanie źródła danych, definiowanie pól korespondencji seryjnej, opcje scalania danych); • paski narzędzi (zarządzanie paskami narzędziowymi m.in. przenoszenie między szablonami i dokumentami); • podział dokumentu na sekcje (wymuszanie podziału na strony sugerowane alternatywy podziału stron, znaki końca strony i sekcji); • praca z dużymi dokumentami (praca magisterska: tworzenie przypisów, nagłówka i stopek, wstawianie numerów stron, automatyczny spis treści); • praca grupowa (śledzenie zmian, komentarze); • zarządzanie dokumentami (zabezpieczenia dokumentów hasłami, zastosowanie podsumowania w dokumentach). Arkusz kalkulacyjny - Microsoft Excel: • wprowadzanie formuł, kopiowanie, formatowanie, wykresy podstawy, drukowanie, adresy względne i bezwzględne, znajdź / zamień, formatowanie warunkowe, funkcje podstawy, filtr, blokowanie okienek / podział okienek, tryb zgodności, • tabela, operacje na wielu arkuszach, często używane wzory, skróty klawiszowe, śledzenie odwołania, raporty, formularze, • tworzenie arkusza zbiorczego i powiązanie arkuszy ze sobą w jednym zeszycie, • tworzenie i formatowanie wykresów na podstawie wskazanego arkusza, • tabele i wykresy przestawne, analiza danych z tabeli, • sprawdzanie poprawności, analiza danych. Grafika prezentacyjna - Microsoft Power Point: • zasady tworzenia prezentacji multimedialnej i wykonywanie własnej prezentacji, • zastosowanie szablonów i modyfikowanie wzorca slajdu, • wzorce (slajdu, konspektu, materiałów, stron notatek) • slajdy tekstowe (wprowadzanie tekstu, dodawanie obszarów tekstowych, działania na polach tekstowych, formatowanie tekstu w obszarach tekstowych) • slajdy z tabelami - zaznaczanie elementów tabeli, formatowanie tabeli • slajdy zawierające wykresy (podstawowe wiadomości o wykresach, wprowadzanie danych, wybór rodzaju wykresu, formatowanie wykresów) • schematy organizacyjne (wprowadzanie tekstu do bloków, wstawianie i usuwanie bloków, formatowanie bloków w schemacie organizacyjnym, • obiekty graficzne w prezentacji (galeria ClipArt, obiekty graficzne WordArt) • animacje i dźwięki w prezentacji, wykorzystanie efektów specjalnych • sterowanie prezentacją ręczne i automatyczne. • prezentacje interaktywne z wykorzystaniem rozgałęzienia do innych slajdów(hiperłącza) • drukowanie prezentacji • Prezi jako alternatywa dla Power Pointa Podsumowanie i wystawienie ocen |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody: pogadanka, dyskusja, praca online, ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, projekt; Zaliczenie na ocenę (sprawdzenie praktycznych umiejętności posługiwania się ICT) |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 12:00 - 13:30,
sala A111 |
Piotr Remża | 14/ |
szczegóły![]() |
2 |
każda środa, 15:30 - 17:00,
sala A111 |
Piotr Remża | 15/ |
szczegóły![]() |
3 |
każdy poniedziałek, 10:15 - 11:45,
sala A111 |
Piotr Remża | 14/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.