Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek,
2. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.
3. Jopkiewicz A., Suliga E., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom -
Kielce 2005.
4. Świderska M., Budzyńska – Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno –
Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2008.
5. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wydawnictwo PWN,
Warszawa 2010, 2012.
Literatura uzupełniająca:
1. Błeszyński J., Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala oceny zachowań autystycznych, Harmonia
Universalis, Gdańsk 2011.
2. Balejko A., Test nazywania : diagnoza i terapia osób z zaburzeniami mowy : afazja / dysfazja, alalia / dyslalia, anartria / dysartria,
aleksja / dysleksja, Wydawnictwo Akademickie, Białystok 2005.
3.Jundziłł E., Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2003.
4. Kaczmarek B., Markiewicz K., Orzechowski S.(red.), Nowe wyzwania w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-
Skłodowskiej, Lublin 2001.
5.Kaufman R. K., Autyzm - przełom w podejściu. Program SON-RISE, który pomógł rodzinom na całym świecie, przeł. Składanowski K.,
Vivante, Białystok 2016.
6. Keudel H., Capelle B., Choroby wieku dziecięcego, przeł. Adamus P.,Wydawnictwo Olesiejuk, Warszawa 2011.
7. Kliszcz, J., Psychologia potrzeb osób starszych : potrzeby psychospołeczne po 65. roku życia, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2019.
8. Komorowska-Pudło M., Seksualność młodzieży przełomu XX i XXI wieku, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013.
9. Milewski St., Kuczkowski J., Kaczorowska-Bray K. (red.), Biomedyczne podstawy logopedii, Harmonia Universalis, Gdańsk 2014.
10. Pang D., Newson T., Budd Ch., Gardiner M. Pediatria, przeł. Tomaszewski M., Elsevier Urban &Partner, Wrocław 2007.
11. Pisula E., Danielewicz D. (red.), Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.
12. Preißmann Ch., Zespół Aspergera. Jak z nim żyć. Jak pomagać. Jak prowadzić terapię, przeł. Arentewicz J., GWP, Gdańsk 2012.
13. Stępień A., Profilaktyka zdrowia seksualnego i zapobiegania wczesnej ciąży w środowisku szkolnym, [w:] Marek F., Śliwa S. (red.), W
poszukiwaniu optymalnych oddziaływań pedagogicznych w środowisku lokalnym, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu,
Opole 2011.
14. Święcicka M., Dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi, Centrum Metodyczne Pomocy Psychychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa
Edukacji Narodowej, Warszawa 1996.
15. Tarkowski Z., Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy, Harmonia Universalis, Gdańsk 2016.
16. Winczura B., Dziecko z autyzmem: terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
17. Winter M., Zespól Aspergera. co nauczyciel wiedzieć powinien, przeł. Niezgoda E., Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2006.
18. Wolański N., Ekologia człowieka. Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze, t.1, Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa 2012.
19. Wolański N., Ekologia człowieka. Ewolucja i dostosowanie biokulturowe, t.2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
20. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2012.
21. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, PWN, Warszawa 2017.
22. Artykuły wybrane przez Studentów.
|
Zakres tematów: |
ĆWICZENIA:
1. Wprowadzenie podstawowych pojęć.
2. Prezentacja filmu „Życie przed życiem”
3. Rozwój fizyczny i motoryczny człowieka
-charakterystyka rozwoju fizycznego
i motorycznego,
- przebieg rozwoju motorycznego w ontogenezie,
- rozwój motoryczny ,a zabawa,
- usprawnianie rozwoju motorycznego dziecka
4. Rozwój układu nerwowego i narządów zmysłu a biologiczne mechanizmy procesu uczenia się
- podstawowe informacje o budowie i funkcji układu nerwowego
- zmiany w układzie nerwowym w ontogenezie,
- znaczenie wzroku i słuchu w procesie uczenia się,
- przejawy, rodzaje i sposoby uczenia się,
- fizjologiczne podłoże emocji
5. Odżywianie dziecka a jego rozwój
- żywienie niemowląt
- kroki rozszerzania diety
- rola aktywności ruchowej w rozwoju dziecka a pobieranie pokarmu
- dziecko niejadek, a neofobia żywieniowa, AFRID
6-7. Potrzeby człowieka w kontekście jego rozwoju
- rozumienie pojęcia potrzeba, potrzeba psychiczna,
- klasyfikacja potrzeb/hierarchia potrzeb wg A. Maslowa –odniesienie do poszczególnych etapów rozwoju człowieka
-konsekwencje nie zaspokajania potrzeb
- prezentacja krótkich referatów przez studentów
8. Utrwalenie wiadomości. Powtórzenie - podsumowanie zajęć w pierwszym semestrze
9. Rozwój seksualny dzieci i młodzieży
- podstawowe pojęcia: płeć, seksualność człowieka, dojrzałość seksualna
- przebieg rozwoju psychoseksualnego,
- zachowania seksualne w dzieciństwie i okresie dojrzewania,
- ryzykowne zachowania seksualne młodzieży i zapobieganie im,
- metody antykoncepcyjne : czy warto mówić młodzieży o metodach zapobiegania ciąży?
- profilaktyka zakażeń HIV
10. Zjawiska fizjopatologii rozwoju (zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży)
- podstawowe definicje,
- przyczyny zaburzeń,
- zaburzenia neurohormonalne, somatyczne, układu ruchu.
11-12. Wybrane zaburzenia utrudniające funkcjonowanie dziecka w rodzinie, w przedszkolu, w szkole
- całościowe zaburzenia rozwoju (spektrum autyzmu, czyli ASD),
- ADHD - sygnały, które mogą zaniepokoić rodziców, nauczycieli,
13. Choroba przewlekła dziecka-wyzwaniem dla rodziny i szkoły
- definicja choroby przewlekłej,
- przykłady chorób przewlekłych (cukrzyca, epilepsja, choroby nowotworowe),
- wielokierunkowe oddziaływania na rzecz rodzin z dzieckiem przewlekle chorym.
14. Powtórzenie treści omówionych w semestrze zimowym i letnim, omówienie zagadnień do kolokwium
15. Kolokwium pisemne.
|