Literatura: |
Literatura podstawowa:
B. Way, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1995,
M. B. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Warszawa 2003,
M. Gudro, Przygoda z dramą, Wrocław 1994,
S. Stankiewicz, K. Tomczak, Psychodrama w psychoterapii, Sopot 2012 .
E. Roine, Psychodrama, czyli jak grać główną rolę w swoim życiu, Opole 1994,
K. Horney, Nowe drogi w psychoanalizie, Warszawa 1987,
K. Pankowska, Drama – zabawa i myślenie, Warszawa 1990,
K. Pankowska ,Edukacja przez dramę, Warszawa 1997,
W. Pelasińska, Ekspresja, jej wartość i potrzeba, Warszawa1983
K. Hogan, Sztuka porozumiewania się, Warszawa 2002
K. Hogan, Sztuka skutecznego porozumiewania się, Warszawa 2002
A. Aichinger, W. Holl, Psychodrama. Terapia grupowa z dziećmi, Kielce1999.
Literatura uzupełniająca:
J. Pichalska, E. Świderska, A. Dziedzic, Drama na lekcjach języka polskiego, Warszawa 1994
K. Pankowska, Pedagogika dramy, Warszawa 1996,
T. Lewandowska-Kidoń, Drama w kształceniu pedagogicznym, Lublin 2001,
P.Thomson, Sposoby komunikacji interpersonalnej, Poznań 1998,
R. Fisher – W.Ury, Dochodząc do tak, Warszawa 1990,
J.Rojewska, Grupa bawi się i pracuje, CzęśćII, Wrocław 2000,
S.Chełpa, T.Witkowski, Psychologia konfliktów, Warszawa 1995,
S.I.Buchalter, Terapia sztuką, Poznań 2006,
S.Bowkett, Wyobraź sobie,że…,Warszawa 2000.
|
Zakres tematów: |
1. Rozumienie dramy i pojęć pokrewnych. Przegląd współczesnych teorii dramy. 2. Różnice między dramą ,psychodramą a teatrem.
3. Zabawa i teatr jako źródła dramy – fikcja osoby, sytuacji przedmiotu.
4. Elementy form teatralnych w dramie ( skupienie, metafora, napięcie , kontrasty, symboliczne przedmioty, czas, przestrzeń , rola). Dramowe przedstawienie improwizowane (w oparciu o fragment baśni).
5. Teoriopoznawcze przesłanki zastosowania dramy w edukacji; teoretycy dramy i główni popularyzatorzy metody.
6. Cele dramy ( wychowawczy, terapeutyczny, kreatywny, inspirujący, komunikacyjny, integrujący, indywidualizujący). Przykład zastosowania metody w edukacji – temat: Postawy wychowawcze wg Marii Ziemskiej
7. Struktura zajęć prowadzonych metodą dramy. Przykłady ćwiczeń integrujących i podnoszących poziom spontaniczności w grupie.
8. Etapy przygotowania dramy i podstawowe typy ról, które prowadzący może wybrać dla siebie.
9. Techniki dramy.
10. Metody aktywizujące w kształceniu studentów.
11. Technika pięciu poziomów zrozumienia i świadomości, ułatwiająca głębsze poznanie odgrywanej roli opracowana przez D. Heathcote.
12. Wykorzystanie mitów różnych kultur w edukacji i terapii.
13. Drama społeczna.
14. Improwizacja (określenie warunków improwizacji; konflikt istotą dramy).
15. Wykorzystanie technik dramy w treningu porozumienia bez przemocy.
|