Diagnoza rodziny 380-ZS1-3AIY
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: *E.Jarosz, E.Wysocka: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006. *J.Nikitorowicz, K.Sawicki, T.Bajkowski (red.):Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko 2003 *T.Bajkowski,K.Sawicki,U.Namiotko: Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości. W-wa 2014. *S.Badora, P.Maciaszczyk, M.Piątek (red.):Pedagogika opiekuńcza wobec problemów rodziny i możliwości jej wspierania. Tarnobrzeg 2014. *K. Stemplewska-Żakowicz, Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencje profesjonalne. Gdańsk 2013. *E. Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna.Kraków 2013. *A K. Duraj-Nowakowa, U. Gruca-Miąsik. Rodzina, diagnoza, profilaktyka i wsparcie. Rzeszów 2009. *E. Jarosz, Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2004. *E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa 2008. *B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków 2011. *Wojnarska, Diagnostyka resocjalizacyjna. Lublin 2010. *K. Duraj-Nowakowa, U. Gruca-Miąsik. Rodzina, diagnoza, profilaktyka i wsparcie. Rzeszów 2009. *M.Deptuła (red.): Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz 2005. * M.Deptuła (red.): Diagnostyka profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz 2006. *M.Stierlin,I.Rucker-Embden, NWetzel,M.Wirsching: Pierwszy wywiad z rodziną. Gdańsk 1999. *M.Karwowska-Struczyk, W.Hajnicz: Obserwacja w poznaniu dziecka, Warszawa 1998 . *Z.Skorny: Metody badań i diagnostyka pedagogiczna.. *R.Fleck_Bangart:O czym mówią rysunki dziecka. Kielce 2001. *A.Frydrychowicz: Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996. *P.Wallon,A.Cambier,DEngelhart: Rysunek rodziny. W-wa 1993 *H.Sęk: Metody projekcyjne w psychologii dzieci i młodzieży. Warszawa 1986. Literatura uzupełniająca: *R.Goodman, S. Scott :Psychiatria dzieci i młodzieży. Wrocław 2000 *L.Cierpiałkowska :Koncepcje interakcyjne i systemowe oraz ich znaczenie dla psychologii klinicznej. W: H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna (t. 1, s. 132-152). Warszawa 2005 *http://psychologiczny.eu/zaburzenia-psychosomatyczne-u-dzieci/ *B.Niemierko: Diagnostyka edukacyjna podręcznik akademicki . 2009. *S.Badora, B.Czeredrecka,D.Marzec: Rodzina i formy jej wspomagania. Kraków 2001. *D.Rybczyńska (red.):Ciągłość i zmiana w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Kraków 2003. *A.Ładyżyński (red.): Pedagogika rodziny – in statu nascendi czy uznana subdyscyplina? Wrocław 2012. *A.Rejzner (red.): Przemoc i agresja w szkole próby rozwiązania problemu. Warszawa 2008. *L.Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2005. *S.Gerstman: Rozmowa i wywiad w psychologii. Warszawa 1974. *Gerald D.Oster. P.Gould: Rysunek w psychoterapii. Gdańsk 2003. *M.Braun-Gałkowska: Metody projekcyjne. *J.Rembowski: Metody projekcyjne w psychologii dzieci i młodzieży. Warszawa 198. *M.Stasiakiewicz, T.Szustrowa: Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych. Warszawa 1989. *S. Palka , Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998 *T.Pilch: Zasady badań pedagogicznych. W-wa 1998 *D. Wosik-Kawali, T. Zubrzycka-Maciąg, Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. Kraków 2011. *B. Skałbania, Poradnictwo pedagogiczne. Kraków 2009. *A.Kozłowska: Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000. *A.Kozłowska: Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego. Warszawa2000. *M.Święcicka: Dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi. Warszawa 1996. *M.B.Pecyna: Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka. Warszawa 1998. *G.Poraj, J.Rostowski (red.):Zagrożenia życia rodzinnego, 2003. *J.Mazur: Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość. Warszawa 2002. *V.Satir: Terapia rodziny. Teoria i praktyka. Gdańsk 2000. *J.U.Lis: Solo, ale w ostrogach: poradnik dla samotnych rodziców, 2012. *H.Cudak: Zagrożenia emocjonalne i społeczne dzieci z rodzin rozwiedzionych, 2010. *E.Jarosz: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice 2001. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: *ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach/ K_W06/ *ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej/ K_W16/ Umiejętności: *potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej i resocjalizacyjnej/ K_U01/ *potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej względem rodziny/ K_U03/ Kompetencje społeczne: *ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia/ K_K01/ *jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne wobec rodziny i jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie/ K_K07/ *weryfikacja efektów uczenia się -praca pisemna-diagnoza rodziny |
||
Metody i kryteria oceniania: |
- Aktywność - Obecność na zajęciach - Praca w grupach - Praca pisemna-diagnoza przypadku- rodziny Warunki zaliczenia przedmiotu: Do zaliczenia ćwiczeń może podejść student, który uczestniczył w zajęciach (zajęcia odbywają się w sali lub on-line). Absencje należy zaliczyć ustnie podczas konsultacji nauczyciela prowadzącego. Możliwy jest regularny kontakt mailowy. |
||
Zakres tematów: |
-Usystematyzowanie podstawowej wiedzy z zakresu diagnozy psychopedagogicznej. -Diagnoza holistyczna. -Schemat procesu poznania diagnostycznego. -Podstawowe zasady diagnozy psychopedagogicznej. -Opór jako przejaw zaburzeń w kontakcie diagnostycznym. -Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny. -Kryzysy w cyklu życia rodziny. -Zaburzenia zachowania u dziecka a życie rodziny. -Cechy rodzin psychosomatycznych /za S.Minuchinem/. -Gromadzenie danych badawczych niezbędnych do sformułowania trafnej diagnozy środowiska rodzinnego /obserwacja, wywiad, rozmowa, analiza wytworów pracy/. -Techniki projekcyjne w diagnozowaniu sytuacji rodzinnej. -Sytuacja dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej- diagnoza. -Problemy rodziny a rola osoby niosącej pomoc, wsparcie /pracownik socjalny, asystent rodziny, mediator, terapeuta, pedagog, psychoterapeuta/. -Instytucje diagnozujące problemy rodziny. |
||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja -burza mózgów -praca w grupach/diagnozy przypadków -prezentacje -praca z tekstem |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 19:00 - 20:30,
sala A105 |
Agnieszka Sołbut | 22/ |
szczegóły![]() |
2 |
każdy czwartek, 17:15 - 18:45,
sala A110 |
Agnieszka Sołbut | 23/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.