Literatura: |
Colman A. M., Słownik Psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Jedliński K., Trening interpersonalny, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa 2008 lub 2011.
Mellibruda J., Ja – Ty – My. Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich. Nasza Księgarnia, Warszawa 1986.
Zaborowski Z., Trening interpersonalny. Podstawy teoretyczne – procesy - techniki, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 1997.
Egan, G., Twarzą w twarz: Uczestnictwo w grupowym treningu psychologicznym i rozwój interpersonalny, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
Johnson S, Umiejętności interpersonalne samorealizacja, J.Santorski & Spółka Warszawa 1998.
Zaborowski Z, Trening interpersonalny, Ossolineum, Wrocław 1985.
Literatura uzupełniająca:
Praszkier R., Różycki A., Bliskie spotkania; rzecz o treningu grupowym, Warszawa 1983
Baer U., Gry dyskusyjne, Wydawnictwo Klanza, Lublin 2000.
|
Efekty uczenia się: |
1. Student ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, kompetencji interpersonalnych istotnych z perspektywy przyszłej pracy związanej z planowaniem i realizowaniem oddziaływań resocjalizacyjnych K_W08
2. Student ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju K_W18
3. Student ma rozwinięte umiejętności, kompetencje interpersonalne, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów K_U07
4. Student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności korekcyjno - naprawczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań resocjalizacyjnych K_U12
5. Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej w swojej działalności resocjalizacyjne K_K04
|
Zakres tematów: |
• Komunikacja interpersonalna – poziomy komunikacji, formy, bariery komunikacyjne, sposoby poprawy komunikacji międzyludzkiej.
• Komunikacja niewerbalna – jej właściwości i funkcje.
• Ja -Ty - umiejętności interpersonalne niezbędne w procesie komunikacyjnym.
• Style zachowań komunikacyjnych –zachowania asertywne i nieasertywne.
• Konstruktywne wyrażanie pochwał, krytyki oraz pozytywnych i negatywnych uczuć.
• Asertywne odmawianie, wyrażanie próśb i wydawanie poleceń.
• Asertywna wymiana poglądów i przyjmowanie opinii na nasz temat.
• Konflikt interpersonalny i strategie radzenia sobie z nim.
• Proces dochodzenia do porozumienia – podstawy negocjacji, przełamywanie barier w procesie porozumiewania się.
|
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne, dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna.
|