Poradnictwo zawodowe 380-SS1-3AHR
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bańka A., Zawodoznawstwo doradztwo zawodowe pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym. Poznań 1995. 2. Bednarczyk H., Figurski J., Żurek M.(red.), Pedagogika pracy. Doradztwo zawodowe. Radom 2006. 3. Dołęga-Herzog H., Rosalska M., Wykorzystanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2014. 4. Dominiak T., Etyka pracownika socjalnego w działaniu: Ethos i profesjonalizm, „Praca Socjalna” 1/2005. 5. Drabik-Podgórna V., Innowacja edukacyjna w poradnictwie zawodowym. Aplikacja rozwiązań francuskich. Kraków 2005. 6. Drabik-Podgórna V. (red.), Poradnictwo między etyką a techniką. Kraków 2007. 7. Drogosz-Zabłocka, E., Trzeciak, W. (red.), Model zintegrowanego poradnictwa zawodowego. Nowe problemy i zadania. Warszawa 2001. 8. Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego. Kraków 2005. 9. Kukla D., Bednarczyk Ł., Poradnictwo zawodowe dla osób z grupy szczególnego ryzyka. Warszawa 2010. 10. Olech A., Etos zawodowy pracowników socjalnych. Wartości, normy, dylematy etyczne, Katowice 2006. 11. Parzęcki R., Symela K., Zawadzki B., Orientacja i Poradnictwo zawodowe. Materiały informacyjno-metodyczne. Radom 1995. 12. Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy, Warszawa 2012. 13. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M, Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa 2006. 14. Tokarz J, „Rynek pracy a osoby bezrobotne. 50+ - bariery i szanse". Warszawa (materiały konferencyjne). 15. Wojtasik B., Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa. Warszawa 1993. 16. Wojtasik B., Poradnictwo zawodowe [w:] Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. IV. Warszawa 2005. 17. Wołk Z., Całożyciowe poradnictwo zawodowe. Zielona Góra 2007. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. ABC poradnictwa zawodowego w szkole. Praca zbiorowa, Koweziu, Warszawa 2008 2. Chojnacki W., Balasiewicz A., Człowiek w nowoczesnej organizacji. Wybrane problemy doradztwa i zawodowego i personalnego. Toruń 2005. 3. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany porado znawczego dyskursu. Podręcznik akademicki. Warszawa 2004. 4. Kołaczek B., Dyskryminacja kobiet w zatrudnieniu. „Polityka Społeczna" 2009 nr 5-6. 5. Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Warszawa 2003. 6. Skłodowski H. (red.), Psychologiczna problematyka doradztwa zawodowego. Materiały do studiowania. Tom I i II. Łódź 2005. 7. Stopińska - Pająk A. (red.), Edukacja dorosłych. Doradca zawodowy. Rynek pracy. Warszawa 2006. |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W04 Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu pomocy społecznej w Polsce i Unii Europejskie; Sposób weryfikacji efektu: dyskusja, praca w grupach, kolokwium. K_W08 Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami; Sposób weryfikacji efektu: praca w grupach, kolokwium. K_W12 Student jest wyposażony w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego świata; posiada wiedzę z obszaru prawa, ekonomii, nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie pracy socjalnej w Polsce; Sposób weryfikacji efektu: dyskusja podczas zajęć, kolokwium. UMIEJĘTNOŚCI K_U15 Student potrafi wspomagać rozwój człowieka przez wyzwalanie jego własnych sił rozwojowych oraz możliwości; potrafi rozwijać w bezpośrednim środowisku warunki wielostronnej, korzystnej aktywności społecznej; Sposób weryfikacji efektu: praca w parach/w grupach; gry symulacyjne; praca z tekstem. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; Sposób weryfikacji efektu: dyskusja prowadzona podczas zajęć, praca w grupach podczas zajęć; konsultacje. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: - uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium; - obecność na ćwiczeniach; - znajomość wybranych fragmentów lektur podstawowych; - aktywność. Formą końcowego zaliczenia ćwiczeń jest kolokwium (zaliczenie na ocenę) – pytania mieszane: zamknięte i półotwarte. Dodatkowo na ocenę końcową wpływa liczba zdobytych punktów za aktywność na zajęciach w ciągu całego semestru. 51% punktów uzyskanych przez studenta w trakcie trwania semestru oraz z kolokwium zaliczeniowego (łącznie) jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z ćwiczeń z przedmiotu Poradnictwo zawodowe. Dopuszczalna liczba godzin nieobecności studenta na zajęciach, która nie wymaga zaliczenia podczas indywidualnych konsultacji oraz nie wpływa na ocenę końcową z ćwiczeń – jedne ćwiczenia [2 godz.]. |
||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w problematykę poradnictwa zawodowego. [2h] 2. Cele, zadania oraz rodzaje poradnictwa zawodowego. [2h] 3. Osoba doradcy zawodowego - wiedza, kompetencje, umiejętności. [2h] 4. Metody i techniki pracy stosowane w poradnictwie zawodowym. [2h] 5. Budowanie kariery zawodowej. Fazy rozwoju zawodowego. Gra symulacyjna. [2h] 6. Wypalenie zawodowe w pracy pracownika socjalnego. Profilaktyka oraz formy zapobiegania temu zjawisku. [2h] 7. Wyzwania współczesnego rynku pracy. Sztuka rozmowy kwalifikacyjnej. [2h] 8. Kolokwium. [1h] |
||
Metody dydaktyczne: |
- praca warsztatowa; - wizyty studyjne w placówkach pomocowych w Białymstoku; - analiza wybranych fragmentów pozycji z literatury podstawowej; - dyskusja prowadzona podczas zajęć; - praca w grupach (do jej wykonania potrzebna jest znajomość tekstów zadanych do przygotowania na dane zajęcia); - praca indywidualna; - analiza treści/ praca z tekstem; - burza mózgów; - gra symulacyjna; - prezentacje multimedialne; - konsultacje indywidualne. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 10:15 - 11:45,
sala B125 |
Joanna Gregorczuk-Prosicka | 24/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.