Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej 380-SS1-3XAHT
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Badura- Madej, W.(1996). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. Warszawa: Interart Becelewska D. (2005) Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej. Katowice: Śląsk Goleman D. (1994) Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina Greenston J. (2004) Interwencja kryzysowa. Gdańsk: GWP Sęk H. (1993) Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN Sutton C. (2004) Psychologia dla pracowników socjalnych. Gdańsk: GWP |
||
Efekty uczenia się: |
KA6_WG8 - zna mechanizmy rządzące zjawiskami społecznymi; rozumie procesy i zjawiska kierujące zachowaniem ludzi; rozróżnia rodzaje i funkcje różnic indywidualnych w zakresie działania jednostki (dyskusja, prezentacja zespołowa) KA6_WK5 - ma wiedzę o działaniach edukacyjnych, opiekuńczo – wychowawczych, terapeutycznych, profilaktycznych generujących zmiany struktur społecznych (dyskusja, analiza materiałów źródłowych) KA6_UW1 - potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego, fizycznego i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji (prezentacja zespołowa) KA6_UW2 - potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności zawodowej (prezentacja, esej, dyskusja) KA6_KO2 - potrafi wspomagać rozwój człowieka przez wyzwalanie jego własnych sił rozwojowych oraz możliwości; potrafi rozwijać w bezpośrednim środowisku warunki wielostronnej, korzystnej aktywności społecznej (dyskusja) KA6_KR1 - potrafi posługiwać się normami etycznymi w podejmowanej aktywności pracowniczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań (dyskusja) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena pozytywna wynika ze spełnienia następujących warunków: 1. Obecność na zajęciach. Dopuszczalne 2 nieobecności usprawiedliwione, z których jedną należy zaliczyć na konsultacjach indywidualnych 2. Uzyskanie oceny pozytywnej z zespołowego opracowania jednego z zagadnień będących przedmiotem ćwiczeń z przeprowadzeniem dyskusji grupowej |
||
Zakres tematów: |
1. Wsparcie emocjonalne jako specyficzny rodzaj wsparcia społecznego. Wprowadzenie podstawowych pojęć. Omówienie planu zajęć, wymagań i sposobu zaliczenia 2. Rozumienie emocji swoich i innych ludzi. Znaczenie empatii w kontaktach interpersonalnych 3. Kto i kiedy wymaga wsparcia emocjonalnego. Sposób udzielania wsparcia. Warunki skuteczności wsparcia emocjonalnego 4. Wsparcie osoby w stresie i kryzysie psychologicznym 5. Narodziny dziecka /wsparcie kobiety w depresji poporodowej/w przypadku niechcianego macierzyństwa 6. Wsparcie młodzieży w okresie adolescencji w kryzysie rozwojowym 7. Wsparcie emocjonalne osoby po doświadczeniu traumatycznym (np. katastrofy, wypadku, gwałtu) z syndromem PTSD 8. Wsparcie osoby niepogodzonej ze stratą (w żałobie) 9. Wsparcie emocjonalne osób w sytuacji presuicydalnej/ rodziny w sytuacji samobójstwa członka rodziny 10. Wsparcie emocjonalne osoby chorej somatycznie/ rodziny i chorego w chorobie przewlekłej 11. Wsparcie osoby niepełnosprawnej i jej rodziny 12.Wsparcie rodziny w sytuacji utraty pracy, sytuacji bezrobocia i bezdomności 13. Wsparcie osoby w wieku senioralnym 14. Wyczerpanie emocjonalne w pracy pomocowej, sposoby przeciwdziałania 15. Warunki skuteczności wsparcia emocjonalnego. Wnioski końcowe |
||
Metody dydaktyczne: |
Samodzielna analiza materiałów źródłowych, dyskusja, praca zespołowa , esej Zajęcia prowadzone w formie hybrydowej -mieszanej: stacjonarnie i on-line |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 12:00 - 13:30,
sala B125 |
Irena Parfieniuk | 24/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.