Literatura: |
. A. Koźminski, W. Piotrowski, Zarządzanie: teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007 i nowsze wydania.
2. M. Czerska, A.A. Szpitter [red.], Koncepcje zarządzania, Wyd. CH Beck, Warszawa 2010.
3. J. Brilman, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE Warszawa 2002.
4. Koźmiński A.K., Współczesne koncepcje zarządzania , PWN, Warszawa 1985.
5. K. Zimniewicz: Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2003 i nowsze wydania.
6. P. Montana, B.H. Charnov, Management, Barron's Business Review Series, Forth Edition, New York 2015.
7. M. A. Anderson, E.J. Anderson, G. Parker, Operations Management For Dummies, John Willey & Sons 2013; 1 edition .
8. A. Grześ, Wykres Gantta a metoda ścieżki krytycznej (CPM), Optimum. Studia Ekonomiczne 2014, nr 6 (72), s. 198-219.
|
Efekty uczenia się: |
UMIEJĘTNOŚCI:
1KOZ_UW01: Potrafi wskazać czynniki determinujące daną sytuację, zidentyfikować badany problem i opisać jego w kontekście omawianej koncepcji zarządzania. (KA7_UW1)
Sposób weryfikacji efektu: dyskusja grupowa, rozwiązywanie studiów przypadku w grupach, ocena przedstawienia i zawartości prezentacji na dany temat.
1KOZ_UW02: Wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu poszczególnych koncepcji do analizy i oceny konkretnych działań podejmowanych przez organizację, proponując ich rozwiązania. (KA7_UW6)
Sposób weryfikacji efektu: dyskusja grupowa, rozwiązywanie studiów przypadku w grupach, ocena przedstawienia i zawartości prezentacji na dany temat.
1KOZ_U01: współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach przy opracowywaniu rozwiązań studiów przypadku. (KA7_U01)
Sposób weryfikacji efektu: rozwiązywanie studiów przypadku w grupach, ocena przedstawienia i zawartości prezentacji na dany temat.
KOMPETENCJE:
1KOZ_KK01: Ma świadomość rosnącej złożoności problemów występujących w organizacji i jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu adekwatnej koncepcji zarządzania i umiejętności do rozwiązania tych problemów, a także uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu. (KA7_KK1)
Sposób weryfikacji efektu: dyskusja grupowa, rozwiązywanie studiów przypadku w grupach, ocena przedstawienia i zawartości prezentacji na dany temat.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady zaliczenia ćwiczeń:
Ocena z ćwiczeń jest wystawiana na podstawie min. 51% maksymalnej liczby zdobytych punktów z ćwiczeń praktycznych w postaci case study oraz prezentacji, zamieszczonych na platformie e-learningowej Blackboard.
Dodatkowo przy ocenie jest brana pod uwagę aktywność studenta na zajęciach.
Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa (dopuszczalna 1 nieobecność).
Przekroczenie 50% nieobecności na ćwiczeniach dyskwalifikuje studenta z ubiegania się o zaliczenie przedmiotu.
|
Zakres tematów: |
1. Koncepcja naukowego zarządzania-podstawowe problemy rozwiązywane w ramach naukowego zarządzania; charakterystyka poglądów F. Taylora, H. Gantta, H. Emersona, K. Adamieckiego: cykl organizacyjny, wykresy Gantta i CPM.
2. Koncepcja zarządzania administracyjnego- podstawowe założenia, rozwiązywane problemy, model idealnej biurokracji M. Webera, poglądy H. Fayola na administrację w organizacji, identyfikowanie niesprawności w funkcjonowaniu biurokracji jako systemu,
3. Charakterystyka kierunku human relations. Podejście psychologiczne do człowieka w miejscu pracy- problemy, przyczyny, sposoby ich rozwiązywania Przedstawiciele kierunku stosunków międzyludzkich i ich poglądy w kwestii problemu wydajności pracy i zachowań interpersonalnych.
4. Charakterystyka teorii gry organizacyjnej, podejścia systemowego w zarządzaniu.
5. Inne współczesne koncepcje zarządzania przedsiębiorstwem – outsourcing, reengineering, lean management, benchmarking.
6. Koncepcje organizacji uczącej się, inteligentnej, wirtualnej i sieciowej.
7. Zaliczenie przedmiotu.
|
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia są prowadzone w formie on line, w czasie rzeczywistym na platformie rekomendowanej przez Rektora UwB. Mają na celu krótkie podsumowanie treści wykładów oraz uzupełnienie o nowe zagadnienia związane z tematem wykładu,
Odbywają się poprzez:
- dyskusję grupową
- rozwiązywanie studiów przypadku w grupach.
- prezentację multimedialną zagadnienia opracowanego przez grupę.
|